Pendla i vikt – Vad kan hända?

Home Forums Kost och Näringslära Pendla i vikt – Vad kan hända?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #64754
    #451714

    Hej. Är en 18 åring på 172cm som bulkade från 50kg till 68kg när jag började träna.

    Tyckte då att det inte såg speciellt bra ut så gick ner till 63kg, fast då kände jag mig tanig så bulkade upp till 69kg, kände mig inte nöjd den här gången heller så jag började pendla mellan 65 och 68kg en period.

    Började störa mig på att jag såg tanig ut igen så började träna väldigt tungt och hårt och bulkade upp till 74kg, nu kände jag mig ganska nöjd men tänkte då att jag skulle få bort fettet jag lagt på mig under bulken.

    Gick ner till 66kg och märkte då att jag inte alls lagt på mig så mycket muskler som jag tidigare trodde.

    Tappade då helt förtroendet för bulk/deff konceptet och höll då min vikt och satsade allt på träningen.

    Då får jag mitt upp i alltihopa en hjärtmuskelinflammation (tillfrisknat och är under vila nu) som gjort att jag gått ner till 63kg, visst har jag mer muskler nu än när jag vägde 63 kilo sist, är dock väldigt besviken..

    Jag har tränat i ca 2 år och har alltid under viktnedgång och viktuppgång hållt hastigheten 0.5kg i veckan.

    Nu undrar jag, vad i min hälsa som kan skadas av att jag pendlat i vikt såhär?

    Jag undrar även, hur fan ni lyckas lägga på er all muskelmassa men samtidigt hålla fettprocenten låg OCH slippa de sabboterande deffperioderna.

    Jag har läst att man inte kan lägga på sig muskelmassa om man har kaloribalans, och att hålla ett svagt underskott tycker jag är omöjligt eftersom att kroppen har ett såpass stort ”spelrum” för kaloribalans. Ska jag gå upp i vikt måste jag verkligen överdriva med maten, och då blir det ca 0.5kg i veckan. Samma sak är det om jag ska tappa vikt, då måste jag vara väldigt aktiv och äta bra mycket mindre.

    Hoppas att ni som svarar läser mitt inlägg och försöker ge mig ett fördjupat svar, vill inte ha någon dryg snabbkommentar.

    Tack på förhand.:)

    #451715

    Att gå upp i vikt är ohälsosamt.

    Att gå ner i vikt är långsiktigt hälsosamt.

    Det finns förmodligen inga speciella effekter av att gå upp och ner i vikt. Däremot är det ju såklart hälsosammare att bara vara smal. Din ämnesomsättning kanske försämras permanent.

    #451716

    Rent logiskt borde det vara så ja. Skulle kolla för säkerhetsskull om det möjligtvis kunde vara på något annat sätt, vore ju synd att skada hälsan…

    När det gäller ämnesomsättningen har jag hört att den blir större vid viktuppgång samt mindre vid viktnedgång.

    Är det anpassningen fram och tillbaka som eventuellt skulle kunna försämra ämnesomsättningen? I så fall på vilket vis då?

    #451717

    Jag läste en artikel på en byggarsida på nätet för längesedan, som beskrev en teori som jag tyckte var väldigt intressant.

    Teorin gick ut på följande: Varje människa har ett bestämt antal fettceller. När man går ner i fettvikt töms dessa fettceller; när man går upp i fettvikt fylls de på. Men när alla ens fettceller är maximalt påfyllda, så börjar kroppen producera nya fettceller för att ha någonstans att förvara det nya fettet.

    Fenomenet kallades för hypoplasia, tror jag. På svenska gissar jag att det skulle kallas ”hypoplasi”.

    Enligt teorin kan dock fettceller aldrig minska i antal, så om man bulkar upp sig ordentligt och sedan deffar, så kommer man ha fler fettceller än förut, även om man kanske har mindre fett.

    Problemet skulle dock vara att det är lättare för kroppen att fylla på befintliga fettceller än att skapa nya, vilket gör att en person med många fettceller har lättare för att bli fet igen om han skulle börja överäta ånyo. Denna teori skulle alltså beskriva varför många upplever att det blir svårare och svårare att deffa/banta för var gång man försöker.

    Observera att detta bara var en artikel på nätet jag läste för längesen, och att den mycket väl kan vara felaktig. Men intressant tyckte jag att det var i alla fall.

    #451718

    Jag har oxå hört den teorin som henkebenke snackar om.. Dock tror jag det ska rätt mycke viktuppgång till för att de ska produceras fler, men jag har ingen aning.. Hörde oxå iom den teorin att man kan få utökade fettceller när man är gravid, men det behöver ju inte ni oroa er för *BASTERDS!!*

    #451719
    henkebenke wrote:
    Jag läste en artikel på en byggarsida på nätet för längesedan, som beskrev en teori som jag tyckte var väldigt intressant.

    Teorin gick ut på följande: Varje människa har ett bestämt antal fettceller. När man går ner i fettvikt töms dessa fettceller; när man går upp i fettvikt fylls de på. Men när alla ens fettceller är maximalt påfyllda, så börjar kroppen producera nya fettceller för att ha någonstans att förvara det nya fettet.

    Fenomenet kallades för hypoplasia, tror jag. På svenska gissar jag att det skulle kallas ”hypoplasi”.

    Enligt teorin kan dock fettceller aldrig minska i antal, så om man bulkar upp sig ordentligt och sedan deffar, så kommer man ha fler fettceller än förut, även om man kanske har mindre fett.

    Problemet skulle dock vara att det är lättare för kroppen att fylla på befintliga fettceller än att skapa nya, vilket gör att en person med många fettceller har lättare för att bli fet igen om han skulle börja överäta ånyo. Denna teori skulle alltså beskriva varför många upplever att det blir svårare och svårare att deffa/banta för var gång man försöker.

    Observera att detta bara var en artikel på nätet jag läste för längesen, och att den mycket väl kan vara felaktig. Men intressant tyckte jag att det var i alla fall.

    Det stämmer. Dock heter det hyperplasi. Allt som blir mer/ökar heter hyper och om det blir mindre/nedregleras är det hypo.:)

    #451720
    Eddie Vedder wrote:
    Det stämmer. Dock heter det hyperplasi. Allt som blir mer/ökar heter hyper och om det blir mindre/nedregleras är det hypo.:)

    :up:

    #451721

    Alltså är det inte ämnesomsättningen som försämras, utan hyperplasi som orsakar symptomen?

    Vore intressant om tråden hölls levande med fler åsikter m.m=)

    #451722
    G.Man wrote:
    Alltså är det inte ämnesomsättningen som försämras, utan hyperplasi som orsakar symptomen?

    Vore intressant om tråden hölls levande med fler åsikter m.m=)

    Jo ämnesomsättningen påverkas vid viktförändringar och olika kostintag. Det finns många trådar om det och det har diskuterats i massor. Så det är antagligen anledningen till att den här tråden inte leder till ytterligare diskussion om samma sak igen.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.