Lchf

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • Author
    Posts
  • #682499

    Finns det några lchf:are som kan ge lite tips på recept? Jag har kört dieten i en vecka nu o mår jättebra, jag skulle nog kunna säga att jag kommer förmodligen inte äta kolhydrater på ett långt tag nu när jag mår såhär bra av lchf. Det finns ju kollisar i grönsaker oxå, kanske inte så mycket men tillräckligt tydligen

    #78367
    #682500
    ironlady wrote:
    Finns det några lchf:are som kan ge lite tips på recept? Jag har kört dieten i en vecka nu o mår jättebra, jag skulle nog kunna säga att jag kommer förmodligen inte äta kolhydrater på ett långt tag nu när jag mår såhär bra av lchf. Det finns ju kollisar i grönsaker oxå, kanske inte så mycket men tillräckligt tydligen

    Fick Googla för att ta reda på vad det stod för: LCHF = Low Carb and High Fat.

    Ja visst mår man väldigt bra!
    Efter en stor måltid med mycket kolhydrater blir man ganska trött, inget problem med denna dieten. Stabil hela dagen och inga svackor efter maten eller mellan måltiderna, väldigt gynnsamt för att hålla formen.
    Inte en massa insulin som gör det lättare för kroppen att lagra in fett, mindre mängd kortisol som är muskelnedbrytande och ångestframkallande.
    Mycket A, D, E-vitamin ifrån fettet.
    Väl fungerande hormonproduktion tack vare fett intaget.
    Sötsuget är som bortblåst tack vare ett stabilt blodsocker hela dagen.
    Ej uppblåst och svullen som man lätt blir av mycket kolhydrater.

    Hamburgare och dressing är min favoritmat just nu!
    Ägg och majonnäs är inte så tokigt heller.
    Kött i alla dess former med lågkalorigrönsaker + någon fet sås till.
    Lax, nötter, keso etc.

    #682501

    Kul med fler som kör low-carb. Själv har kört det nu i ett halvår och tycker det är toppen. Har nog aldrig ätit så här mycket god mat i heller. Favoriten för min egen del just nu är sockerfri glass (grädde, ägg, kesella, philadelphia och bär) i glassmaskinen!

    Men Jonas L, tänker du köra low carb året om eller är du av åsikten att man måste käka kolhydrater för att lättare lägga på sig ny muskelmassa?

    #682502

    Tack för era inlägg, då kör vi ungefär samma matlista, det är väl bara fantasin som begränsar =D

    #682503

    Nötter rekommenderar de dock inte att man ska äta och jag tycker det tar emot att trycka i sig massa grädde och creme fraiche… men vem vet, det verkar ju fungera… hm

    #682504

    Vissa nötter (t.ex. valnöt) är bättre än andra, men inga är bra. Dessutom har du problemet att allt vegetabiliskt omega 3 är kortkedjigt, medans den formen människan använder är långkedjigt. Följaktligen blir det faktiska upptaget av omega 3 inte mer än 0,1%.

    Vilket för fallet rapsolja (den fleromättade biten), med proportionerna 2:1 (omega 6 till omega 3) egentligen blir 2000:1. Högst ofördelaktigt. Baljväxter är ännu sämre och frön/spannmål är absolut sämst.

    Visst kan du äta nötter, men det är dumt att äta alldeles för mycket. Det är alltså något som gäller oavsett kosthållning. (de är för övrigt ganska kolhydratrika)

    Så, ett exempel på en ketogen dags matstunder (justera upp/ner efter hur hungrig du är, naturligtvis). Se även t.ex. Airams matblogg på [http://airamsmat.webblogg.se]

    Frukost: äggröra på 2-3 XL-ägg och gräddmjukost, majonnäs till; kaffe med 1/4-1/2 dl vispgrädde
    Lunch: 200g köttfärs (15-20%) stekt i 25g smör, 1-2 msk tacosås, ~2 msk creme fraiche. grönsaker om man vill, t.ex. skivad paprika, gurka, lite tomat.
    Middag: kycklingfilé sauterad i mycket smör (kyckling är fettsnålt…) med saffran-, spiskummin och chillikryddning, några dl kokosgrädde, lite wokgrönsaker.
    (ev.) Kvällsmat: en skiva ost (med kniv, osthyveln används för smörpaketet…) med lite smör eller majonnäs.

    I början kan det kännas lite underligt att äta så mycket fett, men tänk på att det är lågkolhydratkost. Det är inte vettigt, varken för dig eller plånboken, att ersätta det med protein. Så vad skall du då äta när du inte äter den där potatisen eller pastan till maten? Smör, kokosfett, cf, …., eller kanske rentav bara en fetare proteinkälla. Man vänjer sig ganska snabbt och börjar undra varför man skulle vilja äta lågfettvarianten av något…

    #682505
    mikaelj wrote:
    Vissa nötter (t.ex. valnöt) är bättre än andra, men inga är bra. Dessutom har du problemet att allt vegetabiliskt omega 3 är kortkedjigt, medans den formen människan använder är långkedjigt. Följaktligen blir det faktiska upptaget av omega 3 inte mer än 0,1%.

    Vilket för fallet rapsolja (den fleromättade biten), med proportionerna 2:1 (omega 6 till omega 3) egentligen blir 2000:1. Högst ofördelaktigt. Baljväxter är ännu sämre och frön/spannmål är absolut sämst.

    Visst kan du äta nötter, men det är dumt att äta alldeles för mycket. Det är alltså något som gäller oavsett kosthållning. (de är för övrigt ganska kolhydratrika)

    Så, ett exempel på en ketogen dags matstunder (justera upp/ner efter hur hungrig du är, naturligtvis). Se även t.ex. Airams matblogg på [http://airamsmat.webblogg.se]

    Frukost: äggröra på 2-3 XL-ägg och gräddmjukost, majonnäs till; kaffe med 1/4-1/2 dl vispgrädde
    Lunch: 200g köttfärs (15-20%) stekt i 25g smör, 1-2 msk tacosås, ~2 msk creme fraiche. grönsaker om man vill, t.ex. skivad paprika, gurka, lite tomat.
    Middag: kycklingfilé sauterad i mycket smör (kyckling är fettsnålt…) med saffran-, spiskummin och chillikryddning, några dl kokosgrädde, lite wokgrönsaker.
    (ev.) Kvällsmat: en skiva ost (med kniv, osthyveln används för smörpaketet…) med lite smör eller majonnäs.

    I början kan det kännas lite underligt att äta så mycket fett, men tänk på att det är lågkolhydratkost. Det är inte vettigt, varken för dig eller plånboken, att ersätta det med protein. Så vad skall du då äta när du inte äter den där potatisen eller pastan till maten? Smör, kokosfett, cf, …., eller kanske rentav bara en fetare proteinkälla. Man vänjer sig ganska snabbt och börjar undra varför man skulle vilja äta lågfettvarianten av något…

    Jag har ju ”pratat” med jonas om detta i en annan, lätt utspårad tråd om detta.

    Jag just nu ligger i bulk och äter rätt bra med kollisar, något jag kommer sluta med sen och testa detta. (Svarar ruskigt bra under deff på att sänka kolhydraterna)

    Det jag undrar är hur min älskade potatis står sig i moderata doser, vet att det rör sig om ca 20g /100 KH i potäterna, således borde små doser vara vettigt? (Råstekt potatis i smör, håll i hatten vad gott!):P

    Stats: 25 år
    Vikt 100
    Längd 194 cm

    Uppskattat BF – 15 ca.

    I övrigt i god vigör förutom ett lite för friskt alkoholsinne som skall klippas till noll.

    #682506

    Inte en aning, tyvärr.

    Personligen, vilket säger emot precis alla andra här, har jag upplevt en bättre muskelutveckling när jag slutade äta kolhydrater. Vilket också stöds av den inskannade artikeln som någon slängde iväg på en annan del av forumet som visar på att IGF-1 och GH ökar nattetid, när man tagit bort så gott som alla kolhydrater ur sin kost.

    Jag äter som sagt alltid ketogent, 10-30g/dygn, undantaget en ostmacka efter träning en gång i veckan (lagras i musklerna, ingen skada skedd).

    #682507
    mikaelj wrote:
    Inte en aning, tyvärr.

    Personligen, vilket säger emot precis alla andra här, har jag upplevt en bättre muskelutveckling när jag slutade äta kolhydrater. Vilket också stöds av den inskannade artikeln som någon slängde iväg på en annan del av forumet som visar på att IGF-1 och GH ökar nattetid, när man tagit bort så gott som alla kolhydrater ur sin kost.

    GH ökar alltid nattetid oavsett kosthållning.

    #682508
    mr_X wrote:
    GH ökar alltid nattetid oavsett kosthållning.

    … men mer vid uteslutande av kolhydrater, försökte jag få fram. Medger att det var lite svårt att tyda från vad jag skrev.

    #682509
    mikaelj wrote:
    … men mer vid uteslutande av kolhydrater, försökte jag få fram. Medger att det var lite svårt att tyda från vad jag skrev.

    Källa på det?

    #682510
    Quote:
    ”… glucose inhibits the secretion of growth hormone by acting on specific areas of the hypothalamus. Consequently, during the day, when food is consumed periodically, growth hormone secretion by the pituitary is suppressed, and insulin release by the pancreas is increased”

    Dean, Ward M.D. ”Neuroendocrine Theory of Aging Chapter 3; Part 1 Energy Homeostat Dysfunction” – [http://www.vrp.com/art/253.asp].

    Quote:
    However, consumption of carbs at bedtime can blunt this crucial release of growth hormone. And the greater the amount of carbs and the higher the glycemic rating of the carbs, the greater will be the increase in blood sugar and the greater the suppression of GH. Thus, ”… going to bed with a belly-full of carbs is hormonally unwise and may diminish, if not nullify, nocturnal growth hormone release” (Faigin, p.201).

    Faigin, Rob. Natural Hormonal Enhancement. Extique Publishing: Cedar Mountain, NC. 2000.

    #682511
    mr_X wrote:
    Källa på det?

    GH verkar antagonistiskt till insulin och mig veterligen så hämmar kolhydrat GH-utsöndringen. Men det är oavsett natt eller ej, men faktum är att mest GH utsöndras nattetid.

    #682512

    Idag var man lite trög minsann …

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 30 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.