Hjärnans svältläge

Home Forums Kost och Näringslära Hjärnans svältläge

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #50517
    #121189

    Såg en dokumentär på Discovery Channel om hjärnans olika sätt att hantera nödsituationer bl.a. svält. Det fanns tydligen en teori om att man kunde få en längre livslängd om man var i ”svältläge” hela tiden. Dem hade med ett exempel då en man åt ca 1800 kcal per dag vilket inte lät så fruktansvärt lite i mina öron. Det jag då vill komma fram till är om ni har någon kunskap om det här med ”svältläge” i samband med träning eller om ni hört talas om det.

    Undrar av ren nyfikenhet! :)

    #121190

    Det kallas calorie restriction (CR). En hypotes som har en del till sitt stöd men som ju av begripliga skäl är omöjlig att testa empiriskt i vetenskapliga sammanhang. I alla fall så länge det finns forskningsetiska regler. :)

    Kolla sökordet ”calorie restriction” på Pubmed.

    #121191

    Att få några strikt kontrollerade vetenskapliga belägg för att kalorirestriktion förlänger livet för människan är nästan omöjligt. Vid djurförsök har man sett att det är så. I mitt jobb (sjuksköterska) har jag många gånger funderat på vilka gemensamma nämnare som finns när det gäller riktigt gamla människor. Genetiken spelar nog störst roll, men en fundering är att nästan alla riktigt sega gamlingar har det gemensamt att de är smala, seniga, torrskinnade renlevnadsmänniskor. Inte absolutister, men mycket måttliga med alkohol. De tänker inte så mycket på vad de äter, men äter inte så mycket. De har motionerat mycket i sina liv, arbetat med kroppen. Inte så ofta elittränade, men vältränade hela livet.

    Männen som blir 90+ är nästan alltid gifta,. Kvinnor nästan alltid änkor!

    Som sagt, i bevisvärde är det inget att komma med, men det är mina erfarenheter.

    #121192
    Sandow wrote:
    Genetiken spelar nog störst roll, men en fundering är att nästan alla riktigt sega gamlingar har det gemensamt att de är smala, seniga, torrskinnade renlevnadsmänniskor. Inte absolutister, men mycket måttliga med alkohol. De tänker inte så mycket på vad de äter, men äter inte så mycket. De har motionerat mycket i sina liv, arbetat med kroppen. Inte så ofta elittränade, men vältränade hela livet.

    Jag tror att man inte ska tänka så mycket, vara nöjd med det man har och inte oroa sig över så mycket. Se till att äta bra men inte låta det gå till överdrift så man blir manisk. En period fine, men inte jämt.
    Man ska nog ta livet med en liten nypa salt, detta behöver ju inte vara det enda livet vi lever ;)
    Lite ot kanske men ganska intressant, än mer intressant var ju detta:

    Sandow wrote:
    Männen som blir 90+ är nästan alltid gifta,. Kvinnor nästan alltid änkor!

    :p

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.