Sjuk, igen. Hur motverka?

Home Forums Kost och Näringslära Sjuk, igen. Hur motverka?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #66557
    #471064

    Hej,

    Har försökt söka lite men har inte hittat nåt vettigt svar. Så jag skriver mitt första inlägg nu efter några månaders medlemskap.

    För 3månader sen drog jag på mig halsfluss nu har jag lyckats bli kraftigt förkyld istället. Känns som att detta uppkom efter en timmes powerwalk i minusgrader och där jag var lite ambitiöst underklädd.. Klantigt jag vet!

    Är redigt trött på att bli sjuk och undrar om det finns några tillskott som Ni rekommenderar som hjälper till att stärka immunförsvaret mot detta.

    Har fått informationen att glutamin ska va bra för detta, hur väl stämmer detta? Finns det nåt annat som kan vara bra att inta?
    Tränar i princip varje dag, gym eller innebandy och hade tänkt börja löpa lite nu oxå. Så att immunförsvaret blir försvagat av detta verkar ju logiskt..

    Tack på förhand
    /Jimmy

    #471065
    suZhi wrote:
    Hej,

    Har försökt söka lite men har inte hittat nåt vettigt svar. Så jag skriver mitt första inlägg nu efter några månaders medlemskap.

    För 3månader sen drog jag på mig halsfluss nu har jag lyckats bli kraftigt förkyld istället. Känns som att detta uppkom efter en timmes powerwalk i minusgrader och där jag var lite ambitiöst underklädd.. Klantigt jag vet!

    Är redigt trött på att bli sjuk och undrar om det finns några tillskott som Ni rekommenderar som hjälper till att stärka immunförsvaret mot detta.

    Har fått informationen att glutamin ska va bra för detta, hur väl stämmer detta? Finns det nåt annat som kan vara bra att inta?
    Tränar i princip varje dag, gym eller innebandy och hade tänkt börja löpa lite nu oxå. Så att immunförsvaret blir försvagat av detta verkar ju logiskt..

    Tack på förhand
    /Jimmy

    Nej det finns inte några ”magiska” kosttillskott som boostar immunförsvaret. Äter du ordentligt (och rätt sammansatt) så borde det räcka. Träning är utmärkt för att höja immunförsvaret, men som du säger kan det sänkas av att träna för mycket. Jag tror att du kan hjälpa ditt immunförsvar genom att sänka träningsdosen en aning. Det är bara bra för resultaten att ta ett par vilodagar i veckan och ett par hela viloveckor ett par gånger om året!

    Sedan ska du ju inte förvänta dig att alltid vara frisk… trots allt åker de flesta på några förkylningar om året.

    Till sist ska jag tipsa om Esberitox när du känner de första symtomen på förkylning. Lindrar besvären och kortar kanske ner sjuktiden någon dag. Det är ett naturläkemedel, inte ett kosttillskott f.ö.

    #471066

    Se till att fylla på med kolhydrater snabbt inpå avslutat pass, duscha av dig svetten och på med varma torra kläder. Där har du en bra start.

    I övrigt är adekvat närings- och energiintag det primära, nyttig mat och rätt mängder.

    Det viktigaste av ALLT är ju dock att inte bli smittad, det kanske låter som ”goddag yxskaft” men så är det. Försöker du undvika att bli smittad genom god hygien o.s.v. så klarar du dig långt.

    Glutamin kan du helt klart bespara dig.

    #471067

    På sista julbordet den här julen i måndags fick jag ett tips av självaste Barbro Svensson faktiskt på ett medel som heter ”excoldit” :p . Hon hade inte tid att vara sjuk pga uppträdanden m.m och hade testat det och blivit mycket bättre på kort tid. Jag ligger själv med en förkylning och ska inhandla det imorgon, det ska finnas på hälsokostbutiker. Kan vara värt att prova :)

    #471068

    Dubbla doser multivitaminer + en j**la massa c-vitaminer:up:

    #471069

    mot förkylning ska du prova Echinagard (stavas nått sånt) finns på apoteket receptfritt. har provat det 3-4ggr o det funkar perfekt. Förkylningar kan gå över dubbelt så fort som vanligtvis.

    #471070
    keyboardcowboy wrote:
    Kanske dum fråga men.. vad har en snabb dush och varma torra kläder med immunförsvaret att göra?..

    Att bara låta svetten torka in och självtorka innebär ju att man kyls ner o.s.v. Kyla i sig ger inte förkylning men skulle man ha smittats i gymmet och sedan blir kall är ju risken större att bli dålig.

    Så man blir inte förkyld av att bli kall, man blir förkyld av att smittas av förkylningsvirus. Men när man väl smittats kan man ju motverka det på bättre eller sämre sätt.:)

    [http://traningslara.se/blogg/forkyld-av-att-det-ar-kallt/]

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.