Platå, måste ändra kost, hjälp mig!

Home Forums Kost och Näringslära Platå, måste ändra kost, hjälp mig!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70113
    #514261

    Hej!

    Jag håller på att göra mig av med 10 förhatliga kilon som suger sig fast som en blodigel på min kropp. Jag har fått ett kostupplägg av en expert (fitnesstävlande) som jag följt i tre veckor och har haft en fri dag per vecka under dessa veckor. Inte ätardag, utan fri dag. Har ätit vad jag känt för utan att smälla i mig precis allt onyttigt som kommit i min väg. Det gick jättebra första veckan, gick ner över 2 kg då. Andra veckan upp 0,1 och nu tredje veckan kommer det inte ha hänt så mycket heller (vägning imorgon). Känner att jag måste ändra i kostupplägget.

    I senaste numret av Body finns där ju en artikel om hur man kan förlora 10% kroppsfett och där finns det också två st exempel på upplägg, dock är det riktat till killar. Men, jag borde väl kunna använda mig av det som är riktat till en kille på 70 kg med lite träningserfarenhet (är tjej och väger 75 kg)?

    Min träning just nu består mest av cardio (spinning och egna träningspass på crosstrainer, löparband, cykel osv) då styrkan inte hinns med i nuläget men den kommer att klämmas in framöver. Brukar bli 3-4 pass/vecka.

    Upplägget i artikeln ser ut som följer:

    FRUKOST
    50 g protein
    15 g fett
    grönsaker

    LUNCH
    50 g protein
    20 g fett
    grönsaker

    15 MIN INNAN TRÄNING
    30 g kolhydrater
    15 g vassle

    UNDER TRÄNING
    20 g vassle eller kasein

    KVÄLLSMÅL
    50 g protein
    25 g fett
    grönsaker

    Rent spontant kan jag känna att det ser ut som lite mat… Jag har hittills ätit det dubbla till frukost t ex och sen haft två mellanmål och en middag utöver lunch och kvällsmål. Har dock inte legat så mycket högre i kaloriintag, enligt upplägget ovan handlar det om ca 1400 kcal, dagar då jag inte tränar har jag legat på ca 1600 kcal. Dagar med träning ca 1800 kcal.

    Kan någon hjälpa mig med lite tips och synpunkter här, t ex på vad jag skulle kunna äta? Kan ju ta lite från mitt nuvarande kostupplägg och lägga in här men t ex fettet behöver jag nog hjälp med. Hur mycket grönsaker handlar det om? Jag har käkat 300 g grönsaker/broccoli till lunch och middag dagar jag inte tränar, 100 g har det blivit till lunch då jag tränat (men då lagt till lite ris istället).

    Tacksam för hjälp, jag behöver den!

    MVH, DamnCat.

    #514262

    Gör tvärtom: hoppa över all konditionsträning och börja styrekträna. Annars kommer du att bli av med väldigt mycket muskler och för lite fett.

    #514263
    mikaelj wrote:
    Gör tvärtom: hoppa över all konditionsträning och börja styrekträna. Annars kommer du att bli av med väldigt mycket muskler och för lite fett.

    Nej, det är jag inte orolig för. Jag äter en himla massa protein nu ska du veta… Jag har förmedlat alla såna farhågor till den som lagt upp mitt kostupplägg så hon har lagt upp det utefter hur jag förklarat att jag tränar. Men som sagt, jag kommer att klämma in styrka nu framöver också.

    #514264

    förbränner man inte mer över hela dygnet via hård styrketräning? Om man jämför tex, spinnig i nån timme och tung styrketräning nån timme?
    Jag skulle nog oxå testat gymmet och gå lite extra under dagen så kanske de händer lite.

    #514265
    LyftarBruden wrote:
    förbränner man inte mer över hela dygnet via hård styrketräning?

    Jo men det är inte tal om många kcal i praktiken. Ju mer intensiv träning desto högre EPOC men det är fortfarande aldrig så att ett konditionspass som under aktiviteten t.ex. förbrukar 500 kcal kommer överstigas från ett styrketräningspass som under aktiviteten förbrukat typ 200 kcal bara genom EPOC.

    Om du inte vet vad EPOC är och/eller om du vill läsa mer så har vi skrivit om det här:

    [http://traningslara.se/blogg/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/]

    #514266
    LyftarBruden wrote:
    förbränner man inte mer över hela dygnet via hård styrketräning? Om man jämför tex, spinnig i nån timme och tung styrketräning nån timme?
    Jag skulle nog oxå testat gymmet och gå lite extra under dagen så kanske de händer lite.

    Alltså, mer muskelmassa bränner ju lite mer men även cardio har ju en effekt i efterförbränning upp till ett dygn efteråt. Jag är inte intresserad av att bygga mer muskler, jag vill gå ner i fettvikt och bibehålla den muskulatur jag har och det har jag som sagt var förklarat för den som lagt upp min diet.

    Missade att påpeka att jag går en timmes morgonpromenader innan frukost varje dag också.

    Vad jag inte fattar är varför jag hamnat på en platå redan efter en vecka. En vecka kan jag acceptera att det står till men inte två och särskilt inte om jag dessutom lägger på mig lite igen (även om det bara handlar om några få hg). Därför vill jag ändra lite i kosten och se om det är så att kroppen redan vant sig vid den mat jag äter.

    #514267

    En viktnedgång är sällan linjär. Du håller säkert lite vätska, som snart kommer att släppa. Vips så kan du tappa ett kilo bara över en natt.

    Och du borde lyssna på dom i tråden som säger att styrketräningen är viktig, annars kommer du bli en smalfet pommes frites (du vill väl att kroppen ska använda ditt kroppsfett istället för din muskelmassa för att gå ner i vikt?). Det räcker om du tränar 2 helkroppspass i veckan, där du dammar av några tunga set för varje muskelgrupp. Det behöver inte ta mer än 30-40 minuter.

    #514268
    Snake wrote:
    En viktnedgång är sällan linjär. Du håller säkert lite vätska, som snart kommer att släppa. Vips så kan du tappa ett kilo bara över en natt.

    Och du borde lyssna på dom i tråden som säger att styrketräningen är viktig, annars kommer du bli en smalfet pommes frites (du vill väl att kroppen ska använda ditt kroppsfett istället för din muskelmassa för att gå ner i vikt?). Det räcker om du tränar 2 helkroppspass i veckan, där du dammar av några tunga set för varje muskelgrupp. Det behöver inte ta mer än 30-40 minuter.

    Jag säger inte att styrkan inte är viktig, jag vet att den är det. Men den har inte hunnits med tidigare och jag har rätt svårt att få till mina konditionspass som det är och då har jag prioriterat dem. Det har funkat för mig att göra så här tidigare men det har skett förändringar i hur min kropp beter sig sen dess (medicinska grejer). Jag har inte haft såna här platåer tidigare (som varat mer än en vecka menar jag) och därför så har jag en tanke om att jag måste se över kosten.

    #514269
    DamnCat wrote:
    Jag säger inte att styrkan inte är viktig, jag vet att den är det. Men den har inte hunnits med tidigare och jag har rätt svårt att få till mina konditionspass som det är och då har jag prioriterat dem.

    … och nu får du prioritera om. Styrketräning är det allra viktigaste du kan göra när du går ned i vikt.

    Läs Snakes kommentar: vill du att de minskade siffrorna på vågen skall bestå av muskler eller fett?

    #514270
    DamnCat wrote:
    Jag säger inte att styrkan inte är viktig, jag vet att den är det. Men den har inte hunnits med tidigare och jag har rätt svårt att få till mina konditionspass som det är och då har jag prioriterat dem. Det har funkat för mig att göra så här tidigare men det har skett förändringar i hur min kropp beter sig sen dess (medicinska grejer). Jag har inte haft såna här platåer tidigare (som varat mer än en vecka menar jag) och därför så har jag en tanke om att jag måste se över kosten.

    Ok. Men då gör vi så att du fortsätter och kör på din linje och väntar tills någon bekräftar det du vill höra, så blir alla nöjda och glada.

    #514271
    Eddie Vedder wrote:
    Jo men det är inte tal om många kcal i praktiken. Ju mer intensiv träning desto högre EPOC men det är fortfarande aldrig så att ett konditionspass som under aktiviteten t.ex. förbrukar 500 kcal kommer överstigas från ett styrketräningspass som under aktiviteten förbrukat typ 200 kcal bara genom EPOC.

    Om du inte vet vad EPOC är och/eller om du vill läsa mer så har vi skrivit om det här:

    [http://traningslara.se/blogg/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/]

    Tack, det var nyttigt att läsa :)

    #514272
    Snake wrote:
    Ok. Men då gör vi så att du fortsätter och kör på din linje och väntar tills någon bekräftar det du vill höra, så blir alla nöjda och glada.

    Men herre gud. Jag ville ha hjälp med kosten och inte med träningen, det skrev jag i ts. Hur kan det komma sig att den som lagt upp min diet inte sagt ett knyst om mitt träningsupplägg men ändå lyckats sätta ihop en diet som, utefter mitt träningsupplägg, ska spara mina muskler ändå, trots all cardio? Då hon är expert på området så borde hon ha hojtat till, eller? Jag har förklarat att jag smäller i mig mycket (massor) protein under dagarna så jag är verkligen inte orolig över att det är musklerna jag bränner bort.

    Hade jag varit ute efter att få saker bekräftade utifrån det jag vill höra så hade jag aldrig skrivit ett inlägg här, det är ju rätt meningslöst.

    Aja, tack för synpunkterna ändå…

    #514273

    Om hon är expert så borde hon hojtat, ja. Slutsats; hon är ingen expert.

    #514274
    DamnCat wrote:
    Då hon är expert på området så borde hon ha hojtat till, eller?

    Ja absolut. En ”expert” har ju aldrig haft fel hittills i historien så varför skulle den här personen ha det?

    Antingen är det så att hon vet att det är ett dåligt val men helt enkelt konstaterat (liksom vi) att du verkar fast besluten att göra så oavsett vad någon föreslår eller så vet hon helt enkelt inte ens en så elementär sak som att styrketräning är prioritet 1 vad gäller träning för att bevara muskelmassa vid energiunderskott.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.