Protein fråga.

Home Forums Kost och Näringslära Protein fråga.

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #565088

    Om man väger 100 kg.
    Och man ska äta 10 g proteiner om dagen.
    Jag älskar Hamburgerkött rökt hästkött
    Vad väger 1 skiva?
    Jag satte att en skiva väger 1 g då blev det 0,2 g proteiner i en skiva. MEN jag vet inte om det är rätt.
    Jag vill inte köpa och jag tål inte protein pulver blir hård och lös i magen.
    Hur många skivor ska jag äta för att få i mig 10 g proteiner per dag?
    Jag väger inte 100 men det är lättare att räkna då.

    #71642
    #565089

    Käkar man bara 10g protein per dag så får nog större delen av kosten bestå av ren olja och socker. Och inom en tid dör man sannolikt.

    #565090
    Macke wrote:
    Om man väger 100 kg.
    Och man ska äta 10 g proteiner om dagen.
    Jag älskar Hamburgerkött rökt hästkött
    Vad väger 1 skiva?
    Jag satte att en skiva väger 1 g då blev det 0,2 g proteiner i en skiva. MEN jag vet inte om det är rätt.
    Jag vill inte köpa och jag tål inte protein pulver blir hård och lös i magen.
    Hur många skivor ska jag äta för att få i mig 10 g proteiner per dag?
    Jag väger inte 100 men det är lättare att räkna då.

    Var ska vi börja!?!?!:what:

    Väger du 100kg så bör du få i dig minst 200g protein (2g per Kg kroppsvikt)
    10g är en fis i rymden! sikta på iaf 30-40g per måltid

    Hur mycke protein hästkött/hamburgerkött innehåller hittar du på paketet eller på livsmedelsverkets hemsida.
    Vad en skiva väger? Hur lat är du elle? köp en våg o väg den!!!
    (Du kan ju oxå läsa på paketet vad det väger o dela på antal skivor)

    Protein hittar du i räkor, fisk, fågel, fläsk o nötkött, kesella, keso, ägg, mjölk mm

    Man behöver inte pulver men det underlättar o är mycke billigare än ”vanlig” mat.
    Hård och lös i magen?? bestäm dig!;)
    Det kan ta en lite tid för magen att vänja sig vid proteinpulver.
    Sen finns det vissa sorter som du kanske är känsligare för (jag själv tål inte proteinpulver från 1 märke men fixar alla andra)

    dags att plugga lite kostlära kanske;)

    Biffa på o lycka till!

    #565091

    väger 100 kg o får i dig 10 gr protein ?
    en skiva hamburgare väger 1 gram ?
    hård+lös i magen sammtidigt, det va nytt det :D
    ironni lr ??…

    annars finns det 2 alternativ du e en dvärg som väger 10 kg o skrev en liten extra 0:a
    alternativ 2 du e nybörjare o en kompis som berrätat för dej o han vet inte själv vad han snackar om ..

    skojar :P

    men det e såhär

    du bör få i dig minst 2gr/kg protein/dag dvs väger du 60 kg så bör du ta 120 gr protein/dag

    //Ahmed

    #565092
    Alrafid wrote:
    hård+lös i magen sammtidigt, det va nytt det :D
    ironni lr ??…

    Vad är konstigt? Att ha problem med förstoppning i kombination med återkommande diarréer är väldigt vanligt.

    #565093
    Eddie Vedder wrote:
    Vad är konstigt? Att ha problem med förstoppning i kombination med återkommande diarréer är väldigt vanligt.

    Det kallas väll för IBS?

    #565094
    heryagu wrote:
    Det kallas väll för IBS?

    Ja vid IBS är det ett vanligt symptom. Men även vid andra magåkommor samt vid allmänt krångliga magar.

    Oavsett vilket är det mycket vanligt. Jag lider själv av det.:(

    #565095

    Macke säg mig, vad går du på? Haha :)

    #565096

    Inte för att vara petig men är det verkligen MINST 2g/kg ? 1,5-1,9g/kg bygger väl inte sämre?

    #565097
    Scania wrote:
    Inte för att vara petig men är det verkligen MINST 2g/kg ? 1,5-1,9g/kg bygger väl inte sämre?

    Det stämmer. 2g/kg kroppsvikt vid energibalans/energiöverskott är en siffra som bygger på att helt minimera risken för otillräckligt intag. Vid underskott kan man nog dock prata om MINST 2g/kg kroppsvikt och eventuellt gärna över.

    Det finns mycket teorier kring idrottares proteinbehov och jag har skrivit om det. Finns dessutom flera referenser i texten där du kan läsa mer:

    [http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/]

    #565098
    Eddie Vedder wrote:
    Det stämmer. 2g/kg kroppsvikt vid energibalans/energiöverskott är en siffra som bygger på att helt minimera risken för otillräckligt intag. Vid underskott kan man nog dock prata om MINST 2g/kg kroppsvikt och eventuellt gärna över.

    Det finns mycket teorier kring idrottares proteinbehov och jag har skrivit om det. Finns dessutom flera referenser i texten där du kan läsa mer:

    [http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/]

    Mycket intressant, jag ligger på underskott just nu så jag ska nog öka på protein intaget lite :)

    mvh

    #565099
    Eddie Vedder wrote:
    Ja vid IBS är det ett vanligt symptom. Men även vid andra magåkommor samt vid allmänt krångliga magar.

    Oavsett vilket är det mycket vanligt. Jag lider själv av det.:(

    Jo jag med, jag har varit och tagit alla prover som finns och dom kom fram till IBS det suger att vara känslig mot för mycket fibrer och liknande.

    #565100
    Scania wrote:
    Mycket intressant, jag ligger på underskott just nu så jag ska nog öka på protein intaget lite :)

    mvh

    Drygt 2.5gr protein/kg kroppsvikt vid kaloriunderskott bör vara en lagom mängd.

    #565101
    heryagu wrote:
    Jo jag med, jag har varit och tagit alla prover som finns och dom kom fram till IBS det suger att vara känslig mot för mycket fibrer och liknande.

    Ja om man gillar havregrynsgröt så mycket som jag gör är det ett bekymmer.;) Men det jag främst skurit ner på är bönor samt att jag alltid kör på vit pasta. Mycket mer ägg och feta mjölkprodukter nu och det är också något jag tycker är sjukt gott.

    Fibrer är inget essentiellt så lid inte av att äta lite fibrer.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.