Koka nötfärs

Home Forums Kost och Näringslära Koka nötfärs

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70598
    #544617

    Jag äter en hel del nötfärs men eftersom jag går efter priset så blir det nötfärs med 20% fett.
    Jag har innan stekt nötfärsen och sedan silat den ca 1h i en durkslag för att få bort det mesta fettet.

    Nu har jag läst att man kan koka istället för att få bort mer fett och sedan sila det.

    Jag testade detta och det var mycket lättare än att hålla på att steka skiten.

    Men en kompis sa att när man kokar det så försvinner all näring och speciellt när man silar det efteråt.

    Och nu undrar jag stämmer detta verkligen

    #544618

    Frågan är nu vad du menar med näring, men den mesta näringen verkar du ju vilja bli av med. DVS fettet.
    Vitaminer osv dras säkerligen ut i vattnet.

    #544619

    Du skulle ju eventuellt kunna ångkoka den, vet inte om fettet försvinner då men skulle kunna vara ett alternativ.
    Men varför ta bort fettet? Skulle ju kunna äta lite mindre i stället.

    #544620

    Nej, näringen kokas inte bort i högre grad än den steks bort.
    Kokt färs är dessutom god.
    Du har hittat ett bra sätt att bli av med fett i färsen

    #544621
    leonvs wrote:
    Du skulle ju eventuellt kunna ångkoka den, vet inte om fettet försvinner då men skulle kunna vara ett alternativ.
    Men varför ta bort fettet? Skulle ju kunna äta lite mindre i stället.

    Då blir det ju mindre protein oxå

    #544622

    Troligtvis lär fler vattenlösliga vitaminer gå förlorade vid kokning. Givetvis beroende på mängden vatten och koktid.

    Men om du kokar med någorlunda sunt bonnförnuft ska inte de förlusterna bli stora så att det gör någon större skillnad. Näringsämnen kommer alltid försvinna och strukturomvandlas vid all form av förvaring, transport och behandling. Allt från malning på slakteriet till varmhållningen hemma på din spis efter att du tillagat den. Samt alla steg däremellan.

    #544623
    Jompa wrote:
    det gör man ju nästan per automatik när man får i sig mer fett blir man snabbare mätt och äter mindre.

    Det där fúnkar väldigt olika på olika människor. En del blir inte mättare för att det är mycket fett framför allt inte om det kombineras med kolhydrater utan de får bara i sig mer kalorier.

    #544624
    gotland wrote:
    Det där fúnkar väldigt olika på olika människor. En del blir inte mättare för att det är mycket fett framför allt inte om det kombineras med kolhydrater utan de får bara i sig mer kalorier.

    Jag till exempel :)
    Min kära respektive kallar mitt matintag för bottenlöst hål :)

    #544625
    gotland wrote:
    En del blir inte mättare för att det är mycket fett framför allt inte om det kombineras med kolhydrater utan de får bara i sig mer kalorier.

    Ja det där är lustigt.

    Jag kan känna en viss belåtenhet av att enbart käka 10 gram smör. Om jag däremot lägger den klicken i en stekpanna och steker 5 pannkakor finns inte en chans att jag är det minsta mätt efter de fem smörstekta pannkakorna.

    Samma sak med en fin bit ost och lite smör på. Jag blir inte mätt men ändå nöjd och belåten. Ligger det på en smörgås blir jag mer hungrig. Och pumpernickel eller formfranska kvittar, allt bröd är lika odugligt för mig.

    #544626
    Eddie Vedder wrote:
    Ja det där är lustigt.

    Jag kan känna en viss belåtenhet av att enbart käka 10 gram smör. Om jag däremot lägger den klicken i en stekpanna och steker 5 pannkakor finns inte en chans att jag är det minsta mätt efter de fem smörstekta pannkakorna.

    Samma sak med en fin bit ost och lite smör på. Jag blir inte mätt men ändå nöjd och belåten. Ligger det på en smörgås blir jag mer hungrig. Och pumpernickel eller formfranska kvittar, allt bröd är lika odugligt för mig.

    Ksn det inte vara lite mentalt också? Jag håller med om att man känner sig mer belåten och nöjd, av de alternativen du nämner. Men om man blev tillsagd och tvingad (bara exempel nu då) att äta en kost bestående av bröd på morgonen, pankakor till lunch osv, fast man ligger i energibalans och äter det dag ut och dag in, så känns det som att man skulle vänja sig och till slut iaf känna sig mer belåten och nöjd. Eller vad tror du?

    #544627
    torkel wrote:
    Eller vad tror du?

    Nej det tror jag inte

    #544628
    Eddie Vedder wrote:
    Nej det tror jag inte

    Inte jag heller.

    #544629

    Tror å andra sidan inte att man skulle gå hungrig och obelåten 365 dagar om året, ända tills man dör. Jag förstår eran åsikt men tror samtidigt att det är en vanesak. Om någon säger, ät 4 smörgåsar med ost på morgonen, ät pannkakor till lunch, ät ris och tonfisksås till middag, och ät ett äpple och två knckebröd till kvällsmål, som kommer man att vänja sig vid det och inte vara obelåten konstant. Man kan vara obelåten i 5 månader, men sen kommer man att acceptera det och inte vara obelåten något mer tror ja

    #544630
    torkel wrote:
    Tror å andra sidan inte att man skulle gå hungrig och obelåten 365 dagar om året, ända tills man dör. Jag förstår eran åsikt men tror samtidigt att det är en vanesak. Om någon säger, ät 4 smörgåsar med ost på morgonen, ät pannkakor till lunch, ät ris och tonfisksås till middag, och ät ett äpple och två knckebröd till kvällsmål, som kommer man att vänja sig vid det och inte vara obelåten konstant. Man kan vara obelåten i 5 månader, men sen kommer man att acceptera det och inte vara obelåten något mer tror ja

    Eller så begår man självmord om man skulle vara ”tvungen” att äta samma föda i samma mängder varje dag livet ut:D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.