Hur mycket ska jag äta?

Home Forums Kost och Näringslära Hur mycket ska jag äta?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #71045
    #550919

    Jag har försökt räkna ut på ett ungefär hur många kalorier jag bör äta per dag. Problemet är när jag kommer till aktivitetsfaktorn, jag har verkligen ingen aning om hur aktiv jag är. Jag har testat bl.a. den där saken på uppladdnings hemsida och ett par andra, men alla dem lyckas bli ganska brutalt höga, upp emot tre till fyra tusen kalorier per dag, och det känns lite mycket. Så om någon skulle kunna hjälpa mig vore det snällt.

    Jag är 16, 177cm lång och väger 76kg (uppskattningsvis en tre kilo fett kanske).

    Det jag brukar äta:

    10.00 – Frukost = Havregrynsgröt eller fullkornsbröd m. kalkon och ett glas mjölk eller yoghurt och müsli.

    12.00 – Mellis = en smoothie på bär och yoghurt eller bara någon frukt.

    14.00 – Lunch = Beror lite på, men fullkornspannkaka eller kött och pasta eller sallad eller någonting. Mjölk till.

    16.00 – Mellis = Frukt eller nötter eller någon macka.

    18.00 – Middag = Kött, lite kolhydrater och grönt med mjölk.

    (Just nu eftersom jag försöker bli av med lite fett så äter jag lite färre kalorier och det slutar med att jag äter strax över 2 200 kcal per dag, blir det bra?)

    Det är hur det ser ut nu på sommarlovet. Jag är inte sådär jätteaktiv under dagarna men kan cykla iväg någonstans eller ut och gå bara. Tränar även ganska hårt på gymet 3-4 dagar i veckan (ibland cyklar jag dit och hem, totalt ca. 80 min cykla).
    Sedan kommer ju skolan börja och då kommer det antagligen se likadant ut, fast kanske lite längre (tre timmar) mellan målen eller två mål till. De dagarna kan ju komma att bli lite mera aktiva, men HUR mycket aktivt jag ska räkna det som vet jag inte. Jag kommer även att cykla till och från skolan (ca 7,2 km dit och lika långt hem) hur ska jag räkna in det?

    Och jag är ute efter mitt energibehov för att hålla min vikt jämn.

    Tacksam för svar.

    //Jim

    #550920

    Utan mer info om hur din dag ser ut är det väldigt svårt att uppskatta din aktivitetsnivå särskilt bra. För mig personligen fungerar uppladdningen.nu ganska bra. Det gäller bara att inte överdriva sin aktivitet eller vikt.

    För övrigt känns det orimligt att räkna med att du har 3 kg fett då det hade motsvarat 7 % BF och alltså extremt deffad kropp. Ganska vanlig body fat % att ställa upp i bodybuildingtävlingar med. Kanske är lite vanligare med 6 %, men 7 % är fortfarande extremt deffat!

    Rimligt är att gå efter antagandet att en ganska normal dag för någon som inte har ett aktivt arbete (dvs arbetar stående eller med kroppsarbete) har en aktivitetsfaktor på 1.3. Det ger dig ung en förbränning på 2300 och sedan lägger vi till ca 300 kcal de dagarna du styrketränar. Detta ger dig ett snitt på 2450 kcal. Då är 2200 kcal lite för mycket om du vill gå ner i vikt. Sen tycker jag å andra sidan att vi ska lägga in i ekvationen att du är 17 år. Så du borde kunna äta typ precis vad som helst utan att gå upp i vikt? =)
    I ditt fall, då jag gissar på att du inte är 100 % färdigvuxen, hade jag aldrig valt att deffa eller ens ligga på underskott. I det långa loppet vinner du säkert på att käka ordentligt, växa några cm, öka ohyggligt mycket i muskelmassa och sedan deffa om ett år eller två. Framförallt tycker jag att ett intag på 2200 kcal är för lite för någon som växer. När jag var i din ålder tryckte jag i mig frukost + 5 riktigt rejäla mål lagad mat. Detta åstadkom ingen markant ökning i fett, men jag växte några cm på längden och la på mig lika mycket muskelmassa som jag nu gör på typ 5 år.

    #550921

    Min dag ser ut som att jag sitter stilla framför tvn/datorn och gör inte så mycket.

    Okej, det var vad min kompis sade till mig. Tänkte inte över det så noga, men du har rätt. Hur mycket fett jag har har jag ingen aning om. Finns det något lätt sätt att ta reda på det?

    Hehe, jag är sådan att jag går ganska lätt upp i vikt, en vecka jag har ätit lite dåligt syns det på en gång =/ tyvärr.
    Jag har inte vuxit på längden de senaste två åren och är längre än mina föräldrar så tror inte jag kommer växa så mycket mer, men man vet ju aldrig.
    Svårt att veta hur jag ska göra, fortsätta försöka bli av med lite hull eller göra som du säger….men hur mycket rekomenderar du att jag ska äta ungefär? (I kcal)

    #550922

    Ska väl försöka på en 3 000 kcal per dag, så kan jag passa på att bygga lite muskler. Låter det rimligt?

    #550923
    jimmyboy1 wrote:
    Jag är 16, 177cm lång och väger 76kg (uppskattningsvis en tre kilo fett kanske).

    Edit; Såg att det redan hade skrivits.

    #550924

    Det enklaste är ju bara att kolla på vågen vad som händer. Står du still äter du lika mycket som du gör av med. Sedan om man för kul vill kolla upp vad saker och ting innehåller men vågen är faktiskt det enklaste sätta att veta om man äter för mycket eller för lite beroende på vad man har för mål.

    Tycker sällan beräkningarna brukar stämma ändå. Människor klagar hela tiden på att de äter enligt vad de beräknat att de ska göra och det händer ingenting.

    #550925
    gotland wrote:
    Det enklaste är ju bara att kolla på vågen vad som händer. Står du still äter du lika mycket som du gör av med. Sedan om man för kul vill kolla upp vad saker och ting innehåller men vågen är faktiskt det enklaste sätta att veta om man äter för mycket eller för lite beroende på vad man har för mål.

    Tycker sällan beräkningarna brukar stämma ändå. Människor klagar hela tiden på att de äter enligt vad de beräknat att de ska göra och det händer ingenting.

    vad händer om han dricker 5 liter vatten och äter 3 megaskrov då? Då har han gått upp i vikt. vågen ska man akta sig för.

    Förstår inte varför alla är så intresserade av vikten. Det är ju MÅTTEN man är intresserad av? Eller hur? inte bryr jag mig om jag väger mycket eller lite bara jag mår bra och att kilona är placerade på rätt ställe.
    Enda gången man bör hålla koll på vikten är vid olika invägningar på tävlingar så man inte bommar på invägningen.

    #550926
    PatrikBergman wrote:
    vad händer om han dricker 5 liter vatten och äter 3 megaskrov då? Då har han gått upp i vikt. vågen ska man akta sig för.

    Förstår inte varför alla är så intresserade av vikten. Det är ju MÅTTEN man är intresserad av? Eller hur? inte bryr jag mig om jag väger mycket eller lite bara jag mår bra och att kilona är placerade på rätt ställe.
    Enda gången man bör hålla koll på vikten är vid olika invägningar på tävlingar så man inte bommar på invägningen.

    Nu menar jag såklart över över en period inte dag för dag. Det såklart att vikten går lite upp och ner varje dag men vad händer med den varje vecka eller månad. Vikten är inte den viktigaste men det är en ganska bra måttstock om du äter för mycket eller för lite sedan får man såklart använda sig av förnuft också.

    #550927

    jag skulle bah räkna ut värdet utan aktivitets faktorn sen beroende på vad du ska göra den dagen ta bort eller lägg till lite mat

    #550928
    Flessa wrote:
    +1. Alla kroppar fungerar olika, har olika basalomsättning/förbränning etc. Skit i våg/räkna kalorier och gå efter spegel och resultat, that’s it tycker jag.

    Dock har du säkert räknat med våg tidigare i livet? Jag tror man lär sig snabbare om man väger för du får man lite koll på hur saker tar ut varandra för att man ska få okey värden över dagen och jag tror man enklare memorerar vad saker innehåller om man skriver ner och väger. Sen när man blir lite haj på det så behöver man ingen våg utan kan gå lite på känn. Det är iaf min uppfattning, men jag har precis börjat väga maten och tycker det öppnar en ny värd. Är glad för att jag börjat väga kan jag säga…

    #550929

    Klart jag inte följer vägning och kalorier slaviskt, men ville bara ha en ungefärlig nivå kalorioer att gå efter. Kan ju vara bra att väga för att få ett litet smått hum om hur mycket saker och ting innehåller osv. Men tack så mycket för alla svar!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.