Kasein ”chokladpudding” hållbarhet

Home Forums Kost och Näringslära Kasein ”chokladpudding” hållbarhet

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #70646
    #545385

    Jag brukar blanda 1 dl kasein med mjölk + kakao = deffpudding.
    Händer det någon anmärkningsvärt med näringsinnehållet/proteinets kvalitet om det kyls ner ca 1 timme i kylskåp, eller till och med fryses till en ”isbit” och sedan upptinas?

    Jag har sökt.

    #545386

    Kasein är ett mycket bra protein i matlagningssammanhang. Vassle i sin tur är ganska odugligt i samma syfte.;)

    Man separerar ju t.ex. vasslen och kaseinet vid osttillverkning och ost är ju ett mycket hållbart livsmedel. Så det lär definitivt gå alldeles utmärkt (samt bli fantastiskt gott!:))

    #545387
    Eddie Vedder wrote:
    Kasein är ett mycket bra protein i matlagningssammanhang. Vassle i sin tur är ganska odugligt i samma syfte.;)

    Man separerar ju t.ex. vasslen och kaseinet vid osttillverkning och ost är ju ett mycket hållbart livsmedel. Så det lär definitivt gå alldeles utmärkt (samt bli fantastiskt gott!:))

    funkar det att berika pankakssmet med kaseinpulver också?

    #545388
    spasm wrote:
    funkar det att berika pankakssmet med kaseinpulver också?

    Om du menar ”funkar” såsom att proteinet klarar av det så är jag övertygad att det går. Återigen kan vi ju härleda till ost, ost funkar ju suveränt i mat av alla de slag. Likaså gör sig kvarg bra i bakning t.ex. Kasein har bra matlagningsegenskaper helt enkelt, om pulvret sedan gör sig bra rent smakmässigt i pannkakorna är ju en annan sak.:)

    #545389

    oki

    #545390

    När vi ändå är inne på mjölkproteins matlagningsegenskaper kan jag citera in något jag skrev på Kolo då frågan gällde vassle i maten:

    Eddie Vedder wrote:
    Vassleproteiner är värmekänsliga, främst är det a-laktalbumin och B-laktoglobulin där värmedenatureringen inleds redan vid 60-70 grader celsius. Så högre temperaturer än så kommer såklart leda till ytterligare denaturering, vidare är självklart tiden en faktor.

    En dosrelaterad fråga som handlar om tid och temperatur, detta gäller ju inte bara vassleproteiner utan all mat mer eller mindre. Så visst kan man använda pulvret i maten om man vill det och tycker det blir gott, mindre ”opti” är det ju dock.;)
    Den som druckit UHT-behandlad mjölk kanske känt att det har en svagt ”kokt” smak till skillnad från vanlig mjölk, möjligt att det kan kännas om du har pulvret i maten.

    Men som sagt, jag tycker du ska testa om du vill och inte oroa dig för mycket över proteindenatureringen som värmningen åstadkommer. Visst förekommer den men det är inget som kommer leda till proteinbrist om man säger så.;)

    Kanske onödigt att lägga in (ber om ursäkt i såna fall) men kan ju kanske vara av intresse då proteinpulver i maten verkar vara ganska populärt att testa.:)

    #545391

    Kan du förvara Keso och Kesella i kylen utan att proteinets kvalitet försämras?

    #545392

    Lånar den här tråden så jag slipper starta en ny för en liten fråga. En oöppnad förpackning kvarg som gick ut för 2 dagar sen, inga konstigheter att äta?

    #545393
    palmertz77 wrote:
    Lånar den här tråden så jag slipper starta en ny för en liten fråga. En oöppnad förpackning kvarg som gick ut för 2 dagar sen, inga konstigheter att äta?

    Nej inga problem. Bara den stått förvarad korrekt (dvs i kylskåp)

    #545394
    palmertz77 wrote:
    Lånar den här tråden så jag slipper starta en ny för en liten fråga. En oöppnad förpackning kvarg som gick ut för 2 dagar sen, inga konstigheter att äta?

    Utöver Eddies svar kan jag ju inflika att: Lyssna på dina sinnen!

    Luktar det illa eller smakar illa så låt bli! Att provsmaka är det lättaste sättet att märka om det är dåligt. :)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.