Proteinintag

Home Forums Kost och Näringslära Proteinintag

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • Author
    Posts
  • #688316

    Denna tråden har garanterat varit uppe innan och jag försökte söka innan men det är oändligt mycket trådar att gå igenom, så jag frågar bara istället!

    Jag väger 80kg, jag intar minst 160g protein / dag med denna vikt.

    Min fråga är: Om jag tar en proteindrink på morgonen (70% kasein 30% vassle) och sedan kommer hem sent, och jag har inte haft tid att äta direkt mycket. Så ätningen brukar bli efter gymmet, jag tar sedan en DUBBEL drink på kvällen, dvs ca 70g. Använder kroppen så mycket protein den behöver som muskelprotein eller ”försvinner” mycket av det när jag intar så mycket på en gång? Jag äter naturligtvis även mat under dagen, men det är just pulvret jag undrar över..

    MVH Peter

    #78456
    #688318
    Starsky wrote:
    Du kanske ska göra som jag, att googla lite efter fakta innan du börjar komma med dryga kommentarer?
    Problemet med att överdoseringen med protein är att man får negativa biverkningar. Tough shit, men så är det!
    Gör som jag: Läs lite [http://www.drmcdougall.com/med_hot_protein.html här] och [http://www.nealhendrickson.com/mcdougall/040100puproteinoverload.htm här] så förstår du vad jag menade.

    Det finns också här från en svensk sida som skriver lite fakta om proteinet och överdosering.
    Du kan läsa om det [http://www.halso.info/protein-info.html precis här]. Och medan vi är igång, varför inte göra ett test för att se
    ungf. hur mkt protein man ska käka varje dag??

    [http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1011&a=4501 Här är testet]

    Klart överdriven information från McDougall

    #688319
    box4m wrote:
    Denna tråden har garanterat varit uppe innan och jag försökte söka innan men det är oändligt mycket trådar att gå igenom, så jag frågar bara istället!

    Jag väger 80kg, jag intar minst 160g protein / dag med denna vikt.

    Min fråga är: Om jag tar en proteindrink på morgonen (70% kasein 30% vassle) och sedan kommer hem sent, och jag har inte haft tid att äta direkt mycket. Så ätningen brukar bli efter gymmet, jag tar sedan en DUBBEL drink på kvällen, dvs ca 70g. Använder kroppen så mycket protein den behöver som muskelprotein eller ”försvinner” mycket av det när jag intar så mycket på en gång? Jag äter naturligtvis även mat under dagen, men det är just pulvret jag undrar över..

    MVH Peter

    Hej Peter,
    Du behöver inte oroa dig. Äter du en normal kost med kött, fisk och kyckling samt bönor av olika slag så är risken för proteinbrist lika med noll. Det är en myt spridd och påhejad av kosttillskottbranschen att du behöver ösa i dig protein. Mer mat = mer protein, tillräckligt med protein. Täcker du ditt kaloribehov täcker du ditt proteinbehov också.

    Tänk på ett spädbarn som går upp i vikt från 3,5 till 20 kilo på fem års tid – helt utan proteindrinkar…

    #688320

    Allt man äter kan i slutänden lagras som kroppsfett, givetvis.

    / Calle

    #688322
    Bashful_Bob wrote:
    Tänk på ett spädbarn som går upp i vikt från 3,5 till 20 kilo på fem års tid – helt utan proteindrinkar…

    Varför var detta viktigt/värt/tänkvärt att tänka på…??;)

    #688323
    CiB wrote:
    Varför var detta viktigt/värt/tänkvärt att tänka på…??;)

    Ett extremt tydligt exempel på att en människropps tillväxt inte på något sätt kräver proteindrinkar såklart.

    #688324
    eddie vedder wrote:
    ett extremt tydligt exempel på att en människropps tillväxt inte på något sätt kräver proteindrinkar såklart.

    +1

    #688325
    Eddie Vedder wrote:
    Ett extremt tydligt exempel på att en människropps tillväxt inte på något sätt kräver proteindrinkar såklart.

    Aa, men det har ju prottein tutte :| :p

    #688327

    Men bara 6 procent av bröstmjölkens kalorier kommer från protein. ;)

    #688328
    Starsky wrote:
    Men då blir det väll inte 160g/dag om du tar en dubbel drink med protein å så mkt mat?
    Man kan lätt överdosera proteinet (som jag gjort) och då lagras överskottet som fett istället.

    Jag kör nu bara havregröt på morgonen, en banan, lite sylt och en proteindrink. Och det räcker.
    Sen äter jag vanlig mat, helst före träningen. Funderar på att sluta även att ta protein efter
    gympasset, då jag under träningen kör med essentiella aminosyror.

    Allt beror fortfarande på hur mycket du käkar över dagen hur som helst. Äter du mer än du förbrukar, ja då blir det fett. Var nog så i ditt fall, inte att du ”överdoserade” protein, snarare att du åt för mycket överlag.

    #688331

    tack för alla svar, jag har läst mycket om det mesta ni svarat innan. frågan var mer riktad till just hur det ligger till med att inta 70g typ i ett och samma mål, proteindrink eller mat, jag menar själva intaget på samma tillfälle.

    #688333

    Är det protein från mat, en vanlig blandad måltid, är det inga problem.

    Protein från en ren vassleproteindrink är för snabbt och kommer att oxidera i mycket större utsträckning. En betydande del kommer inte ens att nå blodet för oxidation, då tarmens upptagningsförmåga kommer att begränsa – det hamnar i toaletten.

    #688335
    Bashful_Bob wrote:
    Tänk på ett spädbarn som går upp i vikt från 3,5 till 20 kilo på fem års tid – helt utan proteindrinkar…

    Tänk också på att spädbarn och småbarn äter ca 2-3 ggr så mycket energi per kg som vuxna och att behovet av essentiella aminosyror är ca 3-10ggr högre per kg (för att de växer).
    Tänk även på att det som driver tillväxten hos spädbarn och styrketränande är väldigt olika.

    Frågan är också vilket proteinintag som maximerar muskeluppygganden, inte bara är ”tillräckligt”. Hur mycket av proteinet som används som bränsle eller om en liten del hamnar i toaletten, är inte alls ett mått på detta.

    För att svara på trådskaparens fråga, så är 70g protein vid ett tillfälle inget att oroa sig över, men kanske inte fullt nödvändigt.

    #688336
    Ola Wallengren wrote:
    Tänk också på att spädbarn och småbarn äter ca 2-3 ggr så mycket energi per kg som vuxna och att behovet av essentiella aminosyror är ca 3-10ggr högre per kg (för att de växer).
    Tänk även på att det som driver tillväxten hos spädbarn och styrketränande är väldigt olika.

    Det svaret var precis det jag sökte! :emo-thumb
    Tack!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.