Skulle behöva lite tips!

Home Forums Kost och Näringslära Skulle behöva lite tips!

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #55802
    #221563

    skulle behöva lite tips å åsikter om mina kostvanor.

    Jag är 182 lång och väger 74kilo, är byggarbetare så har gandska aktivt jobb.

    05.30 – fruktsmoothie med kvarg,banan,hallon,lättmjölk ca 5dl
    09.00 – fiber havregrynsgröt med mjölk
    11.15 – 2 skivor hårdbröd med keso och kalkon
    14.00 – Matlåda, väldigt varierande, men lagom portion, men försöker hålla dom relativt nyttiga, tex spaghetti med köttfärsås,olika kyckling varianter.
    16.30 träning och avslutar alltid med 20min puls cykling, dricker whey 100
    hemma ca 18.30 käkar då en burk tonfisk
    sen om jag känner mig hungrig så äter jag nått mörkt bröd, sallad
    21.00 dricker jag en lika frukt smoothie som på morgonen.

    Mitt mål är väl att bygga muskler men samtidigt inte gå upp i fett,
    så rätta gärna mina kostvanor vad jag kan lägga till eller ändra på,
    lägga till en måltid till efter träningen?

    tjao!

    #221564

    Först och främst tycker jag du ska skippa de fiberberikade havregrynen, jag kan bara se nackdelar med att du väljer dom. Om du nu inte tycker det är mycket godare såklart.

    Sedan tycker jag du kan minska ner på bröd och försöka få in någon burk makrill i tomatsås t.ex. och ta hellre ost än kalkon. Minska ner på fibermängden, mindre frukt och käka mer fett helt enkelt. Proteinmängden känns bra.

    #221565
    Eddie Vedder wrote:
    Först och främst tycker jag du ska skippa de fiberberikade havregrynen, jag kan bara se nackdelar med att du väljer dom. Om du nu inte tycker det är mycket godare såklart.

    Sedan tycker jag du kan minska ner på bröd och försöka få in någon burk makrill i tomatsås t.ex. och ta hellre ost än kalkon. Minska ner på fibermängden, mindre frukt och käka mer fett helt enkelt. Proteinmängden känns bra.

    Jag brukar inte vara den som klagar, men jag är lika kritisk som du när det gäller sånt här.
    Trådskaparen har inte uppgett ett dugg om intagna MÄNGDER, inte ens hänvisat till antalet portioner eller dylikt (och uppfattningen av en portion är också extremt subjektiv). Jag skulle absolut aldrig uttrycka mig om ifall något är dugligt eller inte när vederbörande bara skrivit; tar mig en macka, dricker lite whey, tar en lagom portion…

    Det trådskaparen har gett är ju i stort sett halvdan information utan några angivelser som helst (förutom tiden konstigt nog).

    #221566
    Anton Johansson wrote:
    Jag brukar inte vara den som klagar, men jag är lika kritisk som du när det gäller sånt här.
    Trådskaparen har inte uppgett ett dugg om intagna MÄNGDER, inte ens hänvisat till antalet portioner eller dylikt (och uppfattningen av en portion är också extremt subjektiv). Jag skulle absolut aldrig uttrycka mig om ifall något är dugligt eller inte när vederbörande bara skrivit; tar mig en macka, dricker lite whey, tar en lagom portion…

    Det trådskaparen har gett är ju i stort sett halvdan information utan några angivelser som helst (förutom tiden konstigt nog).

    Ja visst är informationen halvdan. Men jag tycker den är tillräckligt bra för att ge en bild av vad den grundas på. Och jag tycker det verkar vara lite onödigt mycket frukt och bröd, onödigt fiberrikt och lite snålt på fettkällor.

    #221567

    Personligen är jag en varm anhängare av att vara metodisk när det kommer till detta med kosten.

    Jag vet att Eddie har en lite annorlunda (och säkert vettigare och sundare) syn på det hela men min erfarenhet är att ju mer koll man har, desto bättre resultat, även om det inte på något sätt är någon sanning huggen i sten.

    Mitt förslag är alltså något så analt och tråkigt som att räkna sina kalorier. Åtminstone kan man göra det i början för att på sikt kunna lära sig att uppskatta vad man stoppar i sig och vara lite mer flexibel.

    Livsmedelsvåg och någon sorts livsmedelstabell är att rekommendera och jag tänker dessutom ta mitt själadödande tips ännu ett steg och föreslå att TS bemödar sig om att uppskatta sitt dagliga energibehov.

    Kroppsvikten gånger 30 är en bra utgångspunkt och ligger rätt nära den där krångliga Harris-Benedict-formeln.

    Därefter har man de nödvändiga verktygen för att sätta ihop ett kostschema som eliminerar höftande, chansningar och oro över att inte vara ”optimal”. Krydda anrättningen genom att läsa King Grubs deffguide.

    Nu kommer Eddie att rappa mig över knogarna med linjalen och kalla mig för ortorektiker men det bjuder jag på. :D

    #221568
    Jon Larsson wrote:
    Nu kommer Eddie att rappa mig över knogarna med linjalen och kalla mig för ortorektiker men det bjuder jag på. :D

    Det hade jag gjort om jag inte kände till din alkoholkonsumtion, så mycket super ingen ortorektiker. :D

    #221569

    Tack för svaret.
    ska testa dina tips och se om jag märker någon skillnad

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.