Protein,kolhydrater

Home Forums Kost och Näringslära Protein,kolhydrater

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #71904
    #568899

    hur många gram av varje behöver jag i genomsnitt varje dag?..jag tränar som en gris för att öka muskel mässigt.
    vikt 73 kg.

    #568900

    Beror på vad du gör i övrigt. 1g protein/kg kroppsvikt är en bra riktlinje som räcker för de flesta (någonstans kring 0,6 g/kg räknas som undre gränsen för att inte bli av med muskelmassa), och sedan behöver du ha lite mer (men inte särskilt mycket…) för att bygga muskler. Räkna på 1-1,5g för att vara på den säkra sidan.

    Angående kolhydrater finns det olika syn på det. Min syn följer.

    Jag har en bättre muskelutveckling på 0-20g kolhydrater (_totalt_ per dygn) och resten fett av bra kvalitet (= animaliskt). Säg att du har en dygnsförbrukning på 3000 kcal (kan vara lämpligt om du tränar hårt och är hyfsat aktiv i övrigt), betyder det du på 1,5 g protein/kg kroppsvikt, behöver äta ungefär 100g protein och 300g fett per dag. Se t.ex. ”The Ketogenic Diet” av Lyle McDonald.

    #568901

    Ett gram protein per kilo kroppsvikt är för lite. Det är en rekommendation för icke-tränande.

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123222&highlight=fysiologiska+gr%E4nser]

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86738&highlight=proteinbehov+idrottsm%E4n]

    #568902

    okej tack då vet jag ungefär iallfall.
    en fråga till bara, hur mkt protein inehåller 1 ägg ungefär?

    #568903

    Ett normalstort ägg á 55g snittar på 6-7g protein, ungefär. Sen skiljer sig väl det beroende på hur stor gulan och vitan är i förhållande till varandra.

    #568904

    okej nice>

    #568905

    Ägg innehåller dessutom mycket bra av annat, utöver järn och C-vitamin skulle man kunna leva på dem.

    Om du vill göra enkelt för dig med proteinbehovet så får du i dig i stort sett allt du behöver av 6 st XL-ägg (70g/st) (ungefär 50g protein och 45g fett), en köttbit på 200-250g ger 40-50g protein och lika mycket fett til. Creme fraiche/smör/majonnäs som sås. En ostbit med paprika (för C-vitaminet) till kvällsmat, så har du täckt proteinbehovet.

    Om du istället gör som de flesta här som följer Livsmedelsverkets rekommendationer antar jag att det blir något i stil med frukost på havregrynsgröt, lättmjölk och en skopa proteinpulver (30g protein), en burk tonfisk, tomatsås med pasta/ris till lunch och middag (2 * 25g) och en skopa proteinpulver efter träningen. Borde också täcka behovet rätt okej om du kombinerar det med någon multivitamineraltablett för det du inte får i dig i maten. Varken proteinpulver eller spannmål är särskilt näringsrikt (däremot energitätt).

    #568906

    okej tack för bra svar:)

    #568907
    Flessa wrote:
    Det stämmer ju knappast, 200-250 Gram kyckling eller skinscchnitzel till exempel ger ju knappt 2-3 gram fett och 200 gram kalkon ger dig knappt 4… Beror helt och hållet på vilket kött vi pratar om..:)

    Det stämmer ju visst.
    En köttbit, t. ex kyckling innehåller 20-23 g protein/100 gram.
    20*2,5 brukar bli 50.
    2-3 gram fett brukar kött innehålla/100 gram, således blir det ca 6-8 g fett på 200-250 gram kött.

    #568908
    Flessa wrote:
    Javisst :) Men fortfarande inte lika mycket fett som protein.

    Det är det väl heller ingen som påstått?

    #568909
    Flessa wrote:
    Det stämmer ju knappast, 200-250 Gram kyckling eller skinscchnitzel till exempel ger ju knappt 2-3 gram fett och 200 gram kalkon ger dig knappt 4… Beror helt och hållet på vilket kött vi pratar om..:)

    Aight, jag borde specifierat att jag syftade på icke-fjäderfä eller djur som inte är uppfödda på sojaprotein.

    Sånt kött kan man ju såklart också äta om man har massa sås till.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.