Spelar det någon roll hur fort man äter?

Home Forums Kost och Näringslära Spelar det någon roll hur fort man äter?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #71597
    #564452

    Är det någon skillnad att äta maten fort eller långsamt? Tar musklerna åt sej maten om man äter den saktare eller fortare?

    #564453
    JohanAndersson wrote:
    Är det någon skillnad att äta maten fort eller långsamt? Tar musklerna åt sej maten om man äter den saktare eller fortare?

    Det avgörs av hur snabbt protein/fett/kolhydrater tas upp i magsäcken/tarmarna. Protein tas upp med några tiotals gram i timmen, om jag inte minns fel, och för glukos sisådär 80g/timme. Förutom direkt efter träning, om jag inte minns helt fel.

    Så om du äter upp din mat på 5, 15 eller 30 minuter spelar alltså mindre roll. Däremot kan det kanske vara trevligt att sitta ner en stund och njuta av maten?

    #564454

    Jag har för mig att upptaget utav protein ur kosten inte ens är tiotal gram/h utan några få gram/h.

    Ja Robert, ditt långsamma ätande är fortfarande omtalat på jobbet. :D

    #564455
    Flessa wrote:
    Olika proteinkällor tas väl upp olika fort?

    Jo det gör dem säkert, men grub lade fram en studie för ett tag sedan där deltagarna bara åt ”vanlig kost” har jag för mig och upptaget beräknades till ett fåtal gram per timma.

    Finns knappast någon vits med att jämföra maträtterna för att någon ingrediens är mer lätttillgänglig för kroppen. Flytande/mjuk/degig föda går fortare genom magen och upptaget bör ju därför ske fortare eftersom maten kommer till tarmarna snabbare än t.ex en svårbearbetad råg/dinkel/fullkornsmacka

    #564456

    ja aså jag har läst att man ska typ räkna till 10 vid varje tugga eller nått för det tar ca 20 minuter för hjärnan att koppla att magen har mat och är mätt, och på 20minuter skulle en hungrig kunna äta mkt… jag tkr det bästa är att sitta med familj eller kompisar o käka och äta då går tiden saktare och det är roligare :D

    #564457

    Om den hungrige äter bra mat blir hen bara mätt längre av att äta mer. Så det är självreglerande.

    #564458
    Sarollaa wrote:
    jag tkr det bästa är att sitta med familj eller kompisar o käka och äta då går tiden saktare och det är roligare :D

    Det var intressant. Ovanligt att socialt ätande gör dig mer mätt och belåten. Det är annars mycket vanligare att folk överäter i sällskap med andra och i sociala sammanhang.

    Det där med att räkna till 10 kanske kan vara ett tips för någon men inget det finns någon direkt grund för. Men i vilket fall som helst inträder ju aptitreglerande hormoner inom en tid och att äta lite långsammare innebär ju att de får tid till att utsöndras.

    #564459

    Jag hörde nånstans att om man tuggade fler gånger så sände det signaler till hjärnan att man var mätt. True or false? Jag har ingen aning.

    #564460
    JakobMinell wrote:
    Jag hörde nånstans att om man tuggade fler gånger så sände det signaler till hjärnan att man var mätt. True or false? Jag har ingen aning.

    Jo det stämmer. Den här studien nämndes i senaste numret av BODY (och självklart tidigare än så på Kolozzeum av King Grub;)) och handlar om tuggning av mandlar:

    Quote:
    Epidemiologic and clinical data indicate that nuts can be incorporated into the diet without compromising body weight. This has been attributed to strong satiety properties, increased resting energy expenditure, and limited lipid bioaccessibility.

    The role of mastication was explored because of evidence that the availability of nut lipids is largely dependent on the mechanical fracture of their cell walls.

    In a randomized, 3-arm, crossover study, 13 healthy adults (body mass index, in kg/m2: 23.1 ± 0.4) chewed 55 g almonds 10, 25, or 40 times. Blood was collected and appetite was monitored during the following 3 h. Over the next 4 d, all foods were provided, including 55 g almonds, which were consumed under the same chewing conditions. Complete fecal samples were collected.

    Hunger was acutely suppressed below baseline (P < 0.05), and fullness was elevated above baseline longer (P < 0.05) after 40 chews than after 25 chews. Two hours after consumption, fullness levels were significantly lower and hunger levels were significantly higher after 25 chews than after 10 and 40 chews (P < 0.05). Initial postingestive glucagon-like peptide-1 concentrations were significantly lower after 25 chews than after 40 chews (P < 0.05), and insulin concentrations declined more rapidly after 25 and 40 chews than after 10 chews (both P < 0.05). Fecal fat excretion was significantly higher after 10 chews than after 25 and 40 chews (both P < 0.05). All participants had higher fecal energy losses after 10 and 25 chews than after 40 chews (P < 0.005).

    The results indicate important differences in appetitive and physiologic responses to masticating nuts and likely other foods and nutrients.

    Mastication of almonds: effects of lipid bioaccessibility, appetite, and hormone response. Am J Clin Nutr. 2009 Mar;89(3):794-800.

    [http://www.ajcn.org/cgi/content/full/89/3/794]

    Ju mindre tuggning desto mer fett i avföringen men ju mer tuggande desto bättre upplevd mättnad.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.