Hjälp, nybörjare behöver kostråd

Home Forums Kost och Näringslära Hjälp, nybörjare behöver kostråd

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #102675
    #1078096

    Tja alla grymma byggare därute!
    Jag är en tjej på 25 år som precis bestämt mig för att börja bygga. Nu till mitt dilemma;
    Jag har under ett halvår gjort en viktminskning från 80kg till 61,6 som lägsta vikt, jag låg stadigt på ca 62 till slut. jag är 172 lång. Problemet ligger i maten. Vad jag förstår ligger mitt basbehov för att inte skada organen på ca 1400 kcal. Mitt normala dagsbehov utefter min aktivitet ligger på 1700-1900 kcal, beroende på kalkylator. Jag tränar aktivt på gymmet 4 gånger per vecka minst. Jag är dock rätt jävla svag, och håller mig till maskiner (har ett pass bokat i kväll med instruktör som ska gå igenom fria vikter, så jag lär mig att lyfta rätt från början). Jag tränar över och underkropp varannan gång. so far so good. MEN. Problemet är att vågen och måttbandet skenar som ett galopperande migränanfall om jag råkar äta det jag borde. För att tala klartext; på en proteinrik kost där jag får i mig strax över 2g protein/kg kroppsvikt, tar det lugnt med fett och kolhydrater (äter paleoinspirerat, dock inte hardcore sen jag började träna hårt) så har jag fläskat på mig 2kg på mindre än en vecka. + 4cm i midjan t.ex. Knappast muskler iallafall! :down: besvikelsen är obeskrivlig.

    Min viktnedgång var ett helvete, vad jag än gjorde var jag tvungen att ligga på svält, annars satt kilona som berget. Jag tränade cardio flera ggr i veckan, vissa dagar med ett kcalintag på ca 600. Vansinne, ja. Desperat? ja. Vill jag leva mitt liv så? nej, min kropp började brytas ner på allvar och jag var rädd att hamna på sjukan på allvar. Sammanbrottet var ett faktum. Jag tror inte jag lider av ätstörningar, men jag kan ärligt säga att det frestar på hårt och är jävligt jobbigt. Jag kan inte hantera situationen och inser att jag måste få hjälp utav något proffs. Jag försökte som sagt läsa på, äta rätt och träna hårt. Det verkar inte funka, alls. Dietist är värdelöst, blir bara rekommenderad matschema med halv/helfabrikat, mackor och sockerbomber jag mår skit utav. Inte får man träna mer än 2-3 gånger i veckan heller, då är man tydligen störd, så ni vet :( Därför frågar jag här och inte tar hjälp av vården.

    För att ligga still i vikt krävdes 900-1000 kcal för min del. Ohållbart i längden, jag mådde urdåligt. äter jag 1400 (basbehovet) så går jag långsamt upp i vikt, Normalt? Och som sagt, äter jag runt 2000 kcal skenar vågjäveln åt helvete, Jag kan inte bara strunta i den när kläderna stramar och jag sväller synbart från dag till dag. Hälsan är för övrigt okej, något instabilt sköldkörtelvärde, men inget som behöver medicineras och dom har slutat att ens följa upp det.

    I övrigt är jag ganska inaktiv om dagarna, några småpromenader här och där utöver mina gympass. Hur fan ska jag tackla det här för att inte bli fet igen? Hur ska jag äta? Jag måste ju ha i mig vettig mat… Det är just det som gör mig förtvivlad, jag äter ”rätt”. Jag äter mitt protein, jag äter mycket sallad och grönsaker, Jag äter max nån frukt i månaden efter eller strax innan hård träning. jag låter bli socker och onödigt fett. Jag lagar min mat från grunden, Jag låter bli kycklingskinn, fettränder på kött. Jag väger, mäter och räknar allt noga. Inget ”råkar slinka förbi”. Men allvarligt jävla talat, när man står och väger isbergssalladen och inte kan ta önskad mängd för att bli mätt, då jävlar är nånting fel? eller ska jag bita ihop och sluta gnälla? vart går det fel?

    Vad vill jag ha hjälp med då? Vad ska jag göra för att få äta vettig hemlagad mat i lagom mängd, bygga snygga muskler, och vara en mätt (iallafall inte en svältande), nöjd och glad aktiv tjej?

    Hur tränar jag då? Som sagt är jag tyvärr ”maskinbunden” i ett litet tag till, sen blir det fria vikter. Men generellt; jag tar 100-110 kg benpress (sittandes) i 3 set om 10. Jag klarar 55kg hjälpvikter på chins 3 set 10 reps så jag har sänkt till 50kg hjälpvikter och försöker klara mina reps. Rodd, crunches och alla dom där överkroppsmaskinerna ligger jag på 36kg vikter, 3 set 10 reps. Ökar så fort jag kan, tar ut mig till max. Jag vet inte om jag är klen, men jag tar i precis allt jag kan. När jag gör utfall körde jag senast 3 set 10 reps med en 8kg kettlebell i varje hand. Plankan klarar jag en minut två gånger på raken. Bicepscurl använder jag antingen 10kg/stång eller 6kg hantlar. Ökar jag så tappar jag tyvärr hållningen och börjar gunga med kroppen och får ont, så jag tar det lugnt och det får ta den tid det tar, viktigast är ju att göra rätt, inte ta si och så många kilon som sagt.

    Sömnen brukar jag sköta utmärkt, ofta 8-10 timmar sömn.

    Nu kan jag inte komma på något mer jag tror ni behöver veta. Och snälla, säg inte bara ”ställ bort vågen” eller liknande, jag behöver seriösa råd. Jag vill inte sitta och grisbulka bort allt mitt hårda slit, även om det bara är början.

    #1079232

    Om du känner dig osäker så är väl det bästa att anlita en personlig tränare så att på såvis kan få ett skräddarsytt och unikt anpassat träningsupplägg.

    Har själv använt [http://www.privatetraining-online.com pt online] tidigare och anlitade då Private Training Online.
    Jag blev väldigt nöjd då jag fick en mycket klarare bild av vad man ska äta för att lyckas med sin träning. Det går att komma långt på att mest tänka hälsosamt men de verkliga resultaten kom när jag började väga min mat och verkligen satsade på träningen och kosten.

    Testa en [http://www.privatetraining-online.com pt-online] jag tror att det kommer att ge dig mycket! Alternativt anlita en personlig tränare på ditt gym, dock är det 10 gånger dyrare :

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.