Sill och potatis?

Home Forums Kost och Näringslära Sill och potatis?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #71188
    #552938

    Sill är en fantastiskt nyttig fisk, den inlagda har en hel del socker tillsatt. Det i sig är ju inte ”farligt” men det kan vara värt att ha i åtanke åtminstone.

    Själv köper jag då och då en burk inläggningssill, d.v.s. sill som inte är inlagd men ämnad för egen inläggnig. Dock är jag för slö såklart och skiter i att lägga in den och käkar som den är.

    Supergott det också.:)

    #552939

    Sill med färskpotatis, en smörklick, gräddfil och lite gräslök. MUMMA!

    #552940

    Fortsätt äta inlagd sill, tycker jag.

    Även om den kanske inte är lika ”opti” som vanlig sill, är den en ren delikatess som har sin plats på vilket matbord som helst, oavsett om det är socker tillsatt.

    Inlagd sill, potatis och en bit knäckebröd nedspolat med ett glas kall mjölk är ren magi.

    #552941
    Stenne wrote:
    Jag läste dock på burken, och blev förvånad att det innehåll så lite protein per 100 gram. Skiljer det sig beroende på vad man köper för sill? Det kan jag inte tänka mig.Fisk brukar annars innehålla rätt så mycket protein, det har jag koll på, för jag äter fisk i princip varje dag.

    Det beror på att det inte enbart är sillen man anger energivärdet för. Det du läser på burken är energivärdet för vad som finns i burken. Häller du ut 100g av burkens innehåll så kommer ju både sill, lök, inläggning etc. ut och dår är det allt det man analyserar. Således mer kolhydrater och mindre fett och protein/100g jämfört med om du lagt på 100g sill. Då blir det nog säkert 19g protein och 16g fett men inga kolhydrater alls.

    Jämför med 100g kött och 100g köttsoppa t.ex.;)

    #552942
    Stenne wrote:
    då blir det mer sill för min del :) Mums vad gott!

    Ett tips är att variera med strömming också, helt klart min favoritfisk!:P Det är ju samma fisk som sill men jag har aldrig hittat sill helt fri från varken inläggning eller salt och ättika (som inläggningssillen ligger i).

    Strömming och sill är samma fisk men namnet beror på geografiskt område, hursomhelst är det sjukt gott. Mycket miljögifter i strömmingen tyvärr så man får ju kanske nöja sig med en portion varannan vecka eller något sådant om man oroar sig.

    #552943

    Nu såhär i midsommartider, hur är det med fettsammansättningen i sill? Någon som vet?

    #552944

    Jag har för mig att sill är rik på omega 3 och en generellt nyttig fisk. Sen att lagen den oftast ligger i är av det sötare slaget kan diskuteras, fast å andra sidan är det bara midsommar en gång om året :)

    #552945
    mccarlsson wrote:
    Nu såhär i midsommartider, hur är det med fettsammansättningen i sill? Någon som vet?

    Den är kanon.:up:

    Sill och strömming innehåller jättebra fettsammansättning och rikligt med fett. Jag tittar på min burk inläggningssill från abba just nu och där anges 16 gram fett varav 3.5 gram omega-3.

    Felet med strömmingen är tyvärr dess halter av miljögifter som är väldigt höga.

    #552946

    Bra… skulle vara midsommar oftare. Med avseendet på sockret så antar jag att i löksill och inlagd sill så finns det mesta i vätskan, eller?

    #552947

    Det verkar inte så.

    [http://www.fineli.fi/food.php?foodid=837&lang=sv]

    #552948

    Där ser man, men bra fetter iallafall.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.