Hjälp med matschema!!

Home Forums Kost och Näringslära Hjälp med matschema!!

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #101925
    #1076600

    Hej, jag är en 25 årig tjej som haft ätstörningen anorexia i 16 år av mitt liv vara 7 år har jag varit sjukskriven. Jag tränar ofta och mycket långa pass på minst två timmar om dagen. MIn stora dröm i livet har sedan jag var 15 år och min storebror höll på med bodybouildning, att utöva body fitness. Men med min ätstörning kommer jag aldrig kunna nå mitt mål vilket känns förjävligt då jag tränat för detta i många år.

    Min fråga är till dig som kan hjälpa mig att ta fram ett matschema. Inte för att gå ner i vikt utan för att bli starkare rent fysiskt och frisk. Jag är inte van vid mat utan äter endast ett livsmedel per dag och äter det månadsvis tex. äpple i 6 månad i rad. Jag borde vara undernärd rent viktmässigt men för drygt ett år sedan fick jag problem med min sköldkörtel pga svälten och gick upp hela 40 kilo på endast 4 måader. Jag gick från en vikt på 36 kilo till 83. Nu har jag gått ner lite men och lyckats lägga på mig lite muskler men jag får inte dem resultaten jag önskar och ökar inte i vikt i vikterna. Jag vill bryta min ätstörningen och äta rätt, men hur äter man rätt? vad äter man? Hur ofta äter man och hur mycker?

    Behöver tips och hjälp!!

    Tack på förhand :)

    #1076696

    Ett tips är att kolla på vad de med snygga kroppar har äter.*
    Det finns lite olika idéer om hur mycket fett man ska äta, själv är jag väldigt emot LCHF.

    Men generellt, vad jag tycker:
    – Se till att varje stort mål innehåller en del protein.
    – Ät fettsnålt (fettet ska inte överstiga mängden kolhydrater eller protein i ett mål), men för den skull ska du inte ta bort det helt. Ät olika typer av fetter, både animaliskt/mättat och omättat (från växtriket, oljor) och fisk.
    – Undvik jättesnabba kolhydrater om det inte är i samband med träning.
    – Se till att ha rätt vätskemängd i kroppen, dvs var noga med att dricka vatten då du behöver det.
    – Att du ska undvika godis, kemikalier och ”skräpmat” hoppas jag du förstår är självklart. Försök även undvika halvfabrikat.

    Ät direkt när du börjar bli hungrig och ät ända tills du är mätt. Stressa inte. Tänk inte för mycket, njut av maten. Senare kör du ett hårt pass på gymmet och mår som en drottning efteråt.
    Alltså, för att besvara din fråga; man äter så ofta man känner för och äter så mycket man känner för. Är man en som sitter ner hela dagarna (och aldrig tränar) kan man inte förvänta sig att äta som en bodybuilder. Men har man tränat bra får man bättre aptit, och kan lättare känna vad man behöver få i sig.

    Exempel:
    Bra mat: Kycklingsallad med fullkornsbulgur och lite kallpressad ekologisk olja.
    Dålig mat: Falukorv och snabbmakaroner. Micrad dessutom.

    * Jag hoppas du kollar på folk som tränar, vad de äter, och inte vad fotomodeller äter. De äter ju max en macka och ett äpple per dag, i kombination med lite onödiga piller. En riktig kvinna eller man äter flera mål om dagen för att må toppen. Och med flera menar jag inte 2-3. MINST fyra.

    Lycka till! Think strong, be strong!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.