Hur mycket protein kan tas upp? Nyybörjare behöver hjälp

Home Forums Kost och Näringslära Hur mycket protein kan tas upp? Nyybörjare behöver hjälp

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #65565
    #454727

    Hej

    Jag väger 107kg och (deffar) behöver få i mig cirka 200gram protein/dag.
    Jag använder Dalblads whey class + (vasselprotein) men saken är den att en portion ger bara 30gram protein /måltid. Så jag måste ta cirka 4-5 portioner om dagen för att täcka en del av behovet vilket jag tycker är jobbigt att få ner.

    Jag hade tänkt fördubbla varje portion så jag får i mig 60 gram protein/måltid.

    Så nu undrar jag om kroppen kan ta upp så mycket protein per portion?
    Eller skulle jag bara ösa i mig mer protein i onöadan som inte kommer till anvädning?

    Undrar för har läst någonstans att kroppen bara kan ta upp en viss mängd protein per måltid.

    /Mvh en nybörjare

    #454728

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=7423]
    :up:

    #454729

    Det är givetvis inte menat att pulver skall täcka hela ditt proteinbehov. 30g vasslepulver helt ”ensamt” är antagligen i överkant även det.

    Ta en drink med 20-30g före och en lika stor efter kanske?

    Särutöver gör du bäst i att låta resten av proteinbehovet utgöras av mat. Mat från ALLA källor, alt från bröd och broccoli till kött och ägg.

    [http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/comment-page-1/#comment-688]

    #454730
    Quote:
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=7423]

    Tack. Nu vet jag att frekvensen inte spelar någon större roll. Bara intaget i slutändan är cirka 2g/kilo.

    Quote:
    Det är givetvis inte menat att pulver skall täcka hela ditt proteinbehov. 30g vasslepulver helt ”ensamt” är antagligen i överkant även det.

    Ta en drink med 20-30g före och en lika stor efter kanske?

    Särutöver gör du bäst i att låta resten av proteinbehovet utgöras av mat. Mat från ALLA källor, alt från bröd och broccoli till kött och ägg.

    Har försökt men kan inte få ihop det till 200g protein /dag om jag inte ökar proteinintaget via tillskott just (för jag har svårt att få i mig flera måltider än så här per dag).

    Min dag ser ut cirka såhär:

    Frukost: Musli, mjölk – ca 15g protein
    Mellanmål: Protein tillskott med mjölk ca: 70g protein
    –Träna–
    Lunch: Protein tillskott med mjölk ca: 70gram protein
    Midag: Runt 200gram nötkött/kyckling/fisk + kolhydrater+grönt ca 40g protein
    Kvällsmat: Frukt

    Det blir cirka: 200gram protein/dag.

    Funkar det här upplägget? Eller får jag i mig för mycket protein i form av tillskott?

    Nått som jag bör tänka på?

    /mvh nybörjare

    #454731
    harmonica wrote:
    Min dag ser ut cirka såhär:

    Frukost: Musli, mjölk – ca 15g protein
    Mellanmål: Protein tillskott med mjölk ca: 70g protein
    –Träna–
    Lunch: Protein tillskott med mjölk ca: 70gram protein
    Midag: Runt 200gram nötkött/kyckling/fisk + kolhydrater+grönt ca 40g protein
    Kvällsmat: Frukt

    Funkar det här upplägget? Eller får jag i mig för mycket protein i form av tillskott?

    Ja visst funkart det, själv skulle jag inte ta i ett sånt kostupplägg med tång ens men jag tycker ju å andra sidan om att äta mat. Du verkar inte gilla mat och vill du då hellre dricka i dig massa energi så är det i sig inte fel.

    Vassleprotein är inte näringslöst som t.ex. kolhydratpulver heller, protein är livsnödvändigt och proteinet innehåller även en del vitaminer och mineraler.

    Hur lång tid efter träningen äter du middag? Är det flera timmar efter gainerna med mjölk?

    Frukosten hade jag i alla fall kompletterat med två ägg t.ex. Men det är bara jag, inget lär gå illa på det här upplägget och om du klarar att hålla dig mätt trots att du väljer bort fast förda så kör på.:)

    #454732
    Quote:
    Tycker du kan lägga till proteindrink vid frukost och sen äta en riktig lunch, dvs nån mat istället för bara mjölk+protein, sen kan du väl lägga in en proteindrink istället för frukten på kvällen alternativt lite keso eller kvarg, så blir det nog perfekt.

    Det låter som en bra ide det ska jag nog göra (ta proteindrinken på morgonen) och äta en riktig lunch istället. Är kasler+fullkorns skorpor i rätt mängder en bra lunch?
    Tar 2 proteindrinakar per dag tar jag mer är rädd för att få avsmak så jag avstår med proteindrink på kvällen och tar en efter träningspasset istället.

    Quote:
    Ja visst funkart det, själv skulle jag inte ta i ett sånt kostupplägg med tång ens men jag tycker ju å andra sidan om att äta mat. Du verkar inte gilla mat och vill du då hellre dricka i dig massa energi så är det i sig inte fel.

    Vassleprotein är inte näringslöst som t.ex. kolhydratpulver heller, protein är livsnödvändigt och proteinet innehåller även en del vitaminer och mineraler.

    Hur lång tid efter träningen äter du middag? Är det flera timmar efter gainerna med mjölk?

    Frukosten hade jag i alla fall kompletterat med två ägg t.ex. Men det är bara jag, inget lär gå illa på det här upplägget och om du klarar att hålla dig mätt trots att du väljer bort fast förda så kör på.

    Känner mig hela tiden mätt om jag äter men ska dra in en riktig lunch. Har svårt med att välja varierande snabba luncher. Det enda jag tänker på som jag också tycker är gott är kasler på fullkorns skorpor. Sen är tonfisk sallad också ett gott alternativ men förutom dessa två rätter så känns det som att jag inte har så många fler luncher att välja på. Är rädd för att få avsmak på dessa 2 också om jag nu börjar äta dem varannan dag. Har du någon/några exempel på lättlagade (goda) luncher?

    Brukar dricka protein innan träning (vilket jag nu ska ändra på så det blir på morgonen) och en direkt efter träning.

    Har ätit ägg men känner mig mätt och äcklad på det, tror det är för ägg gulan.

    /mvh

    #454733
    harmonica wrote:
    Har du någon/några exempel på lättlagade (goda) luncher?

    Snabbmakaroner och en burk makrill i tomatsås, mackor, fil och müsli gröt, pulvermos och fiskbullar etc. FInns ju hur mycket som helst.

    Är det något som är enkelt i dagens samhälle så är det ju att snabbt fixa mat i tid och otid. Och det behöver inte handla om att köpa kebab eller pizza (även om du självklart kan käka även det någon gång ibland utan dåligt samvete).

    #454734
    Eddie Vedder wrote:
    Ja visst funkart det, själv skulle jag inte ta i ett sånt kostupplägg med tång ens men jag tycker ju å andra sidan om att äta mat. Du verkar inte gilla mat och vill du då hellre dricka i dig massa energi så är det i sig inte fel.

    Det där var väldigt klockrent skrivet, väldigt sant och ganska tragiskt.

    #454735

    Hej igen

    Igår tryckte jag i mig 140gram protein i form av proteintillskott vid 2 tillfällen. Och det smakade illa, det var inte ens flytande, fick kämpa för att få ner det. No more det funkar inte.

    Så har bestämt mig för att äta (mat) 3 gånger om dagen.
    Frukost Lunch Middag. Har inhandlat lite mat idag som jag kommer att äta vid lunchen.

    Köpte:
    1,8kg nötfärs
    1,5kg fläsk kotletter
    1kg nerfryst lax

    Kommer räcka cirka 20 dagar. Har delat upp allt så jag får i mig cirka 200gram/lunch. Middag äter jag senare det som morsan lagar (ser till så jag får i mig minst 30gram protein från den måltiden).

    Så en dag kommer se ut enligt följande:

    Frukost: Musli mjölk + proteindrick 60gram/protein

    Lunch: Lax/fläskkotlett/tonfisk/nötfärs + ris-potatis-pasta 45gram/protein
    -Träna-
    Mellanmål: Proteindrick 50gram protein
    Middag: kyckling/Lax//skaldjursmix+ris+potatis+pasta 40gram/protein

    Kvällsmat: Frukt,kesella

    Tack för att ni fick mig och inse att mat behövs. Vet inte om detta också blir ett för högt intag av protein i form av tillskott (hoppas inte på det).

    /mvh

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.