Nytt kostshema

Home Forums Kost och Näringslära Nytt kostshema

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #48869
    #118553

    Jag har på senaste tiden totalt ignorerat att räkna kalorier eller gram, och det har fungerat ganska bra, men blir fortfarande lite sugen på att sätta ihop ett strukturerat kostshema, inte med specifikt bestämda måltider, men bestämda tider och energiintag, samt energifördelning. Så tänkte följa detta shema som är designat av mig och bygger på periodisk fasta, mer eller mindre fram till sommaren för att verkligen finslipa på formen på ca fyra veckor fram tills sommarlovet börjar. Jag vet att vissa tider på måltiderna kanske kan ifrågasättas osv, men detta beror på att shemat är designat utifrån mitt skolshema haha… Målet är ju då att förlora lite kroppsfett, samt eventuellt bygga lite muskelmassa. Kom gärna med synpugnter och åsikter om vad ni tycker och vad jag borde förbättra, ändra osv! Här är shemat iaf:

    MÅNDAG
    Två koppar kaffe 07.00
    Lunch i skolan 11.30 (1000kcal)
    Post workout shake (500kcal)
    Middag 21.00 (1000kcal)
    2500kcal

    TISDAG:
    Två koppar kaffe 09.00
    Post workout-mål 15.00 (800kcal)
    Mellanmål 18.00 (500kcal)
    Middag 21.00 (700kcal)
    2000kcal

    ONSDAG:
    Två koppar kaffe 07.00
    Lunch i skolan 11.00 (1000kcal)
    Post workoutshake (500kcal)
    Middag 21.00 (1000kcal)
    2500kcal

    Torsdag:
    En kopp kaffe 07.00
    Post workout-mål 09.00 (500kcal)
    Lunch i skolan 11.30 (500kcal)
    Mellanmål 17.00 (500kcal)
    Middag 21.00 (500kcal)
    2000kcal

    Fredag:
    Två koppar kaffe 08.00
    Frukost/mellanmål 13.00 (1000kcal)
    Post workoutshake (500kcal)
    Middag 23.00 (1000kcal)
    2500kcal

    Lördag:
    Frukost 14.00 (300kcal)
    Post workout-mål 19.00 (200kcal)
    Valfri måltid/utgång med alkohol/godis/whatever (2500kcal)
    3000kcal

    Söndag:
    Frukost 13.00 (500kcal)
    Lunch 17.00 (500kcal)
    Middag: 21.00 (500kcal)
    1500kcal

    Energifördelning på måndag, onsdag och fredag (muskelbyggardagarna)=
    40e% protein, 40e% kolhydrater och 20e% fett
    Energifördelning på tisdag, torsdag och söndag (deffdagarna)=
    40e% protein, 30e% kolhydrater och 30e% fett
    Energifördelning på lördag spelar ingen roll, försöker givetvis hålla så högt
    proteinintag som möjligt, även om det kan vara svårt just denna dag haha..

    #118554

    Antingen deffar man eller bulkar, varför försöka göra båda samtidigt? Välj en av de och kör på.

    #118555
    edamber wrote:
    Antingen deffar man eller bulkar, varför försöka göra båda samtidigt? Välj en av de och kör på.

    Bara för att vissa bodybuilders håller på att ett tag äta så mycket som möjligt för att bygga muskler, och lägga på massa onödigt fett för att sedan rådeffa för att få bort allt fett de har lagt på sig. Jag tror knappast Greg Plitt t.ex. går in i bulk och deffperioder, utan när man är nöjd med sitt kroppsfett kan man helt enkelt njuta av sin livsstil och äta massa kött och annan nyttig mat och bygga muskler utan att lägga på sig fett. Jag vet att detta har fungerat för jag har själv förlorat fett och byggt muskler på liknande sheman som inte är så strukturerade. Så om man vill deffa och bulka så är det fine, men det är inte enda sättet, speciellt inte om man inte vill bli någon jävla överdrivet stor bodybuilder utan helt enkelt vill få en muskulös, vältränad och rippad kropp som mig.

    #118556
    fitnesserik wrote:
    Bara för att vissa bodybuilders håller på att ett tag äta så mycket som möjligt för att bygga muskler, och lägga på massa onödigt fett för att sedan rådeffa för att få bort allt fett de har lagt på sig. Jag tror knappast Greg Plitt t.ex. går in i bulk och deffperioder, utan när man är nöjd med sitt kroppsfett kan man helt enkelt njuta av sin livsstil och äta massa kött och annan nyttig mat och bygga muskler utan att lägga på sig fett. Jag vet att detta har fungerat för jag har själv förlorat fett och byggt muskler på liknande sheman som inte är så strukturerade. Så om man vill deffa och bulka så är det fine, men det är inte enda sättet, speciellt inte om man inte vill bli någon jävla överdrivet stor bodybuilder utan helt enkelt vill få en muskulös, vältränad och rippad kropp som mig.

    Anledning till tråden då? Sen kan man bulka försiktigt också.

    För att ens kunna börja svara, vilken kalorinivå ska du ligga på för att bara bibehålla? Om man kör din metod får du nästan räkna veckovis.

    Säg att din balansnivå är 2000 kcal. Äter du 1500 ena dagen och sedan 2500 andra dagen så är det samma som att du äter 2000 båda dagarna. Alltså du maintainar.

    #118557
    edamber wrote:
    Anledning till tråden då? Sen kan man bulka försiktigt också.

    För att ens kunna börja svara, vilken kalorinivå ska du ligga på för att bara bibehålla? Om man kör din metod får du nästan räkna veckovis.

    Säg att din balansnivå är 2000 kcal. Äter du 1500 ena dagen och sedan 2500 andra dagen så är det samma som att du äter 2000 båda dagarna. Alltså du maintainar.

    Mitt fokus ligger inte bara på kalorierna, men jag äter 2500kcal på gymdagarna, och 2000på deffdagarna, förutom söndag då jag har ätit massa skit dagen innan och äter därför bara 1500kcal. Min grundmetabolism ligger på 1950kcal och räknar med att jag bränner runt 3000 på varje dag.

    Anledningen till tråden var att visa mitt nya kostshema helt enkelt och få folks åsikter kring hur det ser ut :)

    Föresten är 3500kcal minus i veckan för att förlora ett halvt kg principen bevisad att inte fungera, men veckoenergiintaget ska ligga på ett underskott (inte för stort) för att ändå kunna bygga lite muskler när jag äter mina megaportioner efter gymmet. Periodisk fasta

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.