Insulinets funktion vid låga glykogenlager?

Home Forums Kost och Näringslära Insulinets funktion vid låga glykogenlager?

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #65692
    #458113

    Läste följande i ”TNT Diet” och undrar om någon kan filosofera vidare lite i ämnet:

    När musklernas glykogenlager är tomma och man äter kolhydrater kommer insulinet inte att verka fettinlagrande utan främst fylla på glykogenlagrena. Samtidigt, då det inte höjer blodglukosnivåerna, kommer hGH hållas högt och tack vare insulinet kommer IGF-1 att höjas.

    Två frågor:

    1. Kommer insulin alltid att helt prioritera glykogenlager framför fettceller, och först därefter knuffa in överskottsblodsocker i fettceller?

    2. Vid en aktivitetsnivå som helt är under VO2max, hur många dagar tar det för levern att fylla upp glykogenlagrena? (antag ett värde på hur lagrenas storlek och utgå från helt tömda lager)

    #458114

    1. Jag tror att musklerna tar energin innan fettcellerna fylls.
    2. Jag har läst att 24 timmar innan träning kan man påverka inlagringen. Därför många äter pasta innan vasaloppet.

    Eddie Vedder eller Grub kan väl rätta mig, eller utveckla. :)

    #458115

    1: Det beror på glukosupptaget i musklerna så vid myckt låga glykogennivåer och god insulinkänslighet i musklerna så kommer upptaget bli väldigt effektiv i musklerna. På så sätt kan man ha korta tider med kaloriöverskott utan att det lagras i fettcellerna i någon vidare omfattning. Oavsett så måste ju energinförbrukas någon gång så på lite längre sikt så kommer energibalansen vara helt avgörande för storleken på fettdepåerna.

    2: Leverns glykogenhalt stiger i princip direkt efter måltid, kolhydraterna går ju i princip direkt till levern. Hur snabbt det går att fylla upp till maximala nivåer beror ju mycket på hur mycket kolhydrater man äter och har ätit, även resten av kroppen förråd mm. En inte allt för väl underbyggd gissning är att vi pratar om ett antal timmar, det är ju bara cirka 100g som skall lagras in.

    #458116
    Ola Wallengren wrote:
    1: Det beror på glukosupptaget i musklerna så vid myckt låga glykogennivåer och god insulinkänslighet i musklerna så kommer upptaget bli väldigt effektiv i musklerna. På så sätt kan man ha korta tider med kaloriöverskott utan att det lagras i fettcellerna i någon vidare omfattning. Oavsett så måste ju energinförbrukas någon gång så på lite längre sikt så kommer energibalansen vara helt avgörande för storleken på fettdepåerna.

    Är det kaloriöverskott överlag eller är det primärt kolhydrater? Dvs, kan du lagra överskottsfett i musklerna i någon vettig utsträckning direkt efter träning?

    Quote:
    2: Leverns glykogenhalt stiger i princip direkt efter måltid, kolhydraterna går ju i princip direkt till levern. Hur snabbt det går att fylla upp till maximala nivåer beror ju mycket på hur mycket kolhydrater man äter och har ätit, även resten av kroppen förråd mm. En inte allt för väl underbyggd gissning är att vi pratar om ett antal timmar, det är ju bara cirka 100g som skall lagras in.

    Jag glömde säga att det är förutsatt en ketogen kost med 20g kh/dygn. Med andra ord muskelglykogeninlagring nästan enbart från glukoneogenes (protein och fett). Det vore kanske bättre att omformulera frågan till hur mycket socker levern tillverkar per dygn?

    #458117
    *L.R* wrote:
    märkligt att det kom en fråga om detta just nu. har funderat på detta senaste dagarna..

    hur skulle kolhydratsintag i samband med träning påverka om jag övriga dagen äter ketogen kost?

    [http://www.biblelife.org/ketogenic.htm Utdrag/omskrivning ur TNT Diet]. Boken känns trovärdig (tycker jag. :)), så varför inte köpa den?

    #458118
    mikaelj wrote:
    Är det kaloriöverskott överlag eller är det primärt kolhydrater? Dvs, kan du lagra överskottsfett i musklerna i någon vettig utsträckning direkt efter träning?

    Det sker faktiskt en liten inlagring av fett i tränade muskler men det är trots allt en ganska liten energireserv, men man spekulerar i dess betydelse vid fysisk aktivitet. Energiöverskott är energiöverskott, men kolhydrater kan lagras osm glykogen, det kan inte fett.

    Quote:
    Jag glömde säga att det är förutsatt en ketogen kost med 20g kh/dygn. Med andra ord muskelglykogeninlagring nästan enbart från glukoneogenes (protein och fett). Det vore kanske bättre att omformulera frågan till hur mycket socker levern tillverkar per dygn?

    Glukoneogenesen i levern påverkas mycket lite av musklernas glykogennivåer. Leverns främsta uppgift i detta avseende är att hålla blodsockret uppe och tillverkar bara tillräckligt för detta ändamål. Det blir inte mycket till musklerna så man kan i princip säga att glykogenföråden inte fylls på alls eller minimalt vid avsaknad av kolhydrater i kosten. Glykogennivåerna i musklerna kommer därför alltid vara lägre än på en diet med kolhydrater i.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.