Nötter vs. jordnötssmör

Home Forums Kost och Näringslära Nötter vs. jordnötssmör

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #468735

    Många här som pratar om nötter som bra proteinrikt livsmedel med bra fetter.

    Kan man likställa nötter med jordnötssmör? Gillar nämligen jordnötssmör på rågbröd. Eller finns det tillsatser i jordnötssmör som sänker det i jämförelse? Jordnötter är väl egentligen inte en nöt?

    Synpunkter?

    #66145
    #468736

    Naturligt jordnötssmör (utan socker osv) är i princip likvärdigt med jordnötter. Du kommer kanske bajsa u lite mer av jordnötterna om de äts hela jämfört med smöret.

    Nöt A är inte samma som nöt B och nötter har både bra och mindre bra egenskaper. Ofta vitamin- och mineralrikt t.ex. men inte särskilt bra fettsammansättning. Jag tycker sötmandel och macadamianötter har väldigt bra näringsinnehåll och fettsammansättning.

    #468737

    Sötmandel och macadamianötter hamnar på shoppinglistan.

    Hur är proteinet i jordnötssmör, är det OK? Innehåller ju ganska mycket.

    #468738
    Carrera65 wrote:
    Sötmandel och macadamianötter hamnar på shoppinglistan.

    Ibland önskar jag att jag bara kunde hålla käft. :D Men testa absolut, sötmadendel är ju billigare. Båda är goda enligt mig. Men tycker inte du det så ät det inte bara för att jag sagt en en sak. Lova det.:)

    Carrera65 wrote:
    Hur är proteinet i jordnötssmör, är det OK? Innehåller ju ganska mycket.

    Proteinkvalitén i jordnötter är oduglig.

    #468739

    Gäller det för alla nötter, generellt, eller huvudsakligen för jordnötter?

    #468740
    malawiglenn wrote:
    protein i jordnötter, är kasst. oerhört kasst. Jag räknar inte med proteinet från nötter i min dagliga proteinkvot pga detta.. biologiska värdet är väl typ 30!

    Fast det är nog att ta i. ;) Du äter så mycket högvärdigt protein att det kan räknas in.

    Carrera65 wrote:
    Gäller det för alla nötter, generellt, eller huvudsakligen för jordnötter?

    Generellt. Men extra illa för just jordnöten. Men det är väl inget att bry sig om? Har du tänkt att leva på bara jordnötter?

    #468741

    ”Men tycker inte du det så ät det inte bara för att jag sagt en en sak. Lova det.”

    Promise! :-)

    Jag letar efter mat som är bra näringsmässigt och som jag samtidigt tycker om. Maximera kvoten SxNV (där S=Smak och NV=Näringsvärde) med andra ord. Möjligtvis kan jag tänka mig vikta NV lite…

    Börjar tröttna på lättkeso och kvarg…

    #468742
    Carrera65 wrote:
    Börjar tröttna på lättkeso och kvarg…

    Ost ost ost!!!

    #468743

    ”Men det är väl inget att bry sig om? Har du tänkt att leva på bara jordnötter?”

    Den frågan besvarar sig själv… :-)

    Men jag letar efter bra/enkla mellanmål med hög mättnadskänsla och samtidigt variera mig lite. Har alltid några hårdkokta ägg i kylen, ett glas mjölk med en kesomacka helt OK, älskar som sagt jordnötssmör men nu har det blivit lite mycket på sistone märker jag… har alltid en skål med kidneybönor i kylen också, bra GI och hög mättnadskänsla, men också sämre protein har jag förstått.

    #468744

    ”Ost ost ost!!!”

    Sant. Glömmer lätt det.

    Har blivit en del rågbaguette med salami och rödkittost på stranden i sommar… inte optimalt, men jäkligt gott. Bara för att sänka det lite till brukar jag avsluta med lite Nutella på det bröd som är kvar… och jordhubbar. Tröstar mig med att det ändå är dagens kaloribuget som gäller. Så grillad Teriyakimarinerad fläskfilé barbequestyle på kvällen räddar dagen! :-)

    #468745

    ”det är ju inte så att du kommer DÖ eller forlora dina muskler om du äter ett par skedar jordnötssmör/näve nötter då och då….”

    Misstänkte det. Skönt att få det bekräftat! :-)

    #468746

    ”fast du kan ju se till att få i dig lite ”riktigt” protein med, typ lite mjölk etc..”

    Promise. :-)

    Sommarens top-5 protein:

    Grillad fläskfile
    Hemmagjorda grillade hamburgare på mager nötfärs
    Mjölk
    Ost
    Tonfisk

    Vassle didnt make the list…

    #468747

    Carrera65–>

    Skönt du citerar. Precis som jag gjorde förr för att inte ”citera-knappen” funkade eller för att det inte gick förens man skrivit ett visst antal inlägg?
    Med andra ord om det inte är meningen att göra på ditt sätt så kan du markera texten du vill citera och sedan trycka på knappen ”citera”.

    #468748

    Får det inte att fungera med citera….

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.