Keso/tonfisk

Home Forums Kost och Näringslära Keso/tonfisk

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #70251
    #519771

    Jag funderar på att göra det enkelt för mig och käka tex keso och tonfisk till lunch ca 4-5 dagar i veckan.
    Resterande mat skulle förhoppningsvis bestå av blandad husmanskost
    Det jag undrar är: Finns det risk för någon direkt näringsbrist om jag kör denna kost under, låt oss säga, ca 1mån?
    Vad är smartast att komplettera med i drickväg? Mjölk för proteinet skull, vatten eller någon form av färsk juice?

    Tack för er hjälp

    #519772

    vad gäller kvicksilvret i tonfisk: [http://forum.body.se/showthread.php?t=49424&highlight=tonfisk]

    #519773

    Ditt kostupplägg är bedrövligt men fungerar! Du kommer inte avlida av det under en månads tid.

    Mjölk till maten, 3-4 ägg inbakade i frukosten med ett glas juice, div spannmål och baljväxter de måltider du inte äter keso/tonfisk så är det inga problem.

    #519774
    J.v.K wrote:
    konservtonfisk innehåller inte så mycket, men jag tror inte att livsmedelsverket osv skulle rekommendera att man käkar det varje dag ändå.

    dock kan jag inte styrka detta på något sätt. har själv ätit rätt extremt utan att jag tagit skada (ännu).

    hah! jag kan bara hålla med dig, vi får väl se när man blir äldre och får barn, sen om det kommer ut en bläckfisk-unge med 12 armar… än så länge mår jag gott iaf :nod

    #519776

    Jag kör enligt periodisk fasta, så det här skulle i sånt fall vara mitt första mål mat för dagen.
    Jag vill se till att få i mig ordentligt med protein, och bra fetter. lite oroad för att kolhydratsintaget blir för litet, därför jag funderade på att tillsätta mjölk.

    Innan träning blir det en pre-workout drink och sedan 1-2mål mat beroende på vad och när jag tränar.
    Maten efter träningen är oftast rätt enkelt, potatis eller pasta i kombination med kött/kyckling eller köttfärs

    #519778

    Lite Omega3 och Multivitaminstillskott är ett lätt sätt att se till att du klarar dina fett och vitaminbehov! :)

    #519780

    Som bara lunch är en burk tonfisk med ett glas mellanmjölk och kanske två kapslar fiskolja inget fel i sig.

    Huvudsaken är ju att resten av dagen är lite annorlunda.

    #519782
    malawiglenn wrote:
    Du säger ju att du kör varierad husmanskost så vad är du orolig för?? :

    Som att påstå att man till frukost äter gröt och ägg varje morgon i en månad men i övrigt blandat…

    Även om jag varierar kosten på eftermiddagen och kvällen, ville jag säkerställa att det var en ”smart” idé att käka keso och tonfisk till lunch 4-5 dagar i veckan.

    Även om jag vill göra det enkelt för mig, vill jag vara säker på att jag inte gör mig en otjänst i längden.

    #519785
    malawiglenn wrote:
    När man ställer frågor bör man även ta med sina egna resonemang, VARFÖR skulle keso + tonfisk ge en icke allsidig kost om man utöver detta äter ”normalt varierat”? Det vore ju en helt annan 5a om du skulle påstå att du ska äta detta 4ggr om dagen och inget mer.

    Ja, det har du helt rätt i. Ville helt enkelt vara ”better safe than sorry” och tänkte att på det här forumet, är det med all säkerhet många andra som ätit sin beskärda del av keso/tonfisk, och att de ev hade något att tillägga :|

    #519786

    Oavsett om du ska upp eller ned i vikt så tycker jag du bör välja tonfisk i vatten. Oljan innehåller förvisso mer kalorier vilket kan underlätta om du har svårt att gå upp i vikt men då det oftast (iaf Euroshoppers och Icas) är solrosolja med mycket dålig fettsyrasammansättning. Klart smartare att ta tonfisk i vatten och komplettera med t.ex mer olivolja över salladen som exempel.

    Är det viktnedgång är ju det självklara valet tonfisk i vatten. :)

    #519788
    Tommy Ivarsson wrote:
    Oavsett om du ska upp eller ned i vikt så tycker jag du bör välja tonfisk i vatten. Oljan innehåller förvisso mer kalorier vilket kan underlätta om du har svårt att gå upp i vikt men då det oftast (iaf Euroshoppers och Icas) är solrosolja med mycket dålig fettsyrasammansättning. Klart smartare att ta tonfisk i vatten och komplettera med t.ex mer olivolja över salladen som exempel.

    Är det viktnedgång är ju det självklara valet tonfisk i vatten. :)

    Gott, tack för hjälpen. Hade på känn att det var tonfisk i vatten jag skulle köra på, men hade faktiskt ingen koll på att oljan var ”dålig”

    Btw, en till fråga.
    Läser man på innehållsförteckningen på tonfisk är det ju ca 175g i burken, varav 150g är tonfisk. Däremot är näringsinnehållet beräknat per 100g innehåll i burken… så mitt intag blir ju alltså beräknat på 175g, inte 150g?
    Tex: om näringsinnehållet är 20g/100g innehåll från burken, vilket ger 30g om jag endast räknar tonfisken. Men räknar jag på allt innehåll blir det 35g protein… Inte mycket till skillnad, men rätt ska vara rätt

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.