Påverkar ens under/överskott på kalorier ens förkylning?

Home Forums Kost och Näringslära Påverkar ens under/överskott på kalorier ens förkylning?

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #50390
    #120974

    Moderator kan flytta detta inlägg till lämplig plats ifall så tyckes, visste inte riktigt vart jag skulle placera den.

    Tjenare.
    Jag sitter just nu här i Kanada och försöker njuta av sista veckorna innan snowboard säsongen är över. Men har nu lyckats dra på mig en förkylning och kom då att fundera över lite saker.

    Jag håller mig på ganska bra +- 0 i kaloriintag på vintern när brädan är under fötterna, räknar inte kalorierna men ser i spegeln att det inte väger över drastiskt åt något håll. Men under förkylningar får jag alltid väldigt dålig aptit och kom då att tänka, vilket också är första frågan:

    Påverkar ens kalori balans hur bra kroppen bearbetar en förkylning? Alltså om man hjälper kroppen mer på traven genom att ligga plus i kaloriintag? Vilket egentligen inte är jätte svårt när man ligger mycket i sängen.

    Andra frågan är, för att kanske ifrågasätta en av alla myter som rinner runt. Och denna har jag fått höra av mina föräldrar under uppväxten:

    ”Drick mycket vatten så kissar du ut förkylningen” Finns det någon sanning i detta på något sett? Klart det inte är dåligt att dricka vatten, men har det något direkt inverkan på förkylningen?

    Tack så länge!

    #120975

    Vad jag vet så ska man dricka mycket vatten och avstå från alvedon/iprem och andra bedövande preparat när man har FEBER och vill få bort den så fort som möjligt. Förkylning vet jag dock inte, men antagligen.

    googla runt lite. Kanske bättre på något sjukhus forum :P

    #120976

    Vid alla infektioner ökar kroppens ämnesomsättning, och framför allt vid feber. Detta pga av aktiveringen av immunförsvaret, höjd kroppstemperatur, högre puls och andningsfrekvens. Vid extrema tillstånd (fulminant sepsis, dvs blodförgiftning) kan kroppen göra av med 8000 kcal per dygn! Denna aktivering gör också att vi gör av med mer vatten än normalt. Att man ”kissar ut” förkylningen är däremot bara en skröna.

    Jag tycker personligen att man inte ska bekymra sig för positiv eller negativ energibalans när man är förkyld och frisk i övrigt. Det är ju inget som spelar någon roll i det långa loppet. Är man normalt välnärd klarar man en banal förkylning utan att behöva tänka på kalorier eller näringsförluster. Går man ner lite i vikt får man väl äta igen det när man är frisk. Viktigast är att dricka mycket och vila.

    Hälsningar från sjuksyster Sandow

    #120977
    Sandow wrote:
    Vid alla infektioner ökar kroppens ämnesomsättning, och framför allt vid feber. Detta pga av aktiveringen av immunförsvaret, höjd kroppstemperatur, högre puls och andningsfrekvens. Vid extrema tillstånd (fulminant sepsis, dvs blodförgiftning) kan kroppen göra av med 8000 kcal per dygn! Denna aktivering gör också att vi gör av med mer vatten än normalt. Att man ”kissar ut” förkylningen är däremot bara en skröna.

    Jag tycker personligen att man inte ska bekymra sig för positiv eller negativ energibalans när man är förkyld och frisk i övrigt. Det är ju inget som spelar någon roll i det långa loppet. Är man normalt välnärd klarar man en banal förkylning utan att behöva tänka på kalorier eller näringsförluster. Går man ner lite i vikt får man väl äta igen det när man är frisk. Viktigast är att dricka mycket och vila.

    Hälsningar från sjuksyster Sandow

    Tack för ett välformulerat svar :)

    Och jag är inte direkt orolig över viktminskning. Men hade det varit så att det fanns tydlig forskning på att ligga på positiv energibalans hjälper kroppen så kunde jag ju försöka peta i mig lite extra.

    Men då återgår jag till att gosa ned mig i sängen med vattenflaskan i handen och musik i högtalarna. :up:

    #120978

    Har för mig att Martin Berkhan har nämnt något om att energirestriktion/lågt kolhydratintag ska vara positivt för immunförsvaret, oavsett om man redan blivit sjuk eller om man är frisk.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.