Stora mängder kanel – farligt?

Home Forums Kost och Näringslära Stora mängder kanel – farligt?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71141
    #552293

    Någon kompis till mamma hade sagt att stora mängder kanel är farligt. Det var tydligen något ämne som stannade kvar i kroppen eller vad hon nu sa.

    Stämmer detta eller är det bara en utav många myter skvallerkärringarna tjattrar om i brist på annat?

    Om det nu stämmer, hur mycket är ”för mycket”?

    #552294

    Vet inte om denna artikel ger så mycket men i alla fall:

    [http://www.dn.se/nyheter/sverige/kanel-kan-vara-giftigt-1.428777]

    Allt är ju giftigt i för stor mängd, frågan är ju dock fortfarande vad som anses vara för stor mängd för att kumarinet ska kunna skada levern?

    #552295
    Gustaf Lindberg wrote:
    Vet inte om denna artikel ger så mycket men i alla fall:

    [http://www.dn.se/nyheter/sverige/kanel-kan-vara-giftigt-1.428777]

    Allt är ju giftigt i för stor mängd, frågan är ju dock fortfarande vad som anses vara för stor mängd för att kumarinet ska kunna skada levern?

    Tack för länken.

    Det stod att ”några teskedar per dag” klassades som stora mängder, men det säger iofs inte mycket. Jag äter nog 100gram kanel på 5-10 dagar skulle jag tro.

    #552296

    Om jag äter mycket kanel, vilket jag ofta gör så börjar mina t-shirtar att lukta kanel också.

    #552297
    anders172 wrote:
    Om jag äter mycket kanel, vilket jag ofta gör så börjar mina t-shirtar att lukta kanel också.

    Fan va najs… =)
    Kanel e ju hur gött som helst.

    +1 som överkonsumerar

    Jag har hört att kanel i för stora mängder kan skada levern eller möjligtvis njurarna, men jag tror det var levern. Om du får gula ögonviter (levern håller på att dö) så är det nog läge att sluta käka kanel… :P

    #552298

    [http://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/Kryddor/Kanel-och-kumarin-/]

    Man bör undvika att äta teskedsvis med kanel.

    #552299

    är 6 g om dagen för mycket?

    #552300
    André wrote:
    är 6 g om dagen för mycket?

    Ett par teskedar anses som sagt vara riskkonsumtion under längre tid. 6 gram äe ju ganska mycket i alla fall, man ska ju inte måla fan på väggen men 6 gram kanel per dag kommer ju innebära att din liver får ta hand om en del kumarin i alla fall.

    Vad det sedan innebär i realiten för just dig och hela din livssituation med mängder av friskfaktorer och riskfaktorer kan man omöjligt svara på.

    #552301

    Jag skulle inte rekommendera ett regelbundet dagligt intag av sådana mängder. Någon dag här och där med ett sådant intag är ingen fara, men det är nog för högt för att man skall kunna säga att det är ofarligt om det är en daglig företeelse.

    #552302

    Åhfan, då ska jag dra ner på kanelen lite eftersom jag i snitt ligger på ca 10-20gram kanel per dag.

    #552303

    kanel påverkade väl insulinet, vilken dos var detta man låg på och var den isåfall ofarlig?

    #552304

    Kanel har en fördelaktig, inte skadlig, påverkan på insulin och glukos.

    Quote:
    Cinnamon can improve fasting glucose in humans yet data on insulin sensitivity are limited and controversial. Eight male volunteers (aged 25 +/- 1 years, body mass 76.5 +/- 3.0 kg, BMI 24.0 +/- 0.7 kg m(-2); mean +/- SEM) underwent two 14-day interventions involving cinnamon or placebo supplementation (3 g day(-1)). Placebo supplementation was continued for 5 days following this 14 day period. Oral glucose tolerance tests (OGTT) were performed on days 0, 1, 14, 16, 18, and 20. Cinnamon ingestion reduced the glucose response to OGTT on day 1 (-13.1 +/- 6.3% vs. day 0; P < 0.05) and day 14 (-5.5 +/- 8.1% vs. day 0; P = 0.09). Cinnamon ingestion also reduced insulin responses to OGTT on day 14 (-27.1 +/- 6.2% vs. day 0; P < 0.05), as well as improving insulin sensitivity on day 14 (vs. day 0; P < 0.05). These effects were lost following cessation of cinnamon feeding. Cinnamon may improve glycaemic control and insulin sensitivity, but the effects are quickly reversed.

    Eur J Appl Physiol. 2009 Jan 22. Changes in glucose tolerance and insulin sensitivity following 2 weeks of daily cinnamon ingestion in healthy humans.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.