Hur nyttigt är egentligen Havregrynsgröt?

Home Forums Kost och Näringslära Hur nyttigt är egentligen Havregrynsgröt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70270
    #520328

    Hur nyttigt är det egentligen att äta havregrynsgröt? Är dess nyttighet överdriven?

    Har börjat träna igen och skärpt till matvanorna. förr slarvade jag med frukosten, åt ingenting eller några mackor typ.

    Nu har jag börjat med havregrynsgröt istället varje morgon/förmiddag.

    Frukosten består av följade:
    En tallrik Havregrynsgröt med fiberberikad havre, lite frysta blåbär, jordgubbssylt och fil. En proteindrink brukar det blir på morgonen med.

    Gillar det då det är billigt, mättande, känns nyttigt och står mig på det länge.

    Nu säger en del att havregrynsgröt bara är massa kolhydrater och därför inte nyttigt?

    Hur är det? Kan jag äta havregrynsgröten med gott samvete? I vilket fall som helst så lär det vara bättre än mina tidigare frukostvanor…

    #520330

    enligt forskningsstudier minskar muskelmassan med 82,3 procent av havregrynsätande, speciellt på morgonen.

    #520332

    Havregrynsgröt är hur nyttigt som helst och innehåller inte bara kolhydrater. En dubbel portion havregrynsgröt innehåller lika mycket protein som två ägg, även om äggvitan är av bättre kvalitet.

    #520334

    Jag ser dock ingen särskild mening med att välja de fiberberikade havregrynen, de vanliga innehåller även de mycket fibrer.

    #520336

    De nyttiga fibrerna i havregryn är i havregrynen själva; fiberberikade havregryn innehåller vetekli.

    #520338

    Gör som jag, spetsa gröten lite: Kör ner ett helt ägg (eller 2), en rejäl smörklick, frysta bär, kanel, 1/2 skivad banan, hackade nötter…blir hur gott som helst. Då jag äter denna gröt till frukost står jag mig fram till lunch:emo-thumb

    #520340
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Jag ser dock ingen särskild mening med att välja de fiberberikade havregrynen, de vanliga innehåller även de mycket fibrer.

    de är bra mycket godare med fiberberikade!

    #520342
    macken wrote:
    de är bra mycket godare med fiberberikade!

    Det tyckte faktiskt jag också innan jag bytte till de vanliga.
    Nu har jag inte ätit fiberberikade på länge då min mage tyckte att den fick lite väl mycket av den varan.
    Jag tycker det är sak samma när det gäller smaken.

    #520344
    Sandow wrote:
    Havregrynsgröt är hur nyttigt som helst och innehåller inte bara kolhydrater. En dubbel portion havregrynsgröt innehåller lika mycket protein som två ägg, även om äggvitan är av bättre kvalitet.

    Konstigt för ägg innehåller bara 8g protein och havregrynen jag har (rent havre) innehåller 13g protein per dl =O

    #520346
    BlackRetroBox wrote:
    Konstigt för ägg innehåller bara 8g protein och havregrynen jag har (rent havre) innehåller 13g protein per dl =O

    Räkna på 100 gram. Sedan är det inte jämförbart ändå ur kvalitetssynpukt och energiprocent.

    #520348
    Eddie Vedder wrote:
    Räkna på 100 gram. Sedan är det inte jämförbart ändå.

    100g rent havre står det 13g rättare sagt =P

    #520350
    BlackRetroBox wrote:
    100g rent havre står det 13g rättare sagt =P

    Ja det vet jag väl. Men du räknar inte på 100 gram ägg.

    #520352

    Ät med mjölk så blir det fullvärdigt protein och inte så fruktansvärt torrt.

    #520354

    Havre är ju supernyttigt men jag käkar hellre havregrynen som mussli för havregrynsgröt är så fruktansvärt äckligt enligt mig! Det går knappt ner.

    Så iaf för att kocka 1 dl gryn strör jag det över filmjölken:D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.