Pannkaka på vatten (utan mjölk)

Home Forums Kost och Näringslära Pannkaka på vatten (utan mjölk)

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #59271
    #347341

    Blev här på nattkvisten sjukt sugen på hederliga pannkakor. Går ut i köket för att laga till dessa men upptäcker till min stora förskräckelse att det där inte finns varken mjölk, grädde eller liknande.

    Kom då att tänka på vad mjölkens funktion i pannkakan egentligen är. Skulle det vara möjligt att ta bara vatten istället för mjölk i ett vanligt pannkaksrecept?

    Någon som provat?

    Vill inte testa själv just nu. Om det skulle bli ”pannkaka” (ironi – ja, jag har dålig humor!) av det hela orkar jag inte fixa till det så här sent på natten.

    Alltså; går det att laga pannkaka med bara vatten, mjöl och ägg?

    ps. om ni upplever lite deja vu så oroa er inte – har postat samma fråga på lite andra forum också. ds.

    Till mod: ser nu att jag varit klumpig och postat denna tråd i fel forum. Flytta gärna till ”Matlagning och recept”.

    #347342

    Jag använder aldrig mjölk i mina pannkakor, bara vatten och det funkar utmärkt:)!
    Släng gärna i ett par matskedar keso också

    #347343
    Razmeister899 wrote:
    Jag använder aldrig mjölk i mina pannkakor, bara vatten och det funkar utmärkt:)!
    Släng gärna i ett par matskedar keso också

    Ok, tack för det. Fick svar på annat håll som också sa att det gick bra, så det blir nog till att testa ikväll.

    Hur upplever du att smaken blir? Påverkas den mycket eller blir den ungefär samma?

    #347344

    Jag tycker faktiskt att de blir godare med vatten, mer frasiga efter stekning.
    Och har man även i som sagt keso i smeten så blir pannkakorna inte alls torra heller.

    #347345

    Det var en trevlig nyhet. Gillar inte mjölkprodukter så nu blir det pannkakor på vatten istället. Kanonbra!

    #347346

    Byt ut mjölet mot proteinpulver om du vill minska på khd, funkar prima.

    #347347

    man kan ha i såndär havre mjölk ochså det blir ganska gott.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.