Insulinkänslighet ?

Home Forums Kost och Näringslära Insulinkänslighet ?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #71286
    #554278

    Jag vet att när man äter kolhydratrik kost så bildas insulin för att sänka blodsockernivån.

    Bartoll Skrev i en tråd om kolhydratsfattig kost (nu drar ja allt i stora slängar), att det kan vara bra att äta kolhydrater innan och efter träning osv, och att har man mycke fett på magen(?) så är man insulinkänslig och att insulinkäsnligheten försämmras med åldern.
    Jag kanske inte förstår de hela rätt men vad menas exakt med insulinkänsligheten ? Är det att man blir mer mottaglig för fett inlagring, eller vad menas ?

    Vore tacksam för svar, kanske Bartoll kan komma med ngn bra förklaring :)(har läst på stadium å letat på forumet, men hittade inget som gav svar på min fråga )

    Ha de !!

    #554279

    Insulinkänslighet är kroppens förmåga att reglera sin insulininsöndring som svar på en måltid. För en tränad person är insulinkänsligheten god, särskilt direkt i samband med fysisk aktivitet.

    Det handlar alltså om i vilken grad bukspottkörteln hos en individ insöndrar en viss mängd insulin efter en måltid jämfört med en annan. Insöndras inte mer insulin än vad som behövs för att sänka blodsockernivån och transportera näringsämnen ut i cellerna så har man en bra insulinkänslighet, är den dålig så blir insulinsvaret alldeles för högt och blodsockret sjunker för lågt, fettinlagringen blir mer potent o.s.v. Lider man av insulinresistens är man på god väg att utveckla diabetes typ 2.

    #554280

    Tyvärr så stämmer Eddie’s inlägg inte riktigt. Insulinkännsligheten har snarare med muskelcellernas ”kännslighet” för insulinet att göra än bukspottskörtelns insulinutsöndring. En typ 1 diabetiker, som min flickvän t.ex., kan inte producera eget insulin alls, men hon kan fortfarande ha bra insulinkännslighet i musklerna.
    Insulin fungerar som nycklar till de olika cellerna så att kolhydraterna kan komma in. Om muskelcellerna inte svarar på dessa nycklar så låser dessa upp fettcellerna istället och kolhydraterna hämnar där.

    [http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulink%C3%A4nslighet http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulink%C3%A4nslighet%5D

    #554281
    Tyskn wrote:
    Tyvärr så stämmer Eddie’s inlägg inte riktigt.

    Du har rätt, det är frågan om cellernas förmåga att utnyttja insulinet mer än bukspottskörtelns förmåga att insöndra korrekta mängder. Insulinreceptorerna på muskel-/fett-och levercellerna har delvis eller helt förlorat sin känslighet för insulin. Men det är ett samspel förstås, tas mindre glukos in i celler blir det mer i blodet och mer glukos i blodet innebär förhöjda insulinnivåer och risk för hyperinsulinemi.

    #554282

    Okey TACK så mycket för svaren :D

    Men om man äter mat kl 12:00 när är insulin nivån låg igen ? Hur många timmar tar det ?
    man kanske vill köra tex : intervall träning, men inte ha hög insulinnivå, för då hämmas ju effekten av frisättningen av fria fettsyror och glycerol från fettvävnaden ??

    #554283
    brunkgunnar wrote:
    man kanske vill köra tex : intervall träning, men inte ha hög insulinnivå, för då hämmas ju effekten av frisättningen av fria fettsyror och glycerol från fettvävnaden ??

    Det där är en väldigt dum idé skulle jag säga. Insulin är antikatabolt och intervallträning intensiv träning (om du utför den rätt) och att invänta låga insulinnivåer och mer katabola hormoner ser jag ingen som helst anledning till.

    Insulin har oförtjänt dåligt rykte och du ska inte lyssna för mycket på snack om att träna på låga insulinnivåer för fettförbränningens skull o.s.v. Det är oftast det man motiverar promenader före frukost med. Det är i sig ingen lögn att fettsyror används som substrat i högre procentuell utsträckning men det är inte något som i praktiken kommer göra skilnad på din kroppsfettmängd. Att däremot ha mycket energi (gärna från kolhydrater) under dina intervallpass är BRA, då ökar sannolikheten för att du ska kunna prestera bättre och alltså förbruka mer energi.:up:

    #554284

    Häng med i denna :)
    [http://research.imb.uq.edu.au/~l.rathbone/glut4/]

    #554285

    TACK för alla svar :D väldigt snällt av er , nu har ja fått mer förståelse!! Tack tack!

    hehe den där filmen va lite rolig, får nog spela om den någon gång till för att hänga med i engelska temerna :)
    / Ha de, Brunkgunnar

    #554286
    gosh wrote:
    Häng med i denna :)
    [http://research.imb.uq.edu.au/~l.rathbone/glut4/]

    5sek, sen satt jag som ett frågetecken.:D Värt ett försök dock… Får man gissa att de nämnde glut4transportörer i filmen?:|

    Insulinkänslighet är alltid något att eftersträva! Vare sej du vill bygga, bränna ellér någ maxresultat i någon gren. Motion i alla former förstärker den! & De andra makronäringsämnena kan oxå bidra till att minska den. Kolisar är inte ensamma om att lösa ut insulinsvar.

    #554287

    Drar liv i en äldre tråd men den behandlar ämnet jag undrar över.

    Är insulinutsöndringen densamma oavsett vad man förtär för näringsämne? Är det någon skillnad på utsöndringen av insulin vid kolhydrat, protein respektive fettintag?

    Tack

    #554288

    Ja, sök efter insulinindex.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.