Omedveten vätsketömning – Anledning? Pissade 15 ggr på 3 h

Home Forums Kost och Näringslära Omedveten vätsketömning – Anledning? Pissade 15 ggr på 3 h

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #71462
    #562552

    Något märkligt hände mig inatt. Av någon för mig okänd anledning så var jag tvungen att gå upp och kissa alldeles för många gånger. Det var inte heller bara några droppar per tillfälle som kom. Utan det var ”fullständiga” besök. Jag var verkligen tvungen att kissa och det kom mycket varje gång. Och jag kunde svära att efter varje besök så såg jag hur kroppen tightade till lite.

    Nu till frågan, varför? Det har aldrig hänt förut. I alla fall inte så extremt.

    Jag har inte gjort något direkt medvetet för att tömma kroppen och har ej heller något intresse av att göra det. Jag kommer här nedan att anteckna vad jag ätit sen måndagen och hur jag har tränat. Förhoppningsvis kan någon påläst dra en kvalificerad gissning baserat på vad jag har ätit dom senaste dagarna. Jag vill få tillbaka min sömn!

    Min teori är att min konditionsträning som jag utförde på måndagen och tisdagen (löpträning ca 8-10 km per tillfälle) i kombination med dom livsmedel jag valt att äta efteråt på något vis gjort att min kropp hållt vätska fram till onsdagen – som var en ”vilodag” med endast styrketräning. Kan det ha något att göra med salthalten och att mina ben inte ville släppa ifrån sig vätska pga stressen dom utsatts för? Är jag helt ute och cyklar?

    Ps. mina kaffevanor har alltid varit likadana och jag har ej märkt av någon skillnad tidigare pga det. Det måste vara något annat.

    Måndag:
    600 gram potatis i ugn. Rikligt saltat och kryddat. 600 gram kyckling + 500 gram vitkål.
    500 gram kvarg med kakao och 50 gram musli.

    Tisdag:
    200g havregryn med kakao + 50g lätta.
    8 st finn crisps + 8 skivor edamer (salt ost)
    300g tonfisk + gräddfil + salt och diverse kryddor så som chili och paprikapulver.
    3st cola zero. 1 red bull + 8 kaffe. 2-3 glas vatten.
    500g kvarg + 100g musli + kakao

    Onsdag:
    500g kyckling + 300g grönsaker (saltade och kryddade) + 500 g vitkål (ättika, vinäger + salt)
    500 g kvarg + kakao + mandlar + kardemumma + 8 st kaffe.

    #562553

    Du kanske håller på att bli diabetiker! Vild gissning från mitt håll iaf trots att det verkar något orimligt, men det är en gissning iaf.

    #562554
    Insulinus wrote:
    Du kanske håller på att bli diabetiker! Vild gissning från mitt håll iaf trots att det verkar något orimligt, men det är en gissning iaf.

    Haha, läste här och började asgarva. Tyckte det var lite komiskt att du som har Insulinus som nick föreslog diabetiker. :D

    Absolut inget illa menat mot dig ofc.

    Nu till topic: Har faktiskt ingen aning om vad det kan betyda att du kissar så mycket. Du skriver ”vill ha tillbaka min sömn”. Betyder det att detta har hänt fler nätter? I sånna fall skulle jag, som insulinus sa, kolla om du börjar bli diabetiker. En vild gissning men det är klart värt att kolla om du inte har något annat att gå på.

    #562555
    Lind-Wall wrote:
    Haha, läste här och började asgarva. Tyckte det var lite komiskt att du som har Insulinus som nick föreslog diabetiker. :D

    Det kan ju även vara så att Insulinus grundar sin gissning baserat på egna erfarenheter då han de facto ÄR diabetiker.:) Inte så lätt för dig att veta givetvis och jag tror knappast Insulinus tar illa vid sig.

    Det verkar vara en fin kille.:o

    #562556

    Snillen spekulerar. Kul att jaga upp någon med helt ogrundade hobbydiagnoser? Det är ju ingen som vet om han har ökade urinmängder eller bara en ökad tömningsfrekvens. Och det gäller att mäta urinmängderna, inte gissa. Det är nästan omöjligt att uppskatta hur mycket som kommer. Han säger ju inget om ökad törst heller.

    Kan vara så enkelt som att den hårda träningen tillsammans med stress har låst vätska i muskulaturen som nu kommer tillbaka till blodomloppet, eller att vederbörande av psykisk stress fått en tillfälligt hyperaktiv blåsa.

    Lämna diagnoserna till de som kan, dvs. läkarna.

    /Oskar
    Leg ssk

    #562557

    Jag tror Bashful Bob har en poäng där.

    Kroppen är expert på att reglera vätskenivån själv. Den sköter detta perfekt hela tiden och är detta en engångsförteelse är det knappast något att oroa sig över iaf.

    #562558

    Jag uppskattar alla svar, ogrundade eller inte. Jag tänkte hur som helst i alla fall beställa tid för en koll. Vet ej om man får länka här eller inte, så här kommer en chansning från min sida. Är det här en hälsokontroll som skulle fastställa min hälsostatus och eventuell diabetes på ett adekvat vis?: [http://www.halsometern.com/ul/halsometern_rygg_rehab.pdf]

    eller behövs det en mer utförlig, typ: [http://www.norvia.se/Halsokontroll.htm]

    Notera att jag nöjer mig med att veta den viktigaste information för att säkerställa att all systems are go.

    #562559

    Ska man kolla diabetes tar de först bara ett blodprov (stick i fingret), visar det ett udda värde får du genomgå vidare tester.
    Men oroa dig inte för att det skulle vara diabetes. :) Hade det varit så hade du haft lite värre symptom än bara en ovanligt stor mängd urin.

    #562560
    Robert Svensson wrote:
    Smackar inte kisset typ, sött? Inte att man ska smaka på det direkt, men alltså, något sådant var det i alla fall.

    Tommy?

    Jelp.

    Jo, det blir sött och luktar framförallt sött. Andedräkten märker man det på ganska fort så den får en acetonliknande doft.

    #562561

    Troligtvis är det inte diabetes då jag sov normalt inatt. Tilläggas bör att jag legat på kaloriunderskott sedan februari månad (ca 1700 kcal/dag, lågt på kolhydrater, give or take någon ätardag i veckan). Igår bestämde jag mig för att prova att äta normalt igen, läs: dubbla kaloriintaget. Och symptomen försvann. Jag kände mig piggare och mer klar i huvudet.

    Detta är något jag märkt av tidigare också. Ju lägre på energi man går desto mer pissar man. Kan det ha att göra med att man per automatik trycker i sig mer protein vid ett underskott för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt, än vid ett överskott? Eller är det bara jag?

    #562562
    Flessa wrote:
    Edit; Detta var ett antagande, Eddie Vedder kommer nog med rättande kommentarer snart ;)

    Men skärp dig. Varför skriver man antaganden man inte har koll på i väntan att bli rättad?

    Då är det väl bättre att strunta i att skriva? Men angående mer vätskerik mat och t.ex. mindre salt så har du helt rätt, då lär mer vätska gå rakt igenom.

    Många många som tränar överskattar sitt behov av att dricka något enormt. Ytterst få med en skaplig kost behöver nog dricka mer än t.ex. 1.5 liter om dagen. En väldigt proteinrik kost ökar vätskebehovet en aning.

    #562563
    Flessa wrote:
    Det har jag personliga erfarenheter av. Jag svettas väldigt lätt när jag tränar, vilket leder till att jag både dricker och behöver springa på toaletten för ett pissebesök säkert 3 ggr/timmen minst, om inte mer. 😮

    Det finns fall där idrottare under extrema påfrestningarn, typ marathon i tropisk hetta, dött pga av övervätskning. Massor av vatten men inga elektrolyter, vid så extrema situationer finns en risk att dö i hyponatremi.

    Riskerna av hyperhydrering vid extrema situationer är alltså värre än hypohydrering. Det senare leder nog ”bara” till att man så småningom tuppar av.

    #562564
    *L.R* wrote:
    vad beror en stor törst på?

    oavsett träning eller ej så känner jag ofta stor törst senare på dagarna.
    resultatet blir att jag dricker ca 3 liter vatten om dagen? påfrestar njurarna onödigt mkt?

    3 liter om dagen lär knappast vara farligt, bara onödigt. Det är ett STORT spann från dess att man i normala fall (dvs inte den typen av situationer jag beskriver i inlägget ovan) dricker ”mer än nödvändigt” och direkt skadliga mängder.

    Törsten är antagligen lite som aptiten, den motsvarar inte till 100% behovet helt enkelt. Man kan vara sugen på att äta jämt trots att man går upp i vikt, vice versa för en del som går ner i vikt. Samma sak gäler sannolikt törst för många och jag är likadan. Jag vet att jag dricker mer än vad som är direkt nödvändigt men jag ororar mig inte det moinsta över det. Jobbigt att kliva upp och pissa på nätterna bara.;)

    #562565
    Flessa wrote:
    Oj, jävlar.

    Hur mycket behöver man dricka för att det ska bli farligt egentligen, när jag tänker efter så dricker jag litervis med vatten per dag. :what:

    Oroa dig inte, hur ofta dricker du litervis med vatten utan att få i dig något salt samtidigt som du springer ökenmarathon?;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.