kan kroppen bara ta upp 20g protein åt gången?

Home Forums Kost och Näringslära kan kroppen bara ta upp 20g protein åt gången?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #570658

    Har hört att man pissar ut proteinet om man äter mer än 20 gram åt gången, att kroppen inte kan ta upp mer. Låter väldigt konstigt.. att en som väger 100 kilo inte kan ta upp mer än någon som väger 60 kilo?

    Sen där här med hur mycket gram man behöver för att bygga på sig muskler..

    Man behöver 2g protein, 2g kolhydrater, 1g fett. (vad jag läst tidigare, kommer inte ihåg exakt)
    Om jag väger 80 kilo blir detta:

    protein: 2x80x4=640
    kolh: 2x80x4=640
    fett: 1x80x9=720
    summa: 2000 kcal

    Om jag fick i mig 2000 kcal om dagen skulle jag aldrig kunna gå upp i vikt, med tanke på hur mycket jag rör på mig.

    Jag vill bara veta hur det fungerar. Rätta mig gärna om något är fel.

    #72025
    #570659

    Du har hört fel. Har man mer än spår av protein i urinen är det dags att uppsöka läkare.

    Du tar upp proteinet du äter, men allt blir inte muskelprotein. Majoriteten används som energi (och så skall det vara).

    #570660
    Linky wrote:
    Om jag fick i mig 2000 kcal om dagen skulle jag aldrig kunna gå upp i vikt, med tanke på hur mycket jag rör på mig.

    Det är bara grova uppskattningar på de behov en styrketränande människa har. Fyll ut resten av ditt energibehov as you please.

    #570661

    Du kan äta betydligt mer än det. Själv så ligger jag på ca 2,4 gram protein/kg kroppsvikt samt 1,2 gram fett/kg kroppsvikt och 5-6 gram kolhydrater/kg kroppsvikt.

    Jag tränar 4 ggr i veckan och är 2 m lång och väger 108 kg. Det var först när jag började käka mycket som mina resultat kom.

    #570662

    Då är jag inte helt ute och cyklar..
    Hur fan kommer det sig att riktigt grova människor vräker ur sig sånna här korkade saker? Man undrar hur man kan bygga med sån okunskap? Det är klart.. tränar man varje dag i 15 år så borde man ju kunna lägga på sig lite. Har en bekant som säger att det räcker med en skopa proteinpulver per dag á 20g, 90kcal.. eeehh vaaa?? Driver du med mig?

    #570663
    Linky wrote:
    Då är jag inte helt ute och cyklar..
    Hur fan kommer det sig att riktigt grova människor vräker ur sig sånna här korkade saker? Man undrar hur man kan bygga med sån okunskap? Det är klart.. tränar man varje dag i 15 år så borde man ju kunna lägga på sig lite. Har en bekant som säger att det räcker med en skopa proteinpulver per dag á 20g, 90kcal.. eeehh vaaa?? Driver du med mig?

    En av de största myterna som florerar är väl att kroppsbyggare per automatik är bra på kost & näring..

    #570664
    Linky wrote:
    Har en bekant som säger att det räcker med en skopa proteinpulver per dag á 20g, 90kcal.. eeehh vaaa?? Driver du med mig?

    Ja, det är väl inte per automatik fel. Det räcker med 0 skopor proteinpulver per dag á 0g, 0 kcal, bara den vanliga maten ger protein nog.

    #570665
    Rasmus Andersson wrote:
    En av de största myterna som florerar är väl att kroppsbyggare per automatik är bra på kost & näring..

    Monkey see, monkey do…

    #570666
    King Grub wrote:
    Monkey see, monkey do.
    jsplit wrote:
    Monkey see, monkey do…

    :whistle:

    #570667
    KniveN wrote:
    :whistle:

    ;)

    #570668

    King Grub: Jag citerar dig i ett tidigare inlägg, där säger du att man kan pissa igenom protein ju… men det kanske bara gäller vassle?

    ”Citat start:
    Proteinpulver är (vanligen) mjölkprotein, från riktig mjölk, inget konstgjort.

    Just vassle finns det väl mycket som tyder på att upptaget är rätt begränsat och att stora doser bara mycket riktigt passerar rätt genom kroppen.

    Vassle oxiderar till stor del och begränsas dessutom av tarmens upptag.

    Man kanske inte kan absorbera mer än runt 15 gram vassle åt gången.

    Citat:
    Some products have a suggested serving size as high as 50g of protein. However, due to possible inhibition of endogenous digestive enzymes from over-processing and rapid small intestine transit time, the average amount of liquid WPC that is absorbed may be only 15g. The combined effect of these factors may contribute to incomplete digestion, thereby limiting the absorption rate of protein before it reaches the ceacum and is eliminated as waste.

    J Int Soc Sports Nutr. 2008 Jul 24;5(1):10. An open label study to determine the effects of an oral proteolytic enzyme system on whey protein concentrate metabolism in healthy males.

    Utöver tarmens upptag: tar man 20 gram vassle efter träning, tas bara runt 10% av aminosyrorna upp i muskulaturen överhuvudtaget. Därefter oxiderar mer än hälften av leucinet som tagits upp.

    Citat:
    Healthy volunteers were randomly assigned to one of three groups. Each group consumed one of three drinks: placebo (PL; N = 7), 20 g of casein (CS; N = 7), or whey proteins (WH; N = 9).

    There is no difference in the percent of amino acid taken up by the leg that was ingested between the ingested proteins (10% for phenylalanine and 11-15% for leucine), suggesting that there is no difference in the anabolic response.

    whey protein ingestion resulted in oxidation of 57% of the leucine taken up by the muscle.

    Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise.
    __________________”

    #570669

    Varför inte greppa det Krub säger

    [http://vet.hut.nu/?id=15]

    #570670
    Linky wrote:
    där säger du att man kan pissa igenom protein ju

    Nej.

    Siffran 15 g är inte 100% säkert huggen i sten, och handlar inte om urinen. Du har rätt i att det handlar om vassle, inte om protein i allmänhet.

    Resten av stycket handlar om oxidering, och det har inte med upptag att göra alls.

    #570671

    ”Just vassle finns det väl mycket som tyder på att upptaget är rätt begränsat och att stora doser bara mycket riktigt passerar rätt genom kroppen.”

    Hur ska jag tolka det då?
    Jag är med på noterna, men jag ifrågasätter bara för att kunna få mer information själv.
    Skulle uppskatta ett annat svar än att du säger att jag inte förstår, jag frågar ju dig för jag trodde du kunde ge mig bra svar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.