Kostupplägg

Home Forums Kost och Näringslära Kostupplägg

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71888
    #568674

    Detta upplägget/tänket har jag tagit från J.Bartolls artikelarkiv, meningen är förbättrad kroppskomposition mm.. Är det möjligt att öka i muskler på detta upplägg oxå tror ni folk? Eller är det mer inriktat på att gå ner i vikt/fett?

    [http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=01uIRKIQqZxSR00b6bxK1yMo0000b3MIWSMo?ArticleID=ES7CROim2aoAAAEUqq1srV7d&Level4MenuSelected=0000068]

    [http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=01uIRKIQqZxSR00b6bxK1yMo0000b3MIWSMo?ArticleID=XoDCROim6O0AAAEUTmRsrV8N&Level4MenuSelected=0000068]

    #568675

    Oavsett idrott är detta ofta ett recept till total katastrof. Inom mer intensiva idrotter som ishockey, kampsport, basket eller fotboll kommer låga glykogennivåer att ta död på din prestationsförmåga.

    *host* bullshit *host*

    #568676
    Alex N wrote:
    Är det möjligt att öka i muskler på detta upplägg oxå tror ni folk? Eller är det mer inriktat på att gå ner i vikt/fett?

    Javisst. Justera kalorimängden efter mål bara.

    #568677
    mikaelj wrote:
    Oavsett idrott är detta ofta ett recept till total katastrof. Inom mer intensiva idrotter som ishockey, kampsport, basket eller fotboll kommer låga glykogennivåer att ta död på din prestationsförmåga.

    *host* bullshit *host*

    Kolhydrat är det enda bränslet som duger för intensivt arbete.

    Quote:
    a high carbohydrate diet and adequate fluid intake to avoid dehydration are the two most important elements in the formula for successful participation in sport.

    [http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0n.htm]

    [img=http://www.fao.org/docrep/W8079E/w8079e02.jpg]

    Quote:
    1 = Mixed diet for 3 days
    2 = Low carbohydrate diet for 3 days
    3 = High carbohydrate diet for 3 days

    [img=http://www.fao.org/docrep/W8079E/w8079e03.jpg]

    Quote:
    The low- carbohydrate intake over a prolonged period of time, combined with heavy exercise training, could have led to chronic glycogen depletion.

    Exercise Physiology: Basis of Human Movement in Health and Disease. Brown, Miller, Eason, 2005.

    Quote:
    1 = Mixed diet for 3 days
    2 = Low carbohydrate diet for 3 days
    3 = High carbohydrate diet for 3 days

    Carbohydrates in human nutrition. (FAO Food and Nutrition Paper – 66), Bergstrom, J, Hermansen, L, Hultman, E, Saltin, B (188).

    [http://jap.physiology.org/cgi/content/full/96/4/1331]

    #568678

    Såvida inte VO2max ökar på ketogen diet av ökad mängd mitokondrier, samt det faktum att man faktiskt inte har helt tömda glykogenlager.

    Funkar utmärkt för mig, men YMMV.

    #568679
    King Grub wrote:
    Javisst. Justera kalorimängden efter mål bara.

    Kanske ska specificera lite mer exakt.. med bartolls tänk i ryggen köra kolisar enbart till frukost och efter träning.. öka i muskelmassa på det? skulle tippa på att det totala kolhydratintaget hamnar ngstans kring 150-200g/dag, resten fylls upp av protein, fett, grönsaker.. utan att börja peta med räkneskaper o så, men minst 30gp/måltid..minst… där kommer det ligga ungefär.

    #568680

    Förresten, de där studierna du hänvisar hamnar i soptunnan ihop med den här:

    Quote:
    BOSTON, Dec. 12 (UPI) — A U.S. psychologist says a low carbohydrate diet can reduce memory skills.

    Holly A. Taylor of Tufts University said dieters who eliminated carbohydrates from their meals performed more poorly on memory-based tasks than when they reduce calories, but maintain carbohydrates, the university said Wednesday in a release. She said reduced carbohydrate intake reduces the brain’s source of energy.

    ”The data suggest that after a week of severe carbohydrate restriction, memory performance, particularly on difficult tasks, is impaired,” Taylor said. Cognition skills returned to normal when carbohydrates were reintroduced.

    The report was published earlier this year in the journal Appetite.

    Varken 3, 7 eller 11 dagar är tillräckligt för en anpassning till ketogen kost. Visa en studie som visar negativt resultat efter en anpassningsperiod på 2-3 månader, vetja.

    #568681
    Alex N wrote:
    Kanske ska specificera lite mer exakt.. med bartolls tänk i ryggen köra kolisar enbart till frukost och efter träning.. öka i muskelmassa på det?

    Ja det går absolut, om det på något sätt är ett överlägset upplägg eller bara hårklyveri är ju en annan femma.

    Oavsett vilket så är ju grundtanken att kolhydratintaget bör vara vid de tillfällena då man har som bäst glukostolerans och insulinkänslighet. I mina ögon är det lite ”lev-som-om-du-vore-insulinresistent-diabetiker”-feeling över upplägget men teorin bakom är ju inte dum för det.:) Och kolhydraterna från grönsaker räknas väl in i kolhydratintaget de också? Konstigt vore ju annat, en makronutirent är en makronutrient och ett livsmedel är ett livsmedel (vilket delvis utgörs av makronutrienter).

    #568682
    Eddie Vedder wrote:
    Ja det går absolut, om det på något sätt är ett överlägset upplägg eller bara hårklyveri är ju en annan femma.

    Oavsett vilket så är ju grundtanken att kolhydratintaget bör vara vid de tillfällena då man har som bäst glukostolerans och insulinkänslighet. I mina ögon är det lite ”lev-som-om-du-vore-insulinresistent-diabetiker”-feeling över upplägget men teorin bakom är ju inte dum för det.:) Och kolhydraterna från grönsaker räknas väl in i kolhydratintaget de också? Konstigt vore ju annat, en makronutirent är en makronutrient och ett livsmedel är ett livsmedel (vilket delvis utgörs av makronutrienter).

    Du har så rätt Eddie gällande grönsakerna där, därför jag gjorde en lite större uppskattning över det totala dagsintaget på kolhydraterna, det rena kolhydratintaget hamnar kanske på 150 g, sen från grönsakerna då… 50 g ca.. grovt uppskattat, håller mig till relatvit kolhydratsfattiga grönsaker(tips på sådana uppskattas oxå:up:).
    kontentan då.. min kroppskomposition blir alltså bättre över tid (mindre fett) på detta upplägg/tänk, rätt uppfattat av mig?
    Jag kommer kunna bygga muskler oxå, rätt uppfattat av mig?

    #568683
    Eddie Vedder wrote:
    Och kolhydraterna från grönsaker räknas väl in i kolhydratintaget de också? Konstigt vore ju annat, en makronutirent är en makronutrient och ett livsmedel är ett livsmedel (vilket delvis utgörs av makronutrienter).

    Neh, enligt Tallriksmodellen(tm) skall man ha en proteinkälla, en kolhydratkälla samt grönsaker. Visserligen är den mer extrem på kolhydrater än SNR, men det låter ungefär likadant.

    #568684
    Alex N wrote:
    Du har så rätt Eddie gällande grönsakerna där, därför jag gjorde en lite större uppskattning över det totala dagsintaget på kolhydraterna, det rena kolhydratintaget hamnar kanske på 150 g, sen från grönsakerna då… 50 g ca.. grovt uppskattat, håller mig till relatvit kolhydratsfattiga grönsaker(tips på sådana uppskattas oxå:up:).
    kontentan då.. min kroppskomposition blir alltså bättre över tid (mindre fett) på detta upplägg/tänk, rätt uppfattat av mig?
    Jag kommer kunna bygga muskler oxå, rätt uppfattat av mig?

    Som jag uppfattade Lyle McDonald är det bättre att ligga väl över gränsen än precis på gränsen för ketos, givet att du ligger på ett kaloriunderskott, om du vill minimera muskelförlusten. (alternativt ligga långt under gränsen)

    #568685
    Alex N wrote:
    kontentan då.. min kroppskomposition blir alltså bättre över tid (mindre fett) på detta upplägg/tänk, rätt uppfattat av mig?
    Jag kommer kunna bygga muskler oxå, rätt uppfattat av mig?

    Den slutsatsen är ganska långt dragen skulle jag säga. Nog för att upplägget har en teori bakom sig o.s.v. men inte tror jag på något sätt att den är överlägsen mer ”normalt” ätande (där samtliga måltider är hyfsat jämnfördelade och kolhydratintaget högre etc.) men du verkar ju ha stark tilltro till upplägget och du verkar motiverad. Inget ger bättre förutsättningar än den inställningen oavsett upplägg.:up:

    #568686
    Eddie Vedder wrote:
    Den slutsatsen är ganska långt dragen skulle jag säga. Nog för att upplägget har en teori bakom sig o.s.v. men inte tror jag på något sätt att den är överlägsen mer ”normalt” ätande (där samtliga måltider är hyfsat jämnfördelade och kolhydratintaget högre etc.) men du verkar ju ha stark tilltro till upplägget och du verkar motiverad. Inget ger bättre förutsättningar än den inställningen oavsett upplägg.:up:

    Ha Ha jag antog du skulle svara att det var en aning långdraget:D

    Jag testar och utvärderar.. som alltid. Teorin känns bra som sagt iaf.. teori vs praktik får nu råda:)

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.