Mjölk hämmar järnupptaget…

Home Forums Kost och Näringslära Mjölk hämmar järnupptaget…

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #548740

    Mjölk hämmar järnupptaget, vad jag undrar är om det är så pass allvarligt så att man bör undvika mjölk till sin middag?

    En kollega till mig påstår nämligen att mjölk kan man ta till frukost tillex men undvika det till middagen.. känns lite överdrivet så jag tänkte kolla med er här.

    #70889
    #548741

    Visst, kalcium försämrar upptaget av många saker inklusive järn såväl som en del mediciner. Men du behöver verkligen inte undvika mjölk till maten för den sakens skull. Skulle du ha brist på järn får du snarast se över kostvanorna och skulle du behöva ta järntabletter en tid ska du naturligtvis undvika att konsumera kalciumrika livsmedel timmarna före och efter. Men rent allmänt behöver du inte skippa mjölken till maten.

    Det är mitt resonemang iaf.

    #548742

    Extremt järnrika måltider såsom blodpudding kan du ju skölja ner med ett glas juice istället.

    #548743
    Flessa wrote:
    Anledningen till att man brukar servera Juice till Blodpudding i t.ex skol/sjukhusbespisning har med att C-vitamin hjlper kroppen att ta upp Järnet från blodet på ett effektivare sett. Man kan likaväl ta en Apelsinbit till maten eller ha i salladen och dricka vatten, det ger samma, om inte bättre effekt. Som sagt så skulle jag undivka något Kalciumrikt till dryck vid någon såhär extremt Järnrik måltid, just för att inte sinka ner upptaget något. Men annars är det inget du generellt begöver tänka på i en blandkost.

    Samt att kalciumet sinkar järnupptaget något.

    Jag skrev inget om att mjölk skulle undvikas på något sätt i en blandkost med normalt järnintag runt RDI men ihop med blodprodukter/leverprodukter dricker jag iaf alltid apelsinjuice eller vatten istället.

    OT: Har du lagt upp bilder eller är Jons citat inte riktat till dig bara? Nyfiken. :)

    #548744
    Tommy Ivarsson wrote:
    Extremt järnrika måltider såsom blodpudding kan du ju skölja ner med ett glas juice istället.

    Det där är en ganska lustig ”tradition”. Finns i mina ögon INGEN måltid där det känns så onödigt att ”järnoptimera” med apelsinjuice som dryck än just blodpudding. Då är det väl viktigare i mer järnfattiga måltider, t.ex. om man äter mycket vegetariskt o.s.v.

    Men blodpudding är ju redan sjukt järnrikt. Nästan lika dumt som om man skulle tillsätta extra kli och linfrön i havregrynsgröt för att göra den mer fiberrik.:)

    #548745

    Nja, min tanke med apelsinjuicen var inte för järnoptimering utan bara som ett alternativ till en kalciumrik dryck.
    Hade givetvis lika väl kunnat skriva vatten istället.

    Att C-vitamin hjälper till att ta upp järnet var inget jag visste men att kalcium sinkade/hämmade upptaget visste jag och det var det jag syftade på.

    Men då har ju ett glas apelsinjuice 2 fördelar + att det är godare än vatten. :)

    #548746
    Tommy Ivarsson wrote:
    Nja, min tanke med apelsinjuicen var inte för järnoptimering utan bara som ett alternativ till en kalciumrik dryck.
    Hade givetvis lika väl kunnat skriva vatten istället.

    Vilken skola gick du på egentligen? Måste vara den enda som inte fått juice till blodpuddingen.:D

    Enda måltiden på hela matsedeln då man fick juice, och den absolut mest onödiga.:D

    #548747

    Jag trodde vi fick juice till blodpuddingen för att mjölken hämmade järnupptaget.. ;)

    Nog om den där satans juicen…. Var är min mjölk..

    PS: Grundskolan hette Tingbergsskolan och Gymnasiet var Ale Gymnasium (där var det grymt bra mat)… hehe

    #548748

    vissa säger att det inte är bra att dricka mjölk när man är vuxen, stämmer det?

    #548749

    Vem får egentligen järnbrist? Sextonåriga tjejer som kommit på att det är synd om djuren och bestämt sig för att bara äta kalaspuffar och muffins. Personer som inkluderar animalier i sin kost får i regel inte brist på någonting och behöver därför aldrig tänka på att äta extra av något specifikt näringsämne.

    #548750
    malmquist89 wrote:
    vissa säger att det inte är bra att dricka mjölk när man är vuxen, stämmer det?

    Nej

    #548751
    Baronen wrote:
    Vem får egentligen järnbrist? Sextonåriga tjejer som kommit på att det är synd om djuren och bestämt sig för att bara äta kalaspuffar och muffins. Personer som inkluderar animalier i sin kost får i regel inte brist på någonting och behöver därför aldrig tänka på att äta extra av något specifikt näringsämne.

    Folk som överlag äter en välbalanserad kost får ingen direkt brist på några mikronutrienter! Vi i Sverige vitamin och mineralberikar även en del utav livsmedlen vilket gör att en trolig brist blir än mer avlägsen.

    Min första tanke är blodgivare som kan få ett visst underskott eller åtminstonde ett tillfälligt underskott utav järn.

    #548752
    Tommy Ivarsson wrote:
    Folk som överlag äter en välbalanserad kost får ingen direkt brist på några mikronutrienter!

    ”Välbalanserat”..? Vafan är det? Äta lite av allt? Äta mycket grönsaker? Äta oraffinerad mat? Välbalanserad är en flummig term som inte säger någonting men som många ”hälsomedvetna” gärna slänger med.

    #548753
    Baronen wrote:
    ”Välbalanserat”..? Vafan är det? Äta lite av allt? Äta mycket grönsaker? Äta oraffinerad mat? Välbalanserad är en flummig term som inte säger någonting men som många ”hälsomedvetna” gärna slänger med.

    finns ju rekommenderade intag. RDI som det brukar stå på förpackningar. Att få i sig tillräckligt av det rekommenderade intaget av olika näringsämnen skulle jag kalla en välbalanserad kost. Om du vill veta vad olika rekommendationer är för olika näringsämnen kan du kolla google.

    mineraler & vitaminer:
    [http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommenderat-intag-av-vitaminer-och-mineraler/]

    Protein, kolhydrater och fett skiljer ju en del beroende på vilken individ du pratar om.
    Finns givetvis mer än mineraler och vitaminer men det kan du själv leta reda på.

    edit; är du en glad person?;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.