Periodisk fasta frågor ?

Home Forums Kost och Näringslära Periodisk fasta frågor ?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #50896
    #122175

    Tja.

    Jag är sugen på att testa periodisk fasta men ju mer jag läser både här och Leangains ju dummare känner jag att jag blir.

    Ponera att jag kör PF 1 gång/v.

    Äter mitt sista mål Torsdag 18.00 och fastar fram till Fredag 18.00 så har jag fått för mig att det enda man kan få i sig är 0 kalori dryck som vatten och har läst att svart kaffe är ok men finns det fördelar med extra intag av aminosyror tex under fastan ?

    Nästa fråga är träningen, enligt vad jag läst ska pre workout målet vara det största så om jag bryter fastan kl 18.00 och tränar 19.00 så äter jag då mitt största mål ca 1 timme före träning och sen mat efter träning och sen ett sista mål säg runt kl 20 efter träningen ?

    Ni som kört PF hur har ni lagt upp det hela ?

    Tacksam som alltid för svar :)

    #122176

    Jag tror du missförstått pf. (eller min syn på det)

    Det som jag förknippar med pf är en fasta som för mig sker mellan ca 20.00 – 12.00 dagen efter. Sen har jag mitt ”ätar-fönster” mellan 12.00 – 20.00.

    Äter dagens största mål efter träningen, för mig runt 19.00.

    #122177

    inte meningen att du ska göra det en gång i veckan.
    det du pratar om är dygnsfasta en till två ggr/vecka och förespråkas mer av bartoll tror jag.
    PF körs varje dag och då med 16timmars fasta

    förslagsvis ska även post-workputmålet vara störst

    #122178
    Dementis wrote:
    Jag tror du missförstått pf. (eller min syn på det)

    Det som jag förknippar med pf är en fasta som för mig sker mellan ca 20.00 – 12.00 dagen efter. Sen har jag mitt ”ätar-fönster” mellan 12.00 – 20.00.

    Äter dagens största mål efter träningen, för mig runt 19.00.

    Ok intressant, när du har ditt ätarfönster vad äter du då som bryter fastan som första mål ?

    och mellan uppvaknadet på morgonen fram till 12.00, dricker du något då annat än vatten då ?

    #122179

    De flesta kör periodisk fasta så som Dementis beskriver det hela. Men att fasta 1, 2 eller 3 dagar i veckan är också en form av periodisk fasta (du fastar ju under en period av veckan). Men som sagt, inte det man beskriver som periodisk fasta.

    Du kan inta aminosyror ett par gånger under ditt fastedygn, aminosyrorna är energigivande men det är väldigt få kalorier och inget som bör påverka din fasta/hunger.

    Några kompisar till mig gjorde sin C-uppsats på periodisk fasta med 2 dagars fasta under veckan vilket verkade fungera utmärkt för testpersonerna :)

    [http://hh.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:427829]

    #122180
    Nicotin wrote:
    Ok intressant, när du har ditt ätarfönster vad äter du då som bryter fastan som första mål ?

    och mellan uppvaknadet på morgonen fram till 12.00, dricker du något då annat än vatten då ?

    Pedagogisk lunch bryter min fasta, så allting från soppa till lasange

    Jag ser alltid till att få i mig vatten på morgonen men det är också allt. Jag dricker inte kaffe men antar att många tar kaffe istället för vatten.

    #122181

    Ahaaa…så när jag ska testa detta så är det då bäst att fasta 2-3 gånger med en fastaperiod/tid på mellan 20.00 fram till 12:00 dagen efter och aminosyror är OK om man väljer detta.

    Ballt, ska helt klart testa detta.

    #122182
    Dementis wrote:
    Pedagogisk lunch bryter min fasta, så allting från soppa till lasange

    Jag ser alltid till att få i mig vatten på morgonen men det är också allt. Jag dricker inte kaffe men antar att många tar kaffe istället för vatten.

    hur väl har pf slagit ut på dig ?

    Hur länge har du kört detta ?

    #122183

    Om man nu kan kalla det ”fasta” i egentlig mening så är det 16 timmars fasta som förespråkas av leangains. Ett matuppehåll blir det ju i alla fall, likvärdigt med att hoppa över frukost eftersom många äter 12-20.

    Det TS talar om låter snarare som EatStopEat-varianten där man dygnsfastar någon gång i veckan, eller när man känner för det. Ska nog inte göras för ofta för långa fastor kan bygga upp rätt mycket stress i form av förhöjda nivåer av stresshormoner och det kan lätt bli lite mycket stress, samt dåliga näringsupptag och mineralförluster. ESE är ju också den längden på fastan som visar på resultat i många studier, d v s det krävs nog uppåt ett dygn iaf för att få de flesta märkbart positiva resultat av fastan. Men även kortare fastor som LG är säkerligen gynnsamma på en del områden; t ex eventuellt hjärnan, insulinkänslighet osv. Men tiden kan vara aningen kort för att effekterna ska bli påvisbara.

    För prestation på gymmet är 16 h fasta utan tvekan mest gynnsamt och för effekter på hälsa och livslängd i stort är dygnsfastor med all sannolikhet mest gynnsamt. Dock kan man tänka sig en lätt positiv, kronisk effekt av dagliga kortare fastor på t ex 16 h på hjärnan osv.

    #122184
    Nicotin wrote:
    hur väl har pf slagit ut på dig ?

    Hur länge har du kört detta ?

    För min del så är jag mindre stressad av anledningen att jag inte äter frukost och kan göra annat istället.

    Jag känner att jag kan hantera hungern bättre när jag körde en deff på pf gentemot innan.

    Var jobbigt första veckorna med pf innan man vande sig men nu mår jag kanon. Kört pf i 8 månader nu. Ingen huvudvärk eller något annat skit. Mår bra bra. Sen kan jag inte uttala mig om hur skillnaden för mig hade varit i gymmet om jag inte kört på pf respektive kört på pf.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.