Protein från vanlig kost vs pulver

Home Forums Kost och Näringslära Protein från vanlig kost vs pulver

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #77064
    #646308

    Tjena!

    Säkert varit uppe extremt många ggr innan, men det är så kallt ute så jag gör en ny tråd om det. :|

    Jag tänkte försöka skita i pulvret nu efter nya året och försöka mig på tonfisk som bas för proteinintag, samt annan kost. Men tror ni det kmr bli lika bra träning av vanlig mat som av proteinpulvret? Eller är proteinpulver så jävla bra?
    Tänkte försöka spara dem pengarna som annars går åt, åt just proteinpulver.

    Men tror ni det går lika bra med vanlig mat som proteinpulver? Handlar väl bara om att få i sig rätt mängd, men pallar inte äta hur mkt som hellst bara för det.

    Tacksam för svar!

    MVH

    #646309

    Klart det går lika bra med vanlig mat. Proteinpulver är ju dock ett enkelt sätt att få i sig protein på, t ex efter träning. Sen vet jag inte om det går hitta så mkt billigare proteinkällor än vissa proteinpulver just nu.

    #646310

    Proteinpulver är protein från helt vanlig mjölk. Det finns inga som helst belägg för påståenden att man bygger muskler effektivare med en kost där proteinpulver ingår jämfört med en där det inte ingår, förutsatt att den totala mängden protein och energi är lika stor. Ingen skillnad på 150 g protein från mat + 50 g protein från pulver jämfört med 200 g protein från mat, t ex.

    #646311

    Tack då vet jag!

    #646312

    Finns inga belägg för att det skulle innebära större muskeltillväxt på sikt. Det påpekarTipton och Wolfe i alla studier som du nämner.

    Långsamt protein, mat, minskar muskelnedbrytningen, vilket inte vassle/EAA gör. Om något är det långsamt protein som ger bättre proteinbalans. Det är dygnsbalansen som avgör ev tillväxt, först och främst. Efter måltider är proteinbalansen positiv, före negativ. Skilj på akut och kronisk. Vad gäller det senare finns det inga belägg alls. Defintivt inte proteinpulver. Det är ju bara vanligt mjölkprotein.

    ”Proteinpulver är protein från helt vanlig mjölk. Det finns inga som helst belägg för påståenden att man bygger muskler effektivare med en kost där proteinpulver ingår jämfört med en där det inte ingår, förutsatt att den totala mängden protein och energi är lika stor. Ingen skillnad på 150 g protein från mat + 50 g protein från pulver jämfört med 200 g protein från mat, t ex.”

    Börja inte tvångsposta nu.

    #646313
    King Grub wrote:
    Börja inte tvångsposta nu.

    Håller nog med! :p

    #646314

    Jag är vegetarian och mitt proteinintag baseras nästan uteslutande på proteinpulver (mjölkprotein + kasein) + keso.

    Förut åt jag ägg och kesella men magen gillar inte ägg och kesella, så jag äter inte det så ofta längre.

    Jag tycker jag spenderar mindre pengar på mat nu, trots stort intag av proteinpulver. Sedan tycker jag det är smidigt också, man beställer sin 4 kg´s hink och den räcker ju ett tag :emo-thumb

    Och nej, jag tycker inte ens det blir tråkigt då jag har ett supergott proteinpulver.

    /Mie

    #646315

    Appropå pengarna så tror jag det är Shibbys mammis eller pappis som står för kostnaderna.

    #646316
    nutz wrote:
    Appropå pengarna så tror jag det är Shibbys mammis eller pappis som står för kostnaderna.

    Du tror det va? Gå lägg dig förfan..Här får man betala för egna pengar..

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.