Kostrådgivning

Home Forums Kost och Näringslära Kostrådgivning

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #55348
    #141266

    Hej! Jag väger 67 kg (plusminus 2 kg, varierar från dag till dag) och är cirka 1,88 m lång. Jag har styrketränat i snart 3 månader och följer för tillfället följande träningsschema från axon.blogg.se:

    1. Marklyft
    2. Hantelpress (bröst)
    3. Knäböj
    4. Latsdrag
    5. Hantelpress (axlar)
    6. Hantelrodd
    7. Hantelcurls
    8. Pushdowns
    9. Cablecrunch

    Varje övning 3 gånger och 10 repetioner varje gång. Än så länge har jag inte börjat med knäböj, marklyft och cablecrunch.

    Nu till problemet. Jag vill gå upp i vikt och jag vill ha muskler så snabbt som möjligt, men det är lättare sagt en gjort. Min mage kan vid sällsynta fall ha en tendens att vilja vräka i sig mat tills jag blir proppmätt, kravet är då att maten är väldigt god och att jag är på ett aptitligt humör. Annars är det så att jag ofta har minskad aptit och inte känner för att äta – men jag vill verkligen äta. Varför det är så vet jag inte, kanske stressen i studierna. Men en förutsättning för att jag ska kunna äta mer är att maten är god och att kosten är varierad. Jag har fruktansvärt ensidig kost, i princip äter jag bara mackor med ost, cornflakes och mjölk eller Start med mjölk och det är jag väldigt trött på. Min strävan är att äta havregrynsgröt varje morgon, men eftersom det inte mättar mig särskilt länge blir jag ofta hungrig innan lunch i skolan så vad ska jag äta till? Jag skulle vilja ha förslag på en (varierad) kost som passar mig. Lunchen kan inte påverkas eftersom jag äter skollunch. Jag är livrädd för att gå ner i vikt och vill därför äta så mycket att jag inte tränar bort vikt men gärna samtidigt gå upp i vikt.

    Vilka hopp finns det för mig? Eller ska jag ge upp med träningen? :(

    Att grisbulka är alltså inte riktigt realistiskt. Kan jag få muskler utan att grisbulka? Ska jag ta viktuppgångspulver? Proteindrinkar (i så fall, recept tack)?

    Jag älskar verkligen att träna. :)

    #141267

    Sök på Max OT på google, kör efter det det är ett 12v schema funkar mycket bra. Sen försök få i dig 2,5-4g protein per kg kroppsvikt. De kommer du långt med.
    Kost kan du räkna ut själv o ta hjälp av forum, slv.se hemsida mm.
    Lycka till

    Tips på god frukost
    Olja i stekpannan
    1/2 rödlök
    1 skivad färsk tomat
    En näve bönmix från konserv
    4hela ägg
    Stek upp detta äggen ska på sist efter att det andra stekt en stund.

    I denna frukost får du i dig ca 45g proteiner.

    Mellan mål 500g kesella = ca 60g proteiner

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.