Max antal ägg för hälsosamt leverne per dag

Home Forums Kost och Näringslära Max antal ägg för hälsosamt leverne per dag

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71815
    #567602

    Hej hallå

    Jag har börjat äta ägg likt en ”dåre” och undrar därför hur många ägg som är nyttigt att äta per dag?

    Tränar och rör på mig mkt.

    Idag har jag t.ex. ätit 4 ägg än sålänge och ska äta en omelett ikväll, vilket gör att det kommer sluta på totalt 8 st. Är detta för mkt i något avseende.

    Mvh

    Indec

    #567603

    Jag skulle inte oroa mig ett dugg men samtidigt finns de som både säger bu och bä. Officiella rekommendationer säger väl ett om dagen vad jag vet och det tycker jag är direkt löjligt att påstå.

    Men än sålänge finns ju vetenskap som inte är helt säker så ingen här kan heller ge dig ett säkert svar. Men många människor äter i alla fall mycket ägg och mår inte sämre av det. Jag äter nog runt 30 i veckan och har inte en tanke på att det skulle vara annat än bra för mig.

    Men tolka inte detta som en rekommendation utan en helt ovetenskaplig personlig anekdot bara.:)

    #567604
    Flessa wrote:
    Jag äter minst 5 vitor varje dag och här och där slinker det ner fler vitor och hela ägg ibland.

    Att bara äta en massa vitor är det nog inte frågan om här. Det är ju just det man brukar göra om man har obefogad äggskräck. Jag menar inte att du har det men frågeställningen om äggs ”farlighet” gäller ju aldrig vitan.

    EDIT: Och svara helst inte med någon martyrkommentar.;)

    #567605
    Eddie Vedder wrote:
    Jag skulle inte oroa mig ett dugg men samtidigt finns de som både säger bu och bä. Officiella rekommendationer säger väl ett om dagen vad jag vet och det tycker jag är direkt löjligt att påstå.

    Men än sålänge finns ju vetenskap som inte är helt säker så ingen här kan heller ge dig ett säkert svar. Men många människor äter i alla fall mycket ägg och mår inte sämre av det. Jag äter nog runt 30 i veckan och har inte en tanke på att det skulle vara annat än bra för mig.

    Men tolka inte detta som en rekommendation utan en helt ovetenskaplig personlig anekdot bara.:)

    Läste ”’ägg”- tråden och precis som du säger så säger alla olika. Jag fortsätter på inslagen väg och äter på.

    Och att äta något annat än hela ägg, när de är ekologiska och i det närmaste gratis här, är otänkbart :up:

    #567606
    Indec wrote:
    när de är ekologiska och i det närmaste gratis här, är otänkbart :up:

    Jajaja, skryt lagom och gör mig grön av avund bara. Gör det.:D

    #567607
    Eddie Vedder wrote:
    Jajaja, skryt lagom och gör mig grön av avund bara. Gör det.:D

    HAHAHA, yep!

    Sjukt faktiskt, nästan all mat här är ekologisk. Köttfärs gör t.ex. uteslutande av köttbitar du själv väljer ut som sedermera mals. Så även mkt av korven et.c.

    Äggen är dock outstanding. Gulan är verkligen genomgul och smaken inte alls lika utvattnad som i Sverige.

    #567608

    Snittar ungefär sex XL-ägg (70g/st) om dagen, och jag lever sunt. Alltså är minst 40 ägg i veckan lagom. Ägg innehåller nästan allting du behöver i vitamin- och mineralväg.

    (eller syftar du på hur kolesterolnivåerna ändras?)

    #567609

    Har för mig att om man bara fick äta en sak resten av sitt liv så skulle man enligt de flesta läkare leva längst på ägg eller mjölk. Onödigt vetande på en söndagkväll :p

    #567610
    JakobMinell wrote:
    Har för mig att om man bara fick äta en sak resten av sitt liv så skulle man enligt de flesta läkare leva längst på ägg eller mjölk. Onödigt vetande på en söndagkväll :p

    Dock värt att komma ihåg att inte ens det är komplett varför vi även i fortsättningen ska äta kanelbullar för att få i oss varierad kost. Det är skämt åsido inte på något sätt onödigt vetande tycker jag.

    #567611
    Jarp wrote:
    Dock värt att komma ihåg att inte ens det är komplett varför vi även i fortsättningen ska äta kanelbullar för att få i oss varierad kost. Det är skämt åsido inte på något sätt onödigt vetande tycker jag.

    Absolut inte. Jag hoppas verkligen inte du trodde att jag menade att man bara ska äta ägg resten av livet. Jag flikade bara in att om bara får äta en sak resten av livet, som kommer bli kort oavsett vad du väljer, så vore ägg att föredra framför kanelbullar :up:

    #567612
    JakobMinell wrote:
    Absolut inte. Jag hoppas verkligen inte du trodde att jag menade att man bara ska äta ägg resten av livet. Jag flikade bara in att om bara får äta en sak resten av livet, som kommer bli kort oavsett vad du väljer, så vore ägg att föredra framför kanelbullar :up:

    Nej, jag menade att jag inte tyckte att det var onödigt vetande att ägg är så pass bra för oss som dom är.

    #567613
    JakobMinell wrote:
    Har för mig att om man bara fick äta en sak resten av sitt liv så skulle man enligt de flesta läkare leva längst på ägg eller mjölk. Onödigt vetande på en söndagkväll :p

    Jag har också sett Philip och Fredriks ”Boston Tea Party”.

    Det var en läkare där som hävdade det och anledningen till att hanvalde mjölk var för att det innehöll mer vätska än ägg.

    #567614
    Indec wrote:
    Jag har också sett Philip och Fredriks ”Boston Tea Party”.

    Det var en läkare där som hävdade det och anledningen till att hanvalde mjölk var för att det innehöll mer vätska än ägg.

    Stefan Branth, läkare här i Uppsala på Akademiska sjukhuset:

    [http://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Branth]

    Ägg och mjölk är för övrigt myckt bra val, ägg är ju en dålig källa till kalcium men innehåller typ allt annat utom C-vitamin.

    Så om även broccoli är tillåtet kommer intaget av folsyra vitamin K och vitamin C bli bättre och då skulle nog varenda människa kunna leva ett friskt liv (om än med något enformig kost:D).

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.