Någon lärare i forumet?

Home Forums Kost och Näringslära Någon lärare i forumet?

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #66286
    #469997

    Jag blir lite fundersam om hur skolan lär ut näringslära i samband med idrottande. Åtminstone vad som kommunicerats till mina tonårsdöttrar. Låt vara att att jag själv enbart är intresserad av diet det och för all del ingen expert. Men jag blir lite orolig efter två diskussioner med mina hårt idrottande döttrar.

    Själv brukar jag alltid svepa i mig lite proteiner och kolhydrater (kesella&mjölkdrink) efter varje pass. Men får alltid en pik, för minsann enligt deras lärare behövs inte det. Bara inom en period på två veckor har en naturkunskaplärare i gymnasiet repektive en hushållslärare proklamerat att tillskott är totalt onödigt. För det extra proteinet man får i sig sätter sig bara runt magen!?
    (Aha, tar jag bara bort drinken, så… Och vad vet de om hur jag äter resten av dagen?)

    Problematiken är att inte att proteindrinkar/tillskott är en nödvändighet men att tillräckligt näringsintag vid träning är ett måste. Fan, de äter inget, tränar mycket och så tutas de i att ”Typ, min lärare säger att bara världens starkaste man behöver kosttillskott”. Hela Idrottssverige oroar sig för att idrottande tjejer äter för lite. Är det okunskap/naivitet hos vissa lärare eller är det brist på pedagogik. Vore det inte bättre om de lärde ut att om man inte äter ordentligt under dagen är det ok att slänga ihop en balanserad smoothie el dyl efter träningspasset. För risken är ju betydligt större att de äter för lite än för mycket i samband med träning.

    Behöver lärarkåren uppdateras?

    #469998

    hehe, min tjej käkade lite kikärtsröra och bulgur direkt efter gymträning med mig, och menade att det var bra.

    Det är ju så folk som inte har kunskap tittar snett på kosttillskott, ”tror inte på det där” osv har man hört hur många ggr som helst, vad finns det att tro på, protein helt enkelt.
    Sen tror ju vissa att det är fuffens alltså doping osv nedblandat i att…

    #469999

    På ett sett är de bra. Att dom inte förespråkar proteindrinkar utan att man ska ta naturliga råvaror. Många tror ju att pulver ersätter mat. O de är fel. Vi människor behöver tugga och ha nåt för magen så att den får arbeta.

    Man äter så mycket protein efter behov, svårare än så är det inte. Drar du ner på kolhydrater så får du öka på fett o protein för att bli mätt osv.. Enligt socialstyrelsen så har de fått nya riktlinjer att den kostrekomendation som är just nu är fel. GI har visat sig vara lika effektivt som medicin till en diabetiker typII

    Proteinet ligger sen i blodbanan 2-3 h (kan ha fel) Efter de 2-3h behövs det fyllas på.. just för att inte bli katabol.

    #470000
    christofer79 wrote:
    Proteinet ligger sen i blodbanan 2-3 h (kan ha fel) Efter de 2-3h behövs det fyllas på.. just för att inte bli katabol.

    Ja det är fel, proteinomsättningen pågår dygnet runt och vi har ständigt en aminosyrapool av både dietära aminosyror samt återanvända intracellulära aminosyror.

    Dessutom tar stora måltider lång tid att spjälka och tillförsel av aminosyror från kosten fortskrider lång tid efter måltiden oavsett om ny mat kommer in i munnen eller ej.

    Vad gäller Socialstyrelsen och diabetesbehandling så är det inte riktigt ändrade riktlinjer, snarare att man godkänt lågkolhydratkost som en säker behandling med vetenskaplig evidens. Väldigt positivt i mina ögon och jag hoppas att lågkolhydratkosten får ännu mer genomslagskraft i både hälso- och sjukvården samt i råd till friska.:)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.