LCHF, ketos och tankar

Home Forums Kost och Näringslära LCHF, ketos och tankar

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #56280
    #248481

    Tycker detta med LCHF låter mycket bra men har lite frågor.

    Håller på med idrott där det krävs både styrka och kondition. Tränar minst 5-6 dagar i veckan och ibland även dubbla pass utöver detta. Låter kanske mer än vad jag tycker det känns som men i alla fall.

    Man har ju växt upp med att äta ”rätt” sen man var liten pojke. Dvs pasta dagen innan tävling och samma dag för att ha energi och orka.

    Mitt mål är inte direkt att gå ned i vikt utan utan bygga muskler och bibehålla och förbättra konditionen kan sägas.

    Är denna metod lämpad för en person med dessa mål?
    Om Inte, hur bör fördelningen se ut om man kan säga på ett ungefär?
    Säg en skidåkare eller en som sysslar med triathlon, kan denna funka/funkar den lika bra eller bättre för att uppnå bästa möjliga resultat?

    Har inte själv testat seriöst. Omställningen är stor. Efter några dagar känns det som jag inte alla har samma krafter, bena är tunga, tänker inte lika bra med mera. Vet att omställningen tar tid så vill veta om det lönar sig först.

    #248482
    J.v.K wrote:
    dvs under 20g kolhydrater eller under 100-150g typ.

    Det kan dock bli närmast omöjligt med de små mängderna för en som idrottar så mycket. Det blir nästan nolltolerans på till och med grädde och grönsaker då. :)

    Björn Ferry kallar ju sin kost för ”Jägarkost” och för att vara en skidskytte är kosten extremt fet och kolhydratsnål. Dock långt ifrån så små kolhydratmängder eftersom han äter bär, grönsaker etc. och käkar typ 5000 kcal/dag.;)

    Colting har också en annorlunda kosthållning för att vara triathlet men äter en del kolhydrater i form av t.ex. quinoa, yoghurt, honung och frukt samt att han under tävling trycker i sig energidryck, läsk godis och det mesta han kommer över.

    Så ingen av de herrarna går på strikt LCHF, särskilt inte Colting, men de framhålls gärna av LCHF-förespråkare ändå.

    Ferry är ju dessutom tillsammans med ”Armbryterskan från Ensamheten”, Heidi Andersson, så där har du ju en kraftsportare som (mig veterligt) äter likadant.

    #248483

    Fattar inte riktigt varför det inte funkar att få sitt bränsle från fettet i större utsträckning. Har det något att göra med att insulinnivåerna blir så jämna över dagen eller att hjärnan och organen inte får tillräckligt med glukos från fett? Förklara gärna lite mer varför det inte ”funkar”?

    Har egentligen inte gjort en uträkning på energibehov men skulle tippa på att jag har en bit kvar till kära Ferry men ligger aningen över en person som tränar hårt på gym 5 dagar/vecka på runt 85 kg.

    #248484
    Havrefras wrote:
    Fattar inte riktigt varför det inte funkar att få sitt bränsle från fettet i större utsträckning. Har det något att göra med att insulinnivåerna blir så jämna över dagen eller att hjärnan och organen inte får tillräckligt med glukos från fett? Förklara gärna lite mer varför det inte ”funkar”?

    Varför har du dömt ut det på förhand?

    #248485
    Eddie Vedder wrote:
    Varför har du dömt ut det på förhand?

    Kanske lite dumt men är väl van att äta en massa kolhydrater och tycker det funkar bra egentligen. Kanske värt att ge det ett seriöst försök framöver.

    #248486
    Havrefras wrote:
    Kanske lite dumt men är väl van att äta en massa kolhydrater och tycker det funkar bra egentligen.

    Varför laga något som inte är trasigt?

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.