Hur viktigt är det att äta rätt? HJÄÄLP!

Home Forums Kost och Näringslära Hur viktigt är det att äta rätt? HJÄÄLP!

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #98708
    #1068727

    Hej, jag är en kille på 17 år som älskar att träna, klarar inte en dag utan träning utan att jag ”får dåligt samvete”, är det något som står snett då?
    Jag tränar ca 10-12 Pass i veckan, 6Hockey, 6Kondition/Styrke.
    Jag undrar hur viktigt det är att jag äter rätt , alla mina vänner tycker jag är ”extrem” och överdriver väldigt mycket med min kost, visst jag kollar kalori och protein intag ganska noga men jag klarar helt enkelt inte av att käka godis varje dag för jag inbillar mig bara att träningen förstörs då.
    Jag är väldigt orolig för helt onödiga saker som t.ex när jag läste att man inte ska få i sig för mycket protein så nojjade jag på om det osv. Vad tror ni, måste man tänka på allt och är det dåligt att sköta sin kost?
    Äter runt 2500-3500 Kcal/ dag, runt 120-200g protein, är 178och väger 78kg, om det nu var viktigt;)
    Tack på förhand
    /Simon

    #1068728

    För en ung och så aktiv kille som dig så är det enda du behöver tänka på att äta tillräckligt mycket. Vanlig husmanskost fungerar utmärkt och en pizza osv ibland är absolut inga problem.

    Det står inte rätt till om man mår dåligt och får ångest för att man inte tränar varje dag eller för att man nojjar över småsaker som inte betyder något. Lär du dig inte att slappna av kommer du kanske bränna ut dig och eller sämre resultat än vad du haft om du slappnat av lite. Ät vanlig mat, ät mycket och var inte rädd att ta någon vilodag ibland. Tänk på att kroppen behöver återhämta sig för att växa.

    #1068769

    Okej, tack så mycket för hjälpen, tänker faktist på det du skrev nu så fort jag börjar nojja!
    Men det är väl fortfarande inte fel att försöka äta nyttigt antar jag, eller nyttigt vet jag inte heller om jag äter, byter ut fil/yougurt mot kvarg och colan mot Zero/loka , sen äter jag någolunda vanlig mat.
    Tack!!!

    #1068775
    Hockeyspelare wrote:
    Okej, tack så mycket för hjälpen, tänker faktist på det du skrev nu så fort jag börjar nojja!
    Men det är väl fortfarande inte fel att försöka äta nyttigt antar jag, eller nyttigt vet jag inte heller om jag äter, byter ut fil/yougurt mot kvarg och colan mot Zero/loka , sen äter jag någolunda vanlig mat.
    Tack!!!

    Jag var ganska nojjig av mig när jag var 16-17, trodde att man var tvungen att äta minst var 3e timme för att inte musklerna skulle trilla av ;-)

    Det enda du behöver tänka på är att få i dig tillräckligt med mat. Sen är det ju onödigt att dra i sig massa godis och läsk(med socker) osv varje dag, då blir man ju fet.

    Men någon gång ibland är ju ingen fara och kommer inte göra att du får sämre resultat på gymmet. Det är inget fel på yoghurt och fil, varför tror du det?

    Kvarg är ju bra när man deffar för det är lite kalorier och mycket protein men annars kan du äta fil/yoghurt och annan vanlig mat utan problem.

    Köttbullar med potatis, spagetti med köttfärsås osv osv är utmärkt mat för träning. Man kan ju ta lite extra kött och lite mindre pasta och inte dra på flera liter gräddsås osv.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.