Matschema, hjälp av proffs önskas

Home Forums Kost och Näringslära Matschema, hjälp av proffs önskas

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #51250
    #123650

    Hej alla,

    Jag är en 22 årig kille som väger 75 kg och är ungefär 180cm lång med motivationen på topp.

    Jag studerar (har väldigt varierande tider) och är ganska dålig på att äta mat, speciellt frukost! Jag vet att det är dumt men jag vill skärpa mig.
    Jag vill veta om man kan ta ett matschema från internet och följa eller måste det vara planerat efter mina matvanor och tider?

    Om så är fallet, hur gör jag ett perfekt matschema? Hur vet jag vad jag ska äta och hur mycket samt när? Jag måste även tillägga att jag inte är kung i köket, så lättare maträtter skulle uppskattas. Jag ska även tillägga att jag har PWO pulver, protein pulver, kosttillskotts/mellanmåls pulver och kreatin tabletter. Jag skulle vilja få in dom också i schemat.

    Mitt mål är att till sommaren se riktigt bra ut, jag har förutsättningarna vet jag då jag har varit elit simmare i flera år men har slutat för många år sen. Sedan har jag hållt på med MMA fram och tillbaka men inget seriöst. Nu har jag tänkt att ta mig i kragen och gymma ordentligt och jag vill ha resultat till sommaren.

    Tacksam för svar av någon snäll själ där ute! :emo-thumb

    #123651

    kan ge dig mitt som jag fick av min kostrådgivare, har samma mål som du och är i samma ålder som du.

    Frukost 08-08:30 – 3 ägg & 2 smörgåsar

    Lunch 11:30-12 – 150-300g protein, 80g kolhydrater(x4 potatis). Alt 10g olja, 15g nötter, halv avocado el 25g ost.

    Mellis 15 – Keso m frukt, 2 skinkmackor ELLER 1 gainer + frukt, hemmagjord proteinbar.

    Middag 18-1830 – 150-300g protein, 80g kolhydrater(x4 potatis). Alt 20g olja, 30g nötter, 50g ost, 1 avocado.

    Kvällsmål 21-21:30 – Omelett 2-3 ägg skinka tomat el. 250g kesella m. frukt/fun light

    Funkar för mig. Jag är benhård med allt förutom tiderna. Det går givetvis att hitta andra alternativ på grejjer men flickvännen har de där på kylen så hon kan hjälpa mig med matlagning när jag är och tränar eller på annat sett ockuperad med något. :)

    #123652

    Hej,

    Tack för det snabba svaret! :)
    Men när du skriver 150-300g protein och 80g kolhydrater vad kan det vara till exempel?
    Jag är jätte dålig på det där, alltså vad som innehåller vad…
    Äter du enligt det schemat varje dag? Har du ingen variation?

    #123653
    Icelane wrote:
    kan ge dig mitt som jag fick av min kostrådgivare, har samma mål som du och är i samma ålder som du.

    Frukost 08-08:30 – 3 ägg & 2 smörgåsar

    Lunch 11:30-12 – 150-300g protein, 80g kolhydrater(x4 potatis). Alt 10g olja, 15g nötter, halv avocado el 25g ost.

    Mellis 15 – Keso m frukt, 2 skinkmackor ELLER 1 gainer + frukt, hemmagjord proteinbar.

    Middag 18-1830 – 150-300g protein, 80g kolhydrater(x4 potatis). Alt 20g olja, 30g nötter, 50g ost, 1 avocado.

    Kvällsmål 21-21:30 – Omelett 2-3 ägg skinka tomat el. 250g kesella m. frukt/fun light

    Funkar för mig. Jag är benhård med allt förutom tiderna. Det går givetvis att hitta andra alternativ på grejjer men flickvännen har de där på kylen så hon kan hjälpa mig med matlagning när jag är och tränar eller på annat sett ockuperad med något. :)

    Shit de där kan ju inte stämma 150-300g protte?? x2 de ¨är ju mega mkt protte o de kan du omöjligt trycka i dig

    #123654
    sultanen87 wrote:
    Shit de där kan ju inte stämma 150-300g protte?? x2 de ¨är ju mega mkt protte o de kan du omöjligt trycka i dig

    Vadå är ju bara typ 1,5kg nötfärs ;-) typ 7-800g per dag. Mer än Kai Green.

    #123655

    kolhydrater som i pasta ris potatis, dvs 80g pasta 80g ris, 320g potatis och när jag skriver protein menar jag givetvis kött fisk fågel..

    #123656
    Icelane wrote:
    kolhydrater som i pasta ris potatis, dvs 80g pasta 80g ris, 320g potatis och när jag skriver protein menar jag givetvis kött fisk fågel..

    Jo jag förstod det, skojade till det lite. Det är dock lätt att missförstå om man inte har full koll på det där med kost.

    #123657
    Icelane wrote:
    kolhydrater som i pasta ris potatis, dvs 80g pasta 80g ris, 320g potatis och när jag skriver protein menar jag givetvis kött fisk fågel..

    Okej tack så mycket! Men hur ska jag göra med mina kosttillskott? När ska de tas?

    #123658
    Zeus wrote:
    Okej tack så mycket! Men hur ska jag göra med mina kosttillskott? När ska de tas?

    ta det enligt bruksanvisning. måltidsersättning kan ju ersätta mellanmål, jag kör ibland en gainer till mellanmål och jag kör alltid pwo..pwo och proteinshake efter. På vilodagar kan du minska intaget av kolhydrater också.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.