Hur mycket protein kan kroppen ta upp per måltid?

Home Forums Kost och Näringslära Hur mycket protein kan kroppen ta upp per måltid?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #1080237

    Ok tack för det, men då jag vill lära mig mer om detta så kommer jag med en motfråga.

    Jag kan köpa det resonemanget när det gäller livsmedel som snabbt går igenom systemet som exempelvis en proteindrink. Men säg att man ätit en stor biff på 1 kg. Det är ju inte så att 30 g protein av den biffen absorberas direkt. Det är snarare så att det är en långsam process och den biffen ligger nog 12 timmar senare och fortfarande utsöndrar protein.

    Det jag vill komma till är att, med mina magra kunskaper om näringslära och hur matsmältningssystemet fungerar, jag har svårt att se framför mig hur kroppen och matsmältningssystemet blir ”mättat” på protein då det är en långdragen process.

    Förstår du hur jag menar?

    #1080244
    Everlast wrote:
    Ok tack för det, men då jag vill lära mig mer om detta så kommer jag med en motfråga.

    Jag kan köpa det resonemanget när det gäller livsmedel som snabbt går igenom systemet som exempelvis en proteindrink. Men säg att man ätit en stor biff på 1 kg. Det är ju inte så att 30 g protein av den biffen absorberas direkt. Det är snarare så att det är en långsam process och den biffen ligger nog 12 timmar senare och fortfarande utsöndrar protein.

    Det jag vill komma till är att, med mina magra kunskaper om näringslära och hur matsmältningssystemet fungerar, jag har svårt att se framför mig hur kroppen och matsmältningssystemet blir ”mättat” på protein då det är en långdragen process.

    Förstår du hur jag menar?

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3197704/

    #1080257

    Tack för det!

    #1080258

    Intressant läsning. Hur skulle du King Grub, då jag vet att du är en kunnig man, applicera denna artikel på teorier bakom periodisk fasta då det finns exempel på personer som äter i så låg frekvens som ett enda stort mål om dagen?

Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.