Svårt att hålla koll på kosten?

Home Forums Kost och Näringslära Svårt att hålla koll på kosten?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #72078
    #571439

    Hoppas detta inte bryter mot regeln för att göra reklam.

    Jag söker lite personer som är sugna på att testa hur mitt lilla “håll-koll-på-din-kost”-websystem fungerar.
    Se bilden nedan så blir det nog klart för er vad jag menar för nått.

    Jag gjorde allt egentligen bara för mig själv så jag skulle hålla koll på vad jag äter bättre.
    Men när resultatet blev så bra så känner jag att jag inte kan hålla den från världen.
    Men innan jag släpper den fri så skulle jag behöva lite folk som vill testa och se hur den funkar för er.

    Tanken är att det ska vara så enkelt som möjligt, för är det inte enkelt blir det helt enkelt inte av att man använder det.
    Det finns en hel del energivärden redan inlagda, det som inte finns kan man lätt själv lägga in.
    Man kan även skapa hela recept.

    Låter det intressant?

    Söker till en början 5-10 personer som aktivt vill använda sig utav detta. Om du är intresserad kan du maila mig på [mailto:znagge@gmail.com]

    [img=http://www.timppa.se/stuff/fit.jpg]

    #571440

    Har fått ett lass intresserade men än finns det plats för fler.

    #571441

    Låter intressant, jag skulle kunna testa det faktiskt!

    #571442

    Får man någon rejäl rabatt på krubbet så är jag på. :p

    #571443

    står det att 60min styrketräning bränner 570kcal??
    Det är väl i överkant?

    #571444
    Pepz wrote:
    står det att 60min styrketräning bränner 570kcal??
    Det är väl i överkant?

    För en person som kör tre 60-minuterspass i veckan känns det som det skulle ligga närmare energiförbrukningen från styrketräning för hela veckan snarare än för ett enskilt pass.

    Om det nu inte är frågan om cirkelträning där knappt vilar en minut under de där 60 minuterna.

    #571445
    Eddie Vedder wrote:
    För en person som kör tre 60-minuterspass i veckan känns det som det skulle ligga närmare energiförbrukningen från styrketräning för hela veckan snarare än för ett enskilt pass.

    Om det nu inte är frågan om cirkelträning där knappt vilar en minut under de där 60 minuterna.

    Precis vad jag tänkte. :emo-thumb

    #571446
    Pepz wrote:
    Precis vad jag tänkte. :emo-thumb

    ”Great minds think alike”:D

    #571447
    jwallin wrote:
    Får man någon rejäl rabatt på krubbet så är jag på. :p

    Det kommer dock vara gratis sen när det släpps löst också. Men kan vara så jag begränsar det till ett visst antal personer om det visar sig vara populärt så slipper man höga serverkostnader. (leker med tanken att ha det ”invite only”, så man kan bjuda in lite folk som i sin tur kan bjuda in sina kompisar osv)

    Och det med förbränningen på styrketräning så använder jag koefficienter som jag hittade på en amerikansk sida som hade räknat ut det från nån statlig sida. Så det är nog inte speciellt pålitliga siffror. Men det är menat att ge en ungeffärlig uppskattning. Själv använder jag inte det för att räkna bort kalorier utan enbart för att lägga in så man ser att man verkligen tränat eller inte dom dagarna :)

    Har ni förslag på nya bättre siffror på styrketräningen tar jag gärna och lägger in dom istället. För tillfället används:
    Styrketräning, Hård: 0.100
    Normal: 0.050

    (siffran används såhär tex: 0.05*90*60=270kcal , Normal styrketräning för en 90kg person i 60minuter )

    #571448

    Kan man få testa programmet även om man går i skolan, och iochmed det äter skollunch som är ganska svår att beräkna exakt?

    #571449

    absolut, all testning är bra testning, om inte för min del så kanske du själv lär dig nått om hur mkt mat verkligen innehåller om du inte redan har koll på det. Man kan ju ungefär uppskatta hur man vill med skolmaten, varje dag för sig eller om man vill göra det lätt för sig så sätter man att en skollunch är 500kcal eller vad man nu vill. Skicka iväg ett mail till mig på adressen i första posten så fixar jag konto.

    #571450
    issan wrote:
    Har ni förslag på nya bättre siffror på styrketräningen tar jag gärna och lägger in dom istället. För tillfället används:
    Styrketräning, Hård: 0.100
    Normal: 0.050

    (siffran används såhär tex: 0.05*90*60=270kcal , Normal styrketräning för en 90kg person i 60minuter )

    Normalt är väl runt 2-350kcal/timme för de som de flesta anser vara ”hård” styrketräning, sen om man kör på som en tok utan vila så kan du kanske nästan dubbla det, men de är det garanterat ingen här som gör..
    så kanske 200kcal/ timmen för lätt träning (Exl BMR) och 300kcal/timme för hård?(exl BMR)
    detta dock utan referenser. Eddie har mer koll på liknande referenser så han kanske kan skaka fram korrekta siffror. eller självklart king grub

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.