Jordnötssmör!

Home Forums Kost och Näringslära Jordnötssmör!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #526784

    Jag har sökt efter ett naturligt jordnötssmör utan extra tillsattser (tex socker). Det verkar som de tagit bort ”Green Choice” som jag brukade köra med förut. Nu fick jag ett tips häromdagen om ett från ”Sevan”.

    Är det något som läst innehållsförteckningen på sevan jordnötssmör? Är det ett naturellt JS utan extra tillsattser och inte ett vanligt tex ”Skippy”?

    / En JS sugen kille:pop:

    #70387
    #526785

    93% jordnötter,brunt rörsocker, palmolja och havssalt

    #526786

    Testa annars göra själv, mycket billigare oxå.

    Köp naturella jordnötter och sätt dom i en matberedare och kör på, om man vill kan man tillsätta lite extra rapsolja.

    #526787
    Grenen wrote:
    Testa annars göra själv, mycket billigare oxå.

    Köp naturella jordnötter och sätt dom i en matberedare och kör på, om man vill kan man tillsätta lite extra rapsolja.

    Det är faktiskt förvånansvärt enkelt. Jag gjorde eget mandelsmör med stavmixer. Det blev inte optimalt men i en riktig mixer skulle det ha varit hur simpelt som helst. Finhacka för hand, ner i mixern, mixa, kolla läget och eventuellt tillsätta lite olja, vatten och kanske lite salt, mixa igen och klart.:)

    Ibland tror man nog att vissa saker är mer komplicerade än de i själva verket är.

    #526788

    Jag köper Missisippi Belle jordnötssmör på Ica! Står ett vackert tryck på framsidan att det är minst 90% peanut….. Läser du innehållsförteckningen så står det lite fint ”jordnötter (85%)….. :D

    Känner mig lite lurad men det får gå ändå! Det stämmer säkert för ena sidan kanske räknar volymprocent och andra viktprocent eller något sådant konstigt… Eller så räknar de med 90% Peanut även in jordnötsolja eller så är solrosolja inräknat….

    #526789

    Sevan har numera ett jordnötssmör som är sockerfritt.

    Green Choice brukar alltid finnas på Konsum/COOP. Det har inte försvunnit från Göteborgsområdet.

    #526790

    ja det är alltid gott jordnötssmör:)

    #526791

    Alltid trevligt med lite snack som får en att tänka. Jag vet inte varför jag inte tänkt på att göra eget J.S. Så när jag var på ICA Maxi och skulle köpa J så hittade jag Green Choice JS. Köpte ett par burkar, ca 28:-/st är det värt. Sids är slutsålt och dubbelt så dyrt så jag är nöjd med dagens köp. :)

    Tack för tipsen!

    #526792

    Hur mycket jordnötssmör får man ut ur 1kg jordnötter? På min närmsta affär kostar 1kg jordnötter 29kr. Kan det bli ett prisvärt alternativ till fabrikstillverkad?

    #526793
    vasslefranmjolk wrote:
    Hur mycket jordnötssmör får man ut ur 1kg jordnötter? På min närmsta affär kostar 1kg jordnötter 29kr. Kan det bli ett prisvärt alternativ till fabrikstillverkad?

    Eftersom att du bara maler nötterna tills de släpper ifrån sig sin egen olja så kommer du få ut ett kilo nötsmör på ett kilo nötter. Så länge du inte tillsätter extra olja.

    #526794

    Jag gjorde eget igår. Håller med tidigare talare, förvånansvärt enkelt!

    Köpte en 500 grams-påse på Lidl (kostade inte många kronor)…sköljde av dem först för att få bort en del av saltet. Körde dem i matberedaren, slog i lite extra vatten bara. Blev väl något mer ”crunchy” än de färdiga, men hade jag kört det lite längre så hade det säkerligen blivit mer finfördelat. Dock föredrar jag det så här. :)

    #526795
    Dispatcher wrote:
    Eftersom att du bara maler nötterna tills de släpper ifrån sig sin egen olja så kommer du få ut ett kilo nötsmör på ett kilo nötter. Så länge du inte tillsätter extra olja.

    Vad är densiteten för jordnötter blir följdfrågan?

    #526796

    Någon som har koll på hur lång hållbarheten blir på jordnötssmör och mandelsmör man gör själv?
    håller det i några veckor så man kan göra mycket åt gången eller?

    #526797
    norrbottenstjej wrote:
    Någon som har koll på hur lång hållbarheten blir på jordnötssmör och mandelsmör man gör själv?
    håller det i några veckor så man kan göra mycket åt gången eller?

    Ju mer salt desto längre hållbarhet, även rostningen förbättrar hållbarhet. Tillsätter du socker står det sig ännu bättre.

    Jag skulle göra några jättemängder åt gången men samtidigt kan du ju smaka efter att ett par dygn passerat och känna efter själv. Att få i sig pyttelite kommer ju inte döda dig om det hunnit bli dåligt men det lär smaka skit.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.