Hunger/bröd

Home Forums Kost och Näringslära Hunger/bröd

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #549529

    Inspirerad av de två just nu aktuella trådarna [http://forum.body.se/showthread.php?t=17045 Hunger] och [http://forum.body.se/showthread.php?t=52252 Vill gå upp kraftigt i vikt] ställer jag frågan: varför blir man inte mätt på bröd?
    Hur påverkar makrokomposition och beredning(varm eller kall..) hunger?

    #70944
    #549530

    Ingen har ens den minsta lilla aning.(..!!!!!!

    :aggresiv::frust:)

    #549531

    Intressant frågeställning, just bröd kan jag faktiskt äta hur mycket som helst av.

    #549532

    Jag älskar Brandt skorpor. Problemet är att de verkligen bara är luft och ett paket går åt på nolltid med absolut zero mättnadskänsla. Allt som behövs är lite god ost och en kopp the.

    #549533

    Extremt lättsmälta kolhydrater tätt förpackat. Allt över 20g kolhydrater med

    #549534
    mikaelj wrote:
    Extremt lättsmälta kolhydrater tätt förpackat. Allt över 20g kolhydrater med
    #549535
    LyftarBruden wrote:
    [/B]

    Fan de där me kall å varm mat stämmer bra. Yoghurt å musli kan jag äta flera tallrikar av men en lika mkt varm gröt så blir jag proppmätt. Fast de e ju inte exakt samma sak ^^ men ändå

    Jo principen är densamma. Och det gäller inte bara varm mat utan även varmt klimat samt mat som genererar ökad kroppsvärme. Proteinrik mat gör en individ varmare och det är en anledning till att man tror det mättar mer.

    Aptiten minskar även generellt sett i varmt klimat. Så temperaturern påverkar helt klart.

    Jag håller med om att bröd inte mättar ett skit. Att njuta i mig en ostskiva motsvarande t.ex. 100 kcal kan göra mig belåten. Lägger jag den på en brödskiva och äter blir jag mer hungrig, fullkorn gör ingen som helst skillnad. Lättnedbruten stärkelse, mycket bryts ner redan i munnen skulle jag tro och då hinner salivens amylas bryta ner en del av stärkelsen vilket ger en söt och god smak.

    I mina ögon är frukt och bröd saker jag unnar mig och klassar i stort sett som godis.

    #549536
    Flessa wrote:
    kan dock tänka mig att mättnadskänslan jag upplever främst kommer från protein och fettkällorna som jag kombinerar med brödet eller frukten i dessa fall kanske?

    Jag tror snarare att det är den största orsaken.

    #549537

    inte nog med att det inte mättar ett piss utan jag blir tom hungrigare av bröd(gäller endast vitt bröd)

    #549538
    Flessa wrote:
    kan dock tänka mig att mättnadskänslan jag upplever främst kommer från protein och fettkällorna som jag kombinerar med brödet eller frukten i dessa fall kanske?

    Läs vad jag skrev om osten.

    Och vad jag menade angående jämförelsen med godis så syftade jag på att frukt och bröd är livsmedel jag enbart äter i undantagsfall och enbart för smakens skull trots att jag varken blir ett dugg mätt eller anser något av dom som särskilt nyttiga.

    Kategorin ”unna-mig-mat” helt enkelt och inget jag låter utgöra basen i min kost.

    #549539

    Kul att fler upplever samma sak. Jag har ganska länge sagt att jag blir hungrigare av bröd + pålägg än enbart pålägg utan att bli trodd.

    #549540

    När jag var en fet liten skitunge brukade jag komma hem från skolan och göra min specialare –

    1. Steka ett par skivor formfranska i perversa mängder smör, så att de blev krispiga och fina.

    2. Smör, sedan ett rejält täcke ost på det. Alternativt, ett magnifikt lager jordnötssmör.

    3. Halv liter standardmjölk för att skölja ner djävelskapet.

    Sedan upp och spela super nintendo resten av dagen. Fina tider. Mycket av min obesitas gundlades via denna sofistikerade strategi.

    Men nej, bröd mättar förbannat dåligt. Huruvida det är fullkorn eller inte spelar inte så fasligt stor roll för mig heller.

    #549541
    mikaelj wrote:
    Kul att fler upplever samma sak. Jag har ganska länge sagt att jag blir hungrigare av bröd + pålägg än enbart pålägg utan att bli trodd.

    En liten grej som kan spela in, iaf för mig, är dock att det är så förbannat gott:D Det gör liksom i sig att man blir sugen på mer.

    #549542
    Andreas Guiance wrote:
    En liten grej som kan spela in, iaf för mig, är dock att det är så förbannat gott:D Det gör liksom i sig att man blir sugen på mer.

    Vad jag upptäcker är att många [smått överviktiga] vuxna sällan har sötsug, utan stärkelsesug. Chips, bröd, pasta, ris, potatis.

    Och visst är det gott! Förutsatt att du har något till. Ren stärkelse är sällan särskilt fantastiskt. Faktum är att det är rätt tråkigt efter första skivan. :-) Jag kompromissar med att äta bröd gjort på proteinpulver och malda nötter för att undvika kolhydraterna, men påverkan på mättnadskänslan är lustigt nog nästan likadan. Så jag äter det mest till hamburgare och så.

    I just fallet bröd verkar det alltså ha mycket med konsistensen att göra. Underligt…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.