Ologisk användning av ”kcal”!?

Home Forums Kost och Näringslära Ologisk användning av ”kcal”!?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70164
    #514994

    Tycker det är en aning missvisande att använda kcal i sammanhang som följande:

    ”Att ligga på kcal-överskott är ett måste för att öka i vikt.”

    Enheten(kcal= enhet för energi) används alltså som en storhet. Vad beror detta på? Finns det någon funktion med det? Känns vettigare att tala om storheten(energi(E)).

    #514995

    Ja, men du skrev ju själv att kcal är just energi. Så vad är problemet?

    #514996
    anders172 wrote:
    Ja, men du skrev ju själv att kcal är just energi. Så vad är problemet?

    Jag skrev att det är enheten för energi. Typ som att säga ”Jag har för lite sekunder” istället för ”Jag har för lite tid”.

    Om man istället skulle börja skriva ett ”Ws-överskott” skulle nog de flesta undra vad det är frågan om…

    #514997

    För att bränna ett kilo fett krävs ungefär 7000kcal underskott, säger det dig någonting nu?

    #514998

    Håller med om att det är lustigt, men det är närmast att betrakta som ett idiomatiskt uttryck numera (åtminstone inom vår bransch).

    En annan liten lustighet är ju att man vanligtvis talar om kalorier när man egentligen menar kilokalorier, men ja – om alla gör det är det ju egentligen inget större problem.

    #514999

    Tycker det är mer lustigt att man säger kaloriöverskott men skriver ”kilokaloriöverskott”.

    #515000
    Maod wrote:
    Tycker det är mer lustigt att man säger kaloriöverskott men skriver ”kilokaloriöverskott”.

    Det blir ju iofs ett kaloriöverskott, men det är ju också kilokaloriöverskott. Kilo betyder ju bara att det är 1000 av något och i detta fallet 1000 kalorier=1 kcal.

    #515001

    aaa, semantik.

    #515002
    anders172 wrote:
    Det blir ju iofs ett kaloriöverskott, men det är ju också kilokaloriöverskott. Kilo betyder ju bara att det är 1000 av något och i detta fallet 1000 kalorier=1 kcal.

    Jo men man säger ”500 kalorier” och skriver 500 kcal.

    #515003
    vasslefranmjolk wrote:
    Tycker det är en aning missvisande att använda kcal i sammanhang som följande:

    ”Att ligga på kcal-överskott är ett måste för att öka i vikt.”

    Håller med om att det ser konstigt ut på det viset. Påståendet blir faktiskt falsk om man ska bryta ner det lite, men strunt samma.

    Mycket av förbistringen av användandet av kalorier beror givetvis på att det är ointressant att prata om mängden cal i mat när man har kcal. Varför slänga på 3 extra nollor om man inte måste så att säga.

    #515004
    Hazeblazer wrote:
    För att bränna ett kilo fett krävs ungefär 7000kcal underskott, säger det dig någonting nu?

    Ja att ett underskott av energi(storhet) av storleken 7000kcal(enhet) behövs för att bränna ett kg fett… :whistle:

    J.v.K wrote:
    så länge alla fattar vad man snackar om ser jag inga problem

    Jag ser det inte som ett problem, mer som ett lustigt fenomen…

    #515005
    vasslefranmjolk wrote:
    Tycker det är en aning missvisande att använda kcal i sammanhang som följande:

    ”Att ligga på kcal-överskott är ett måste för att öka i vikt.”

    Enheten(kcal= enhet för energi) används alltså som en storhet. Vad beror detta på? Finns det någon funktion med det? Känns vettigare att tala om storheten(energi(E)).

    Det går ju att använda sig av idel SI-enheter om man vill vara riktigt duktig. Jag brukar avsky när folk blandar in annat än SI-enheter, men i kcal fallet så är det helt okej. Jag kanske är lite teknologskadad dock

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.