Räkna näringsinnehåll på matrester?

Home Forums Kost och Näringslära Räkna näringsinnehåll på matrester?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #72100
    #571789

    Hur gör ni för att hålla koll på hur mycket kcal, protein etc etc matresterna av t ex er gryta innehåller?

    Knowwhatimsayin´?

    #571790

    Varför skulle man göra något så dumt? Att kostnadsberäkna sitt svinn kanske kan vara befogat men vad skulle man någonsin få ut av att kaloriberäkna det?

    #571791

    Om man exempelvis är på diet och vill hålla koll på hur mycket allt du äter innehåller.

    Är det så konstigt?

    #571792
    FlexMasterMick wrote:
    Om man exempelvis är på diet och vill hålla koll på hur mycket allt du äter innehåller.

    Är det så konstigt?

    Ja det låter konstigt, varför man skulle kolla upp kalorier i det man inte äter när man vill räkna ut hur mycket man äter?

    Men visst, med tillräckliga ätstörningar kan det kanske kännas viktigt.

    #571793
    Eddie Vedder wrote:
    Ja det låter konstigt, varför man skulle kolla upp kalorier i det man inte äter när man vill räkna ut hur mycket man äter?

    Men visst, med tillräckliga ätstörningar kan det kanske kännas viktigt.

    +1 :happy:

    #571794
    Eddie Vedder wrote:
    Ja det låter konstigt, varför man skulle kolla upp kalorier i det man inte äter när man vill räkna ut hur mycket man äter?

    Men visst, med tillräckliga ätstörningar kan det kanske kännas viktigt.

    Jag tror dock att TS menar att han givetvis ska äta maten, men är tveksam till hur han ska räkna ut innehållsvärdet på det. :)

    #571795
    Rasmus Andersson wrote:
    Jag tror dock att TS menar att han givetvis ska äta maten, men är tveksam till hur han ska räkna ut innehållsvärdet på det. :)

    Men matresterna är ju det som blir över och inte äts. OM man ändå ska äta det man inte äter så är det ju lika bra att räkna med allt ändå. Oavsett om det käkas senare.

    #571796

    Om han gör en måltid på, säg, 500 kcal, och sedan får rester över, som han tänker slänga… Då kan det väl vara värt att räkna ut kaloriinnehållet på resterna?

    #571797
    henkebenke wrote:
    Då kan det väl vara värt att räkna ut kaloriinnehållet på resterna?

    Det känns faktiskt som rejält hårklyveri. Eftersom man ändå aldrig kan göra en 100%-ig uträkning av en måltid är det ju lika bra att ha koll på vad måltiden innehåller och sedan bara dra av på en höft.

    Den höftningen kan i praktiken vara mer korrekt än den man krånglar fram genom att väga resterna.

    Låt säga att en måltid innehåller 700kcal och man häller bort en liten del. Uppskatta det då till 600kcal t.ex. Det kanske i praktiken är 650kcal man ätit eller kanske 550, i vilket fall är det inget som påverkar märkbart.

    #571798
    Eddie Vedder wrote:
    Men matresterna är ju det som blir över och inte äts.

    Självklart menar jag att det ska ätas.
    Rester – gissningsvis med ett ursprung ur ordet ”resterande” (av en måltid).
    För att förtydliga det hela.

    Vad jag mende kort och gott är ifall man exempelvis lagar en gryta måndag kväll som totalt innehåller 1200 kcal & 80 g protein (snabba exempel-siffror) och inte äter upp allt, hur man enklast då dagen efter vid inmundigande av samma gryta håller koll på näringsintaget från den måltiden.

    Är stor nybörjare vad gäller allt vad kalorie-medvetenhet & räkning heter.
    Dock har jag nu själv insett att man självfallet bara får uppskatta hur stor del av ursprungsgrytan & ursprungsinnehållet man då äter dagen efter bara (½, 1/3 etc).
    Så denna tråd är nog självdöd.

    Tack för visat intresse dock.

    #571799
    FlexMasterMick wrote:
    Hur gör ni för att hålla koll på hur mycket kcal, protein etc etc matresterna av t ex er gryta innehåller?

    Knowwhatimsayin´?

    Det enklaste måste ju vara att kcalberäkna hela rätten som tillagas för att sen dela upp det i ungefär lika stora portioner.
    Tex 4 portioner ris + en kycklinggryta på 1 kg kyckling, 1 lök 1 burk krossade tomater osv ger totalt …kcal varav …protein osv, och sen bara dela det i 4, om du nu ska ha fyra portioner.

    #571800

    Jag tycker Eddie brukar göra mycket informativa och välskrivna inlägg, men i denna tråd vet jag inte riktigt hur han tänker om jag ska vara ärlig ;p

    Tycker inte det är något konstigt alls att vilja veta ett ungefärligt värde på rester från en måltid, om man kanske ska köra det som matlåda dagen efter eller dylikt, och man inte har så bra koll i huvet vad det kan vara så kan man ju lika gärna äta 200kcal som 500kcal utan att ha en aning om vilket som stämmer…

    Observera att jag inte menar något illa med detta inlägg Eddie! Markerar bara att jag fullt förstår trådskaparen

    #571801
    box4m wrote:
    Jag tycker Eddie brukar göra mycket informativa och välskrivna inlägg, men i denna tråd vet jag inte riktigt hur han tänker om jag ska vara ärlig ;p

    Tycker inte det är något konstigt alls att vilja veta ett ungefärligt värde på rester från en måltid, om man kanske ska köra det som matlåda dagen efter eller dylikt, och man inte har så bra koll i huvet vad det kan vara så kan man ju lika gärna äta 200kcal som 500kcal utan att ha en aning om vilket som stämmer…

    Observera att jag inte menar något illa med detta inlägg Eddie! Markerar bara att jag fullt förstår trådskaparen

    Men ska man äta upp resterna dagen efter så är ju problemet löst. Då är det ju bara att räkna in hela måltiden i dagens + nästkommande dags kaloriinnehåll, så får man veta hur mycket man ätit totalt under de två dagarna.

    Det viktiga är ju att hålla koll på hur mycket man ätit totalt under en viss period, inte vad man ätit per dag under perioden.

    #571802
    box4m wrote:
    Observera att jag inte menar något illa med detta inlägg Eddie! Markerar bara att jag fullt förstår trådskaparen

    Inga problem.:)

    Det var helt klart ett missförstånd, dock tycker jag inte att det missförståndet var helt mitt fel. Trådskaparen skrev ju trots allt ”matresterna” och jag ser ingen anledning att hålla koll på det.

    Men det är som sagt enklare att bara uppskatta svinnet. Har man dessutom gjort ett storkok och inte kommer äta allt på en gång är det inte svårare än att räkna ut hela energiinnehållet och så vet man ju hur mycket man totalt kommer få i sig även om det varierar marginellt från måltid till måltid.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.