minska kolisar vid konditionsidrotter?

Home Forums Kost och Näringslära minska kolisar vid konditionsidrotter?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #70930
    #549342

    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av lågkolhydrat kost vid konditions idrotter? funkar det?

    mvh/tigress

    #549343

    Kan du definiera ”konditionsidrott” i det här fallet?

    Distanspass inom cykel, löpning och skidåkning t.ex. lär vara helt lugnt. Men de allra mest mördande intervallpassen med maximal intensitet kan tänkas vara mer problematiskt.

    Ett marathon på ketogen kost lär en vältränad distanslöpare som hunnit anpassa sig till den ketogena kosten klara av precis lika bra som en kolhydratladdad.

    #549344

    Intensivgympa, skivstång (”BodyPump”) och spinning på Friskis & Svettis funkar fint! :-)

    #549345

    intressant! Tackar för era svar! Jag ska from idag minska successivt på kolisar!
    jag cyklar ca 25mil/vecka, springer 2ggr/vecka (5km) samt gymar 3ggr/vecka!

    #549346

    I princip allt jag gör förutom gymmandet har med kondition tex fotboll, längdskidåning, löpning. Jag har kunnat minska kolhydaterna rejält, men ändå inte tappat så mycet vad äller kondition. Däremot så orkade man inte med intervaller lika länge som man kunnat hoppats på.

    / Björn

    #549347
    Flessa wrote:
    Men boxning, hårda intervaller o.s.v. kräver en del kolhydrater tycker jag, inte minst för återhämtning om man även är en del på gymet.

    Har du gått på en seriös lågkolhydratkost utan energiunderskott och utvärderat? Ren nyfikenhet nu alltså, för jag tror att man efter en viss tid anpassar sig till ganska intensiv träning också.

    En gräns finns säkert men knappast som att boxning skulle vara orimligt att prestera max. Sprintträning för typ 100 meter å så kanske men om intervallerna är t.ex 800-1000 meter gissar jag att det också går bra med tiden.

    #549348
    Flessa wrote:
    eller att få dåligt med mat under en dag räcker för att mina prestationer ska sänkas,

    Att äta lite mat och äta en lågkolhydrat kost är väll endå två helt olika saker?

    #549349
    Flessa wrote:
    Ja, det är sant. Men jag upplever att jag behöver en del kolhydrater i min kost iallafall. Men som du säger så är det skillnad på lite mat och lite kolhydrater, absolut, det var fel formulerat av mig.

    Nu blev jag förvirrad. Har du eller har du inte testat en längre period med lågkolhydratkost och utvärderat?

    JAg vet inte hur man annars kan dra slutsatsen att det behövs. För egen del tror jag det skulle funka kanon men så tränar jag ju inte särskilt hårt heller. Men i och med att jag aldrig gjort ett seriöst expriment på mig själv och utvärderat kan jag varken säga bu eller bä.

    #549350
    Flessa wrote:
    Jag har ju sagt att jag inte har provat någon lågkolhydratskost, NEJ.

    MEN, äter jag väldigt lite kolhydrater en dag, i jämförelse med vad jag brukar så brukar passet dagenefter bli lidande.

    Okej.

    Ja det har jag säkert upplevt någon gång också. Jag skulle aldrig ta det som en tecken på att kag mår sämre av ett lågt kolhydratintag bara. Bli nu inte sur för det var inte ett ifrågasättande av om du upplever det si eller så utan snarare vad du baserar det på.

    Och nu vet jag, jag tycler själv inte att sådana småsaker säger ett dugg dock.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.