Kcal intag på en måltid

Home Forums Kost och Näringslära Kcal intag på en måltid

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #695881

    Har inte orkat med att införskaffa mig en våg. så min fråga är hur mycket kcal ni skulle tippa på att en måltid då ni är riktigt hungriga och äter er mätta ligger på? Och då menar jag inte björnarna utan en normal grabb.

    Kör på periodisk fasta och det ser lite granna ut så här:
    ~ kl 14 500kcal
    ~ 15-17 träning
    ~ kl 17-18 1000kcal (äter här tills jag är mätt och svårt att veta hur mycket det blir då man själv inte lagar maten)
    ~ kl 20 100-200kcal
    ~ kl 22 500kcal.

    #78657
    #695882

    Om jag var riktigt hungrig skulle jag nog hamna på 1000-1200

    #695883

    okej, jo det känns som att man ska hålla igen liiite lite.

    men nån mer tycker jag borde ha en uppskattning. folk som väger maten borde kunna dra till med nått.

    #695884
    macken wrote:
    okej, jo det känns som att man ska hålla igen liiite lite.

    men nån mer tycker jag borde ha en uppskattning. folk som väger maten borde kunna dra till med nått.

    Jag väger i stort sett allt jag äter, så jag har koll på hur mycket jag får i mig.
    Det är väldigt svårt att svara på frågan med tanke på att mängden kalorier varierar beroende på vad det är du äter.

    #695885

    okej men tänk kyckling och ris, eller typliknande med mycke sallad. inge pizza eller en halv liter sås till.

    #695886
    macken wrote:
    okej men tänk kyckling och ris, eller typliknande med mycke sallad. inge pizza eller en halv liter sås till.

    Sallad ger oftast inga nämnvärda mängder kalorier.
    Men om måltiden (en väldigt tråkig sådan i så fall) bara skulle bestå av kyckling och ris skulle jag tippa på 1 000 – 1 200.
    Får man fråga varför detta skulle vara relevant?

    #695887

    Det är absolut omöjligt att ens kunna chansa energimängderna på vad du äter när vi inte har den minsta aning om vad du håller för mycket eller lite.

    Absolut omöjligt.

    #695888

    jo eftersom att jag inte har en våg så vill jag ha ett ungefärligt värde på hur mycket man får i sig från att man är ganska hungrig tills man blir mätt. och med sallad menas det att man fyller upp magen mera.

    men det känns som att det värdet ligger lite över 1000kcal så om man håller igen lite grann så blir det säkert bra.

    #695889
    nutz wrote:
    Det är absolut omöjligt att ens kunna chansa energimängderna på vad du äter när vi inte har den minsta aning om vad du håller för mycket eller lite.

    Absolut omöjligt.

    jag ville inte veta hur mycket jag åt. läs första inlägget. det är hur mycket NI äter.

    #695890
    macken wrote:
    jag ville inte veta hur mycket jag åt. läs första inlägget. det är hur mycket NI äter.

    Men varför är det relevant, frågar jag igen?
    Hur mycket man får i sig är något som varierar otroligt mycket från person till person.

    #695891

    Det är klart att jag vet att det varierar. men om de som väger maten kan svara på hur mycket kcal de får i sig, under de förutsättningarna jag har sagt, kan jag se på ett ungefär hur stort intaget blir.

    och anledningen till kyckling och ris var för att det är något som jag tror att de flesta har ätit. och om man käkar sallad till det fyller man upp magen mera och man blir mättare. så med de förutsättningarna vill jag bara veta vad folk tippar på att de själva hamnar så kan jag dra egna slutsatser.

    #695892

    Jag blir väl mätt på en pizza ungefär, inte jättemätt men sådär lagom mätt så man ändå orkar göra något efter maten. Till pizza slinker det alltid ner 33cl cola som fyller ut magsäcksutrymmet. Sedan vad en pizza innehåller skiljer ju från pizza till pizza men det brukar väl hamna runt eller strax över 1000 kcal.

    #695893
    Insulinus wrote:
    Jag blir väl mätt på en pizza ungefär, inte jättemätt men sådär lagom mätt så man ändå orkar göra något efter maten. Till pizza slinker det alltid ner 33cl cola som fyller ut magsäcksutrymmet. Sedan vad en pizza innehåller skiljer ju från pizza till pizza men det brukar väl hamna runt eller strax över 1000 kcal.

    En pizza jag beställer från pizzerian brukar jag kallt räkna på allt mellan 1 500 – 2 500 kcal.

    Till trådskaparen: Du kan aldrig veta hur mycket du får i dig genom att veta hur mycket andra blir mätta på.

    #695894
    Insulinus wrote:
    Jag blir väl mätt på en pizza ungefär, inte jättemätt men sådär lagom mätt så man ändå orkar göra något efter maten. Till pizza slinker det alltid ner 33cl cola som fyller ut magsäcksutrymmet. Sedan vad en pizza innehåller skiljer ju från pizza till pizza men det brukar väl hamna runt eller strax över 1000 kcal.

    tack. det är sånna svar jag söker! :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.