Måste man äta kolhydrater???

Home Forums Kost och Näringslära Måste man äta kolhydrater???

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #544231

    Kör en deff nu och har hållt på i ca 1 mån. Fått bra resultat och det verkar gå åt rätt håll men för tillfället har jag lagt ner kolhydrater nästan helt. Kör bara proteindrycker och kyckling/köttsallad. Så det jag undrar är om man måste äta fullkorns ris eller fullkorns pasta under deff och vad händer ifall man inte gör det?

    #70584
    #544232

    Kolhydrat är inte ett essentiellt näringsämne; du måste inte äta kolhydrat för att leva.

    Däremot leder en kolhydratfri kost till kraftigt nedreglerad kapacitet för maximal prestation, samt större muskelproteinnedbrytning.

    #544233

    Prova utan kolhydrater nån vecka så känner du dig som en levande zombie, tro mig, man blir helt orkelös.

    #544234
    sebastian_B wrote:
    du kommer känna av skillnaden… orken när du tränar och när du jobbar blir annorlunda

    Jag äter inget ris eller pasta denna diet…kör 50g fiberhavregryn, 2bananer, 2 fiberknäcke, grönsaker + 50g snabba efter passet. Kör 200g jordnötter i stället. Funkar fint so far! MER energi än någonsin på mina 3200kcal & INGET tjaffs med lågt blodsocker! Fyller dock varje Lördag…ORDENTLIGT!

    ZONE

    #544235

    IFBB proffset David Henry Dietar på enbart protein på vardagarna.
    Och så har han 1 eller 2 dagar med bara kollisar..

    Kan ha fått det om bakfoten en aning, något sånt här var det iaf..

    ref, Battle for the olympia 2006

    #544236

    Man tappar en del fettfrimassa om man inte äter kolhydrater.

    #544237

    Kört så här i ca 10 dagar nu och jag känner mig inte så himla mkt tröttare eller att jag orkar prestera mindre. Undrade bara för att jag jobbar natt och hört att kolhydrater ska man undvika på natten. Men så länge jag ligger på underskott av kalorier så har det ingen betydelse verkade det som av det ni skrev? Eller har jag missförstått?

    #544238
    Arnold_Jr wrote:
    Eller har jag missförstått?

    Nope.

    #544239
    Samquente wrote:
    Man tappar en del fettfrimassa om man inte äter kolhydrater.

    Upprepa inte bara vad andra har sagt tidigare i tråden, dina poster tillför ingenting.

    Om man tappar muskelmassa under en kolhydratfri diet beror på ett flertal andra faktorer som är mer relevanta, exempelvis

    a) energiintaget

    b) sämre prestation i högre repsintervall = minskad träningskapacitet = måhända muskelförlust pga träning under suboptimala förhållanden

    Det finns ett flertal exempel på hur man kan undvika b) genom att äta kolhydrater i samband med passet, exempelvis TKD (targeted ketogenic diet) eller Den Termogena Dieten.

    I övrigt kan en diet med den majoriteten kalorier från protein åstadkomma en snabbare viktförlust än motsvarande mängd kalorier från något annat näringsämne. Det är även det mest mättande av näringsämnena.

    #544240
    King Grub wrote:
    Kolhydrat är inte ett essentiellt näringsämne; du måste inte äta kolhydrat för att leva.

    Däremot leder en kolhydratfri kost till kraftigt nedreglerad kapacitet för maximal prestation, samt större muskelproteinnedbrytning.

    Kan du ge belägg för markerat påstående? Tack.

    #544241
    Quote:
    Low-carbohydrate intake also sets the stage for lean tissue loss because the body recruits amino acids from muscle to maintain blood glucose via gluconeogenesis – an undesireable side effect for a diet designed to induce body fat loss.

    Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

    #544242
    King Grub wrote:
    Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

    Vad har detta för relevans, för hur den målgrupp vi diskuterar här, äter i verkliga livet när de refererar till en lågkolhydrat diet?

    Med ett proteinintag som i många fall överstiger 3 g per kg kroppsvikt?

    Kontext.

    #544243

    Man tappar mer muskelmassa om man koncentrerar sig på ett minskat kolhydratintag, punkt slut. Du slipper m.a.o använda muskelmassan som energi, speciellt om du kör en del kardio träning. Detta är inget jag har några belägg för, utan endast egna erfarenheter utav.

    På åttiotalet vart byggarna hårda med denna metod, och det fungerar även idag.

    #544244
    Clyde wrote:
    Man tappar mer muskelmassa om man koncentrerar sig på ett minskat kolhydratintag, punkt slut. Du slipper m.a.o använda muskelmassan som energi, speciellt om du kör en del kardio träning. Detta är inget jag har några belägg för, utan endast egna erfarenheter utav.

    På åttiotalet vart byggarna hårda med denna metod, och det fungerar även idag.

    Nej, det är inget punkt slut. Äter du stora mängder dietärt protein används inte muskelprotein i de novo glukoneogenes.

    På sjuttiotalet var byggarna hårda med protein och ganska fettrik kost, så jag förstår inte relevansen av det sista påpekandet.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.