Hur länge är ”direkt efter träning”

Home Forums Kost och Näringslära Hur länge är ”direkt efter träning”

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #72018
    #570550

    Dvs hur länge efter träningen kan man vänta med att dricka sin Gainer innan det är lika bra att skippa den och käka mat när man kommer hem?

    Är det kolhydraterna som är de primära att få i sig eller är det lika viktigt att snabbt få i sig även protein?

    Funkar russin eller annan fast föda lika bra som kolhydraterna i en Gainer?

    Svar som ”sök i forumet” undanbedes då jag skummar detta forum mest varenda kväll… :)

    #570551

    Som jag har hört så är det bra att ta en gainer direkt efter och att man sedan ska äta inom en timma vanlig mat. Men du dör ju inte om du missar en gång men om du vill ha bra förutsättningar för att öka i volym och att musklerna ska må bra så säger jag direkt efter.

    #570552

    russin skulle jag vilja säga är mycket bättre kolhydrater en vad som finns i en gainer. I russin finns nämnligen näringsämnen, vilket är väldigt begränsat i en gainer.
    Istället för gainer kan du ta Russin och EAA / proteindrink efter träning

    Själv tar jag oftast bara EAA innan passat eller bara EAA efter passet, sen äter jag nån timme senare.

    #570553
    fenyletylamin wrote:
    russin skulle jag vilja säga är mycket bättre kolhydrater en vad som finns i en gainer. I russin finns nämnligen näringsämnen, vilket är väldigt begränsat i en gainer.
    Istället för gainer kan du ta Russin och EAA / proteindrink efter träning

    Själv tar jag oftast bara EAA innan passat eller bara EAA efter passet, sen äter jag nån timme senare.

    Jag tar Esapro nu direkt innan passet och vad jag förstår skall man vänta en timma efter passet om man skall ta det igen, isf skall jag bara ta russin då direkt efter?

    Tar en gainer nu direkt efter passet men tror inte min mage är med på det riktigt, skall prova ta mindre gainer och vänta upp mot en halvtimma för att se om det blir bättre kanske då.

    #570554

    Aminosyror eller protein stimulerar proteinsyntesen minst lika mycket 1 h efter träning som direkt efter, och lika mycket 3 h efter träning som 1 h efter. Men ju längre man väntar, desto längre tid innan proteinbalansen vänds till positiv.

    #570555
    Kenna wrote:
    Jag tar Esapro nu direkt innan passet och vad jag förstår skall man vänta en timma efter passet om man skall ta det igen

    Nej, det är ogenomtänkta rekommendationer. Rama in passet mellan intagen, gå hem och ät mat.

    #570556
    King Grub wrote:
    Nej, det är ogenomtänkta rekommendationer. Rama in passet mellan intagen, gå hem och ät mat.

    Ursäkta om jag e lite trög men försök skapa dig en uppfattning och se dig in i denna situationen.

    Jag tar 10g EAA precis innan passet och tränar 90minuter. Jag tar kreatin ethyl ester direkt efter träningen och 40-60minuter efter träning är jag hemma och äter vanlig mat.

    Ser det okej ut eller är det möjligtvis för lång väntetid efter träning?
    Kom med förslag

    Jag har precis börjat med EAA och alltid tagit en proteinshake efter passet med lite kreatin.

    #570557

    Jag skulle ramat in passet mellan två EAA-intag.

    #570558
    King Grub wrote:
    Aminosyror eller protein stimulerar proteinsyntesen minst lika mycket 1 h efter träning som direkt efter, och lika mycket 3 h efter träning som 1 h efter. Men ju längre man väntar, desto längre tid innan proteinbalansen vänds till positiv.

    3h? Du skriver i och för sig att de stimulerar proteinsyntesen lika mycket… vilken kanske stämmer. Eller mer korrekt, det ger samma utslag på den metod man använder för att estimera proteinsyntesen. Men om syftet är att lägga på sig muskelmassa vill jag minnas att det finns flera studier som visar att 3h ger sämre resultat än 1h men att direkt efter 1h inte skiljer sig signifikant.

    Rent generellt är jag ganska skeptisk till studier där det påstås att något fungerar bättre för att det har ökat proteinsyntesen. Syntes av vilket protein? Och hur mättes detta? Ett dåligt protein kan lätt ge högre proteinsyntes än ett fullvärdigt (som innehåller alla aminosyror) helt enkelt för att kroppen måste syntetisera fram de aminosyror som saknas och detta ger utslag på proteinsyntesen (beroende på mätmetod).

    #570559
    Daimster wrote:
    Ett dåligt protein kan lätt ge högre proteinsyntes än ett fullvärdigt (som innehåller alla aminosyror) helt enkelt för att kroppen måste syntetisera fram de aminosyror som saknas och detta ger utslag på proteinsyntesen (beroende på mätmetod).

    Vad pratar du om nu?

    I vilket protein förekommer först och främst inte alla EAA och hur menar du att proteinsyntes överhuvudtaget skulle kunna ske utan samtliga EAA. Och hela grejen med en essentiell aminosyra är ju just det att den inte kan syntetiseras av våra kroppar själv.

    Muskelproteinsyntes mäts för övrigt just via proteinsyntesen i muskelceller. I vissa studier mäts även skelettproteinsyntes t.ex.

    #570560
    Eddie Vedder wrote:
    Vad pratar du om nu?

    I vilket protein förekommer först och främst inte alla EAA och hur menar du att proteinsyntes överhuvudtaget skulle kunna ske utan samtliga EAA. Och hela grejen med en essentiell aminosyra är ju just det att den inte kan syntetiseras av våra kroppar själv.

    Muskelproteinsyntes mäts för övrigt just via proteinsyntesen i muskelceller. I vissa studier mäts även skelettproteinsyntes t.ex.

    Nej, tvärt om såklart. Om du tar EAA så bildas ju de aminosyror som fattas. Detta kan man mäta. Detta kan man till och med kalla proteinsyntes. Men får jag mer muskler för att kroppen behöver jobba extra och kompensera för det som fattas? Hur skall man mäta för att avgöra vad som är vad? Hur du mäter proteinsyntesen är förstås avgörande för resultatet. Vill man rapportera en högre proteinsyntes är inte det så svårt.

    #570561

    Icke-EAA bidrar inte med något extra till proteinsyntesen.

    [http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/283/4/E648]

    [http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628]

    #570562
    King Grub wrote:
    Icke-EAA bidrar inte med något extra till proteinsyntesen.

    [http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/283/4/E648]

    [http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628]

    Ok, tack. Överallt, gymmet, forumet, butiker, reklam eller andra som utger sig vara experter på EAA så hör man att EAA ökar proteinsyntesen med x gånger mer än kompletta aminos. Vilket för mig låter orimligt. Men som jag tolkar dessa studier så har man ju visat att det inte alls är så. Har man bara tillräckligt med EAA så gör extra NEAA varken från eller till. Det köper jag. Men det blir ju inte sämre för att man lägger till NEAA vilket alla självutnämnde experter som säljer de där grejerna försöker slå i mig.

    Tack King Krubb.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.