Någon som kör LCHF?

Home Forums Kost och Näringslära Någon som kör LCHF?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 56 total)
  • Author
    Posts
  • #662948

    Har läst lite på [http://www.musclehack.com/ http://www.musclehack.com/%5D och blivit lite sugen på att testa en lågkolhydrat/högfett-diet.

    Finns det någon här som har erfarenhet av en sådan? I så fall hur påverkade det kroppssammansättningen i fråga om fett/muskler? Hur mycket energi har man jämfört med en ”vanlig” kosthållning?

    #77490
    #662949

    Har kört detta flera gånger och det funkar fint för mig.
    Första gången gick jag ner från säkert 15-18% BF till runt 4% dock denna sjuka minskning gjorde antagligen att jag tappade en del muskler. Men dessa återfick jag ganska snabbt då jag gjorde en minibulk. Nu ser jag till att aldrig lägga mig över 10-11% BF och då kan jag snabbt finslipa formen då jag vill på bara 1-2 månader utan någon förlust av muskelmassa. Detta är naturligtvis inividuellt och hur en lågkalhydratsdiet påverkar en person kan variera stor beroende på insulinkänslighet mm….

    #662950
    mccarlsson wrote:
    Har kört detta flera gånger och det funkar fint för mig.
    Första gången gick jag ner från säkert 15-18% BF till runt 4% dock denna sjuka minskning gjorde antagligen att jag tappade en del muskler. Men dessa återfick jag ganska snabbt då jag gjorde en minibulk. Nu ser jag till att aldrig lägga mig över 10-11% BF och då kan jag snabbt finslipa formen då jag vill på bara 1-2 månader utan någon förlust av muskelmassa. Detta är naturligtvis inividuellt och hur en lågkalhydratsdiet påverkar en person kan variera stor beroende på insulinkänslighet mm….

    Nu låter det som att du pratar om en vanlig deff. Kanske var jag lite otydlig när jag formulerade själva diten. Vad jag undrar över är en s k LCHF-diet. Beskrivs här: [http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF-metoden http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF-metoden%5D

    #662951

    Testade det under ca 1 månad får några år sen, gör aldrig om det å rekommenderar inte. Gick ner från ca 90 kilo till strax över 80 om jag minns rätt å blev hårdare i kroppen men måste ha tappat en del muskelmassa också för jag blev svagare i gymmet. Var trött och hängig hela tiden, bläh..som en knarkare. Rekommenderar inte.

    #662952
    Hårdrock! wrote:
    Testade det under ca 1 månad får några år sen, gör aldrig om det å rekommenderar inte. Gick ner från ca 90 kilo till strax över 80 om jag minns rätt å blev hårdare i kroppen men måste ha tappat en del muskelmassa också för jag blev svagare i gymmet. Var trött och hängig hela tiden, bläh..som en knarkare. Rekommenderar inte.

    Vad jag har förstått kan det ta mer än en månad innan kroppen ställer om sig till att använda fett som huvudsaklig energikälla. Kan det kanske ha varit därför du mådde så dåligt? Eller är det bara jag som letar efter ursäkter eftersom jag är så jäkla sugen på att dricka vispgrädde och käka bacon till frukost varje dag? :P

    Tack för att du delade med dig! Någon annan som har några erfarenheter?

    #662953

    Testade det i en vecka, jag gick ner i vikt ja fast plugget gick det inte bra på.
    Hade ingen lust för och plugga.

    #662954
    Dabifo wrote:
    Testade det i en vecka, jag gick ner i vikt ja fast plugget gick det inte bra på.
    Hade ingen lust för och plugga.

    Okej. Summa sumarum då från två omdömen: Man blir som en knarkare med dålig inlärningsförmåga. Det börjar se lite mörkt ut det här.

    #662955

    Kolla på [http://kolhydrater.ifokus.se] i träningsdelen av forumet. Där lär det finnas folk som har erfarenhet av att träna med LCHF-kost och har gjort det längre än bara en vecka eller en månad.

    #662956
    Andreas´J wrote:
    4% ;)
    Rippad om något.. stämmer verkligen det ?

    Använde mig av Jackson/Pollock metoden (7 mätningar) tror att det är den metod som ger lägst… fast jag kände att jag låg väldigt lågt. Kommer nog aldrig gå ner till de nivåerna igen, i spegeln ser jag ingen skillnad om jag ligger på 6%

    #662957

    Har bara träningsbilder… som den upp till vänster. Iallafall kan jag säga att LCHF fungerar otroligt olika på olika personer. För mig fungerar det bra men jag känner en som hade lite större depåer än mig till att börja med och försökte sig på detta och det känns faktiskt som han mest tappade muskler. Testa er fram försiktigt

    #662958

    Tack för tipsen McCarlsson. Har börjat med något som jag tänkte skulle bli ett cykliskt upplägg där jag laddar upp med kolhydrater på helgerna för att köra lchf resten av veckan. Ska bli spännande att se vart det leder.

    #662959

    Jag brukar nöja mig med en dags uppladdning/vecka. det brukar räcka för mig. Lägger det gärna på en tung bendag dessutom. Kör man för många riktigt tunga pass utan kolisladdning tar jag helt slut. Ladda sedan med flera mindre kolhydratsmåltider på den dagen. Om jag skulle dra i mig 5 bakade potatisar i en måltid efter 6 dagar med lågt intag är den dagen sabbad. Tröttttttt är bara förnamnet

    #662960

    Om nu kroppen ska ställa som sig till fettförbränning är det väl idiotiskt att förstöra detta genom att käka kolhydrater på helgen?
    Jag kör själv på LCHF och mår bättre än nånsin, träningspassen går hur lätt som helst och jag känner inte samma trötthet och mjölksyra som innan då jag laddade kroppen full med kolhydrater genom mackor, gröt och annat.

    #662961
    Aldorsson wrote:
    Om nu kroppen ska ställa som sig till fettförbränning är det väl idiotiskt att förstöra detta genom att käka kolhydrater på helgen?
    Jag kör själv på LCHF och mår bättre än nånsin, träningspassen går hur lätt som helst och jag känner inte samma trötthet och mjölksyra som innan då jag laddade kroppen full med kolhydrater genom mackor, gröt och annat.

    Hej Aldersson! Kul med en lchf broder till, finns inte många såna här på forumet. :emo-thumb

    Tanken med den cykliskt ketogena kosthållningen är att glykogen depåerna laddas på under helgen och kickar igång kroppen. Sen finns det de som tror att kolhydraterna stressar kroppen till att utsöndra tillväxthormon.

    Hur som helst, 3 veckor på lchf snart och jag mår kalas. Jag har minst lika mycket energi som förut men äter mycket godare. Om ett par månader så är jag nog tokrippad också av all grädde.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 56 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.