Hjälp med kostupplägg

Home Forums Kost och Näringslära Hjälp med kostupplägg

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #104156
    #1080023

    Tjenare!
    Jag har tänkt väldigt mycket när det kommer till kosten:

    Jag är 16 år och går då på gymnasiet alltså. Jag undrar ifall någon av er här på Body har något bra upplägg för kosten som ni kan dela med er av.

    Jag väger just nu 71 kg och jag är 182cm
    Mitt mål är att gå upp i vikt i muskelmassa.

    jag tränar på gym 6-7 dagar i veckan och vill satsa mer nu på träningen.

    tacksam för många svar
    Mvh

    #1080024

    Tja!

    Många skulle nog säga att man inte ska bry sig så mycket om kosten när man är 16 men jag gjorde det själv när jag var så gammal så bara man aktar sig från att bli för nojig med kosten så tycker jag att det är lugnt.

    Gissar att du tränar efter skolan så jag utgår ifrån det: Jag skulle rekommendera att du äter en bra frukost (havregryn och ägg är ett exempel) sen en stor lunch (ta nåt mellanmål innan, typ en proteinshake om det är långt till lunchen) Några timmar senare kan du ta ett mellanmål som mättar bra. Innan passet är det bra att ta en proteinshake eller aminosyror eventuellt även en frukt eller snabba kolhydrater i kosttillskottsform. Efter träningen är det viktigt att få i sig protein, gärna whey (vassle) och många väljer att ta snabba kolhydrater efteråt (kosttillskott eller frukt), om du inte ska träna samma muskelgrupp igen inom ett dygn räcker det med att få i dig kolhydrater på kvällen. Ät sen en stor middag på kvällen och eventuellt ett kvällsmål.

    Testa under en period att äta en viss mängd och kolla i spegeln och väg dig om du kan och se vad resultaten blir. Om du inte ökar i muskelmassa kan du testa att öka maten och om du lägger på dig för mycket fett kan du minska. Se även till att få i dig protein, tycker inte att man ska bli för noga så tidigt men äter du typ kyckling, kött eller fisk till lunch och middag ska det inte vara något problem att få i dig tillräckligt.

    Hoppas du kan få hjälp av svaret :)

    //Mattis

    icaniwill.se/mattis

    #1080027
    mattisjamtback wrote:
    Tja!

    Många skulle nog säga att man inte ska bry sig så mycket om kosten när man är 16 men jag gjorde det själv när jag var så gammal så bara man aktar sig från att bli för nojig med kosten så tycker jag att det är lugnt.

    Gissar att du tränar efter skolan så jag utgår ifrån det: Jag skulle rekommendera att du äter en bra frukost (havregryn och ägg är ett exempel) sen en stor lunch (ta nåt mellanmål innan, typ en proteinshake om det är långt till lunchen) Några timmar senare kan du ta ett mellanmål som mättar bra. Innan passet är det bra att ta en proteinshake eller aminosyror eventuellt även en frukt eller snabba kolhydrater i kosttillskottsform. Efter träningen är det viktigt att få i sig protein, gärna whey (vassle) och många väljer att ta snabba kolhydrater efteråt (kosttillskott eller frukt), om du inte ska träna samma muskelgrupp igen inom ett dygn räcker det med att få i dig kolhydrater på kvällen. Ät sen en stor middag på kvällen och eventuellt ett kvällsmål.

    Testa under en period att äta en viss mängd och kolla i spegeln och väg dig om du kan och se vad resultaten blir. Om du inte ökar i muskelmassa kan du testa att öka maten och om du lägger på dig för mycket fett kan du minska. Se även till att få i dig protein, tycker inte att man ska bli för noga så tidigt men äter du typ kyckling, kött eller fisk till lunch och middag ska det inte vara något problem att få i dig tillräckligt.

    Hoppas du kan få hjälp av svaret :)

    //Mattis

    icaniwill.se/mattis

    Hej,jag ser att du skriver om kosttillskott. jag har tänkt att göra detta utan kosttillskott. kan få i mig riktigt mycket protein ändå.
    Hur många mål om dagen tror du jag ska sikta på?

    just nu äter jag såhär:

    frukost 06:30

    lunch c.a 11:30

    mellanmål 16:00

    träning 17:00

    två bananer efter träningen vid c.a 18:30

    kvällsmat c.a 19:00

    mellanmål c.a 21:00

    tror du att detta är bra?:P

    #1080030

    Absolut det ser jättebra ut! :) Om du vill kan du ta mjölk efter träningen, men om du äter mat inom en timme efter träningen så borde det inte vara några problem!

    #1080043

    (Skriver här istället för att skapa en ny tråd, då jag har en snarlik fråga.)

    Ålder: 18 år
    Längd: 175 cm
    Vikt: 61 kg
    Tränar: 4-6 gånger i veckan

    Har tränat i ca ett år nu och käkar redan stadiga middagar men vill öka min vikt och muskelmassa ännu mera.
    Har hittills bara kört med proteinpulver direkt efter träningar men har utökat mitt förråd med kreatin och gainer nu.

    Har dock ingen koll på hur jag ska dosera allting.

    Så här ser mitt ”schema” ut för tillfället.

    Morgon:
    – 0,5 dl Gainer
    – 0,5 dl Proteinpulver

    Efter träning:
    – 1 tsk Kreatin
    – 1 dl Gainer

    Kväll:
    – 1 dl Proteinpulver

    Synpunkter? :)

    #1080045
    agus wrote:
    (Skriver här istället för att skapa en ny tråd, då jag har en snarlik fråga.)

    Ålder: 18 år
    Längd: 175 cm
    Vikt: 61 kg
    Tränar: 4-6 gånger i veckan

    Har tränat i ca ett år nu och käkar redan stadiga middagar men vill öka min vikt och muskelmassa ännu mera.
    Har hittills bara kört med proteinpulver direkt efter träningar men har utökat mitt förråd med kreatin och gainer nu.

    Har dock ingen koll på hur jag ska dosera allting.

    Så här ser mitt ”schema” ut för tillfället.

    Morgon:
    – 0,5 dl Gainer
    – 0,5 dl Proteinpulver

    Efter träning:
    – 1 tsk Kreatin
    – 1 dl Gainer

    Kväll:
    – 1 dl Proteinpulver

    Synpunkter? :)

    Tycker att det ser bra ut :) skulle möjligtvis ta bort gainer på morgonen och istället ta en hel portion protein och en frukt. Ännu bättre: ät havregryn och ägg till frukost

    #1080163

    Agus Det låter som på dig att du tror att gainer och proteinpulver är något mirakelmedel, det är många som tror de. Att du inte har en väldigt liten muskelmassa är ganska enkelt, din kropp får inte tillräckligt med energi. Du väger väldigt lite, du måste upp i vikt och det kan du göra av vanlig mat. Men mycket mat måste du ha. Jag vill säga att du måste minst upp 5 kg. Har du koll på vad du äter? Hur mycket kalorier äter du varje dag? För att bygga muskler måste du ha ett kaloriöverskott, för det går ju inte att växa om du äter för lite, och gissningsvis gör du de också. Jag käkar inte proteinpulver längre, det är mycket godare att äta mat istället för att dricka mat. Sen är proteinpulver inget mirakelmedel.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.